Een tijdje terug was er een interessante discussie in de Team Tuttefrut Facebookgroep over het commercialiseren van je blog en de stap wagen om bijvoorbeeld digitale producten aan te bieden als blogger. De reactie die je krijgt als je die stap wil zetten als blogger is vaak: “Je gaat toch niet te commercieel worden hé?” of “Ik haak af als je producten gaat beginnen verkopen”.

En net die reacties houden heel wat bloggers tegen om net de stap te zetten om van hun blog een bijberoep of een volwaardige business te maken, wat uiteraard ontzettend jammer is. Denk eens aan alle geweldige content waarop zoveel creatievelingen zitten! Maar ergens moet je als blogger of eender welke zelfstandige ook de grens trekken tussen wat je gratis doet of aanbiedt en wat je betalend maakt. Je kan namelijk niet overleven door alles gratis aan te bieden. Helaas lukt leven van licht, lucht en liefde niet altijd even goed in onze maatschappij.

De zin van gratis

Toen we vroeger vol enthousiasme het argument “Jamaar, het is gratis!” gebruikten om naar een bepaald evenement te mogen gaan of om zo’n proevertje te mogen proeven dat aangeboden werd in de supermarkt, stond mijn moeder altijd klaar met één van haar stokpaardjes. “Voor niets gaat de zon op” zei ze dan. Als kleine schelm wil je daar natuurlijk niet naar luisteren. Je wil dat gratis koekje zo snel mogelijk achter je kiezen laten verdwijnen of zo snel mogelijk op die gratis attractie zitten die je kriebels in je buik gaat bezorgen. Maar achteraf gezien had de mama misschien toch wel gelijk. Wijsheid komt met de jaren, toch?

Die proevertjes die uitgedeeld worden, die krijg je alleen maar zodat je hopelijk de smaak zou te pakken krijgen voor het product en het uiteindelijk zou kopen. Dat gratis ritje op die kermisattractie is zodat je er twee extra zou betalen, want je kindje vindt het toch zo leuk! En laten we vooral niet vergeten dat broertje en zusje die attractie ongetwijfeld net zo geweldig zullen vinden.

Om het even vanuit een illegaler standpunt te bekijken: drugsdealers bieden nieuwe klanten ook een gratis sample aan in de hoop dat ze op termijn zeer trouwe klanten zullen worden. Als je gratis gebruikt als een lokmiddel, dan heeft gratis zin voor jouw bedrijf, of het nu een blog of een volwaardige business is of zelfs voor ietwat illegalere praktijken. Ahum.

Mensen moeten weten wat je doet. Mensen moeten je leren kennen voordat ze met jou in zee willen gaan. Mensen moeten weten wat ze van je kunnen verwachten. En een blog, social media en allerhande soorten gratis content aanbieden helpt daar ontzettend bij. Je krijgt volgers en wint hun vertrouwen. Het is natuurlijk ook ontzettend belangrijk om dat vertrouwen niet zomaar te schenden. Daarin zit de kracht van gratis voor heel wat bloggers en bedrijven.

Net daarom ben ik niet helemaal tegen gratis. Gratis heeft een waarde en die waarde mag je nooit uit het oog verliezen als je aan je blog of zaak werkt. Zo kan een gratis e-boek of een content upgrade bij een blogbericht een heel goed lokkertje zijn. Maar zorg dan wel dat mensen hun e-mailadres achterlaten en dan pas het extraatje kunnen downloaden. Zo heb jij voor de content die je gratis aanbiedt, iets zeer waardevols in de plaats gekregen, namelijk een e-mailadres waardoor je een potentiële klant opnieuw kan contacteren wanneer je vervolgens een betalend product aanbiedt.

Laat die innerlijke dealer maar even zijn ding doen. 😉

De onzin van gratis

We leven in een wereld waarin belachelijk veel content gratis verkrijgbaar is. Dit artikel en de vele andere blogartikels op Tuttefrut zijn gratis. Je kan ze lezen wanneer je wil en je gaat er nooit een eurocent voor moeten betalen. Je kan een aantal interessante werkboeken gratis downloaden en als je je inschrijft voor de nieuwsbrief dan krijg je zelfs wekelijks een extra artikel in je mailbox. Massa’s gratis content. En aan die content verdien ik geen rotte cent.

Heel veel mensen gaan dat zien als: “Oh, die Kathleen, die schrijft dat allemaal gratis. Die vindt dat plezant. Die helpt graag mensen op die manier,”. Dat is zeker waar, maar uiteraard moet ik ook mijn hypotheek afbetalen, wil ik graag te pas en te onpas eens een lekkere en gezonde maaltijd kunnen nuttigen en is er ook een Beebje onderweg. Om nog maar te zwijgen over het feit dat een blog onderhouden geld kost. Denk maar aan hosting en de domeinnaam op zich.

Van gratis alleen kan ik als blogger, bijberoeper en creatieveling dus niet leven. Dat is de reinste onzin. Leven kost helaas geld. En geloof me vrij, ik probeer mijn onkosten te beperken en ben daar eigenlijk best wel goed in geworden, maar gratis ga ik helaas nooit kunnen leven, vrees ik.

Er staan heel bewust geen advertenties op deze blog en ook niet op mijn persoonlijke blog. Ik werk zelden tot nooit samen met bedrijven omdat ik me er zelf een beetje ongemakkelijk bij voel. Je geeft op die manier een deel van je authenticiteit en eigenheid op. Of om het een beetje ongenuanceerder uit te drukken: je verkoopt je ziel aan de duivel. Daar doe ik liever niet aan mee. Ik vind mijn ziel wel leuk, dank je wel. En heel wat andere bloggers zijn ook best wel fan van hun eigen ziel en willen die liefst behouden.

Hoewel ik niet werk met advertenties of gesponsorde berichten, steek ik nog steeds ontzettend veel tijd en energie in mijn blogs en projecten. Het is veel meer dan een hobby. Zoveel meer. Om een voorbeeld te geven: een artikel als het artikel dat je nu leest, daar werk ik makkelijk een aantal uren aan. Uren die niet gefactureerd kunnen worden. Uren die ik evengoed aan een klantenproject had kunnen besteden waarvoor ik wel betaald kon worden. Uren die ik evengoed voor mijn baas in hoofdberoep zou kunnen werken. En zo is het voor heel wat bloggers. Het is een keuze.

Als je dan als blogger besluit om producten aan te bieden die bij je merk passen zoals digitale producten, cursussen of zelfs een Patreon, dan is dat maar normaal in mijn ogen. Ook dat is een keuze. Daarom dat ik de keuze heb gemaakt om digitale producten en cursussen aan te bieden. Zo komt er geld binnen en kan ik mijn eigen tijd kopen om deze blog te onderhouden.

Maar dan krijg je natuurlijk de “blegh, dat is te commercieel” reacties van lezers, terwijl je net door eigen digitale producten en aanverwanten een evenwicht vindt tussen een centje bijverdienen (en dus niet al je tijd en energie zomaar in gratis te steken) én authentiek en eigen blijven aan je zelf. Dat is het evenwicht waar we met z’n allen naar op zoek zijn.

In Nederland is die klik blijkbaar al langer gemaakt en zie ik heel wat professionele bloggers de voorzichtige stap wagen naar Patreon of serieus betaald worden voor samenwerkingen met bedrijven. Ook in andere landen, zeker landen zoals de Verenigde Staten, wordt er al lang niet meer vreemd opgekeken als een blogger een eigen cursus of e-boek betalend aanbiedt. Hier in ons kleine belgenland lopen we op dat gebied een beetje achter en kijken heel wat mensen de kat uit de boom.

Maar je kan als bezoeker of lezer van een blog, niet verwachten dat je én boeiende, hoogwaardige content kan blijven krijgen op zeer regelmatige basis én er niets voor moet betalen. Zo werkt het niet. Iedere blogger zal ongetwijfeld naar een evenwicht zoeken voor zichzelf. De ene zal ervoor kiezen om bijvoorbeeld zijn interessantste artikels achter een paywall te steken of op Patreon te publiceren. De andere zal kiezen om digitale producten aan te bieden of het nu diy-handleidingen zijn, naaipatronen of cursussen, dat maakt al niet uit.

En weet dat je als trouwe volger nooit verplicht zal worden om te betalen. Je zal nog altijd heel wat content gratis krijgen, maar gewoon niet meer alle content. Je kan kiezen om je favoriete blogger in kwestie te steunen. Om hem of haar aan te moedigen in zijn of haar wilde plannen. Of je kan genieten van wat je allemaal gratis en voor niets krijgt, zelfs als het wat minder is dan voordien. Ook dat is een keuze. Eéntje die jij als volger maakt en ééntje die jij sowieso dagelijks als consument maakt.

De populairste categorieën voor digitale producten

Wil je zelf aan de slag met een digitaal product, maar heb je geen inspiratie voor het type product dat je wil lanceren? Geen probleem! Ik somde even de populairste categorieën op voor jou in één document. Er zit ongetwijfeld wel iets tussen waarmee jij aan de slag kan gaan.