Ik heb het hier in het een verleden al een aantal keer gehad over mijn voorliefde voor boeken. Het maakt eigenlijk niet uit of het fictie of non-fictie is. Als het leesbaar is, dan verslind ik het. En laten we eerlijk zijn, boeken, je kan daar best veel uit leren. Dus het blijft een goede investering.

Like my like

Ik wilde mij dit jaar voornamelijk focussen op marketing en meer mensen naar Tuttefrut lokken. Op zich weet ik wel het één en het ander over marketing, maar het beperkt zich vooral tot het e-mail marketing. Social media, daar doe ik maar wat mee en ik weet nooit echt wat er wél gaat werken en wat niet.

Like my Like is een boek over social media guerilla of hoe je social media kan inzetten om van je project een succes te maken. Het is geschreven door Hannes Coudenys die zelf heel wat social media guerilla campagnes op zijn naam heeft staan. Dus ik dacht dat ik van zo’n man wel het één en het ander kon leren. Helaas blijft hij in zijn boek vrij oppervlakkig.

Het lijkt me een interessant boek voor mensen die nog niet veel bezig zijn met social media en die wat meer willen leren over de mogelijkheden. Als je zelf al langer bezig bent social media en je tot de categorie “digital native” behoort, dan vrees ik dat je er niet veel aan zal hebben. Er staan een aantal toffe voorbeelden in van wat er mogelijk is met welk platform, maar dat is het enige wat ik eruit heb gehaald. Ik miste wat diepgang en wat meer inspirerende tips om zelf mee aan de slag te gaan.

Nederlands paperback €22,95

Heldenmerk

De grote vraag van dit boek is: “Wat maakt een merk een sterk merk?”. Het sluit weer een beetje aan bij mijn focus op marketing en hoe ik Tuttefrut wat meer in de kijker kan zetten. Guillaume van Der Stighelen heeft jarenlang in de reclame-industrie gewerkt en weet wel het één en het ander over marketing en hoe een merk zichzelf kan profileren.

Het interessante aan dit boek is dat hij pas in het allerlaatste hoofdstuk begint over reclame. Drie vierde van het boek gaat over hoe helden ontstaan, hoe helden onsterfelijk worden, het belangr van storytelling,… Reclame maakt een deeltje uit van hoe jij je merk laat zien aan de wereld, maar is lang niet alles. Er worden ook heel wat duidelijke en herkenbare voorbeelden aangehaald in dit boek, wat de informatie vatbaar maakt.

Er staan een paar anekdotes in uit zijn eigen leven. Eéntje zal me altijd bijblijven namelijk de anekdote van hoe hij als jonge gast marktkramer was tijdens de vakantie en hoe zijn baas de aandacht trok van alle marktgangers. De vraag “Maak jij genoeg kabaal?” hangt intussen op een post-it hier aan de muur. En het antwoord op die vraag is steevast “nee”, dus er is nog wat werk aan de winkel en aan mijn merk.

Nederlands paperback €24,99 // Nederlands e-book €19,99

Crush it

Ik wilde al heel lang één van de boeken van Gary Vaynerchuk lezen. Al een hele poos volg ik zijn YouTube kanaal en ik weet de man zijn stijl wel te appreciëren. Lekker rechttoe, rechtaan zonder al te veel rond de pot te draaien. Plus hij weet duidelijk waarover hij het heeft. Dat is natuurlijk ook altijd mooi meegenomen.

Helaas was dit boek geen schot in de roos voor mij. Het boek werd voor het eerst gepubliceerd in 2009 en dat merk je wel. Technologie, het internet,… Er is zoveel veranderd in die acht jaar. Dus sommige delen van dit boek zijn niet meer relevant en zijn intussen volledig achterhaald (ik vraag me echt af of je nog ergens een flip camera kan kopen :D).

Maar de kern is nog steeds relevant: zoek iets waar je het graag over hebt, start een blog, werk hard en heb geduld. Veel geduld. En met wat geluk (en hard werk én geduld) kan je dan met je passie een centje bijverdienen. Ik vermoed dat ik binnenkort wel een keer mijn tanden ga zetten in een recenter boek van hem, want volgens mij zijn zijn recentere boeken een pak relevanter en kan ik daaruit wél het één en het ander opsteken.

Engels paperback €11,99 // Engels e-book €16,20 (helaas enkel beschikbaar in het Engels)

Get rich, luck bitch

Ik ben de laatste tijd nogal bezig met mindset en hoe je denken bepaalde acties in de hand kan werken. Dat hoe je naar bepaalde zaken kijkt een invloed kan hebben op hoe je bepaalde zaken ervaart, dat niet bepaald groot nieuws. Maar dat toepassen op hoe je tegenover geld staat, dat was voor mij in ieder geval wel een serieuze eye opener.

Er zijn een aantal oefeningen waarmee ik aan de slag ben gegaan die me behoorlijk wat nieuwe inzichten hebben gegeven waarom ik bepaalde gekke dingen doe met geld die anderen waarschijnlijk niet doen. Ik vind het bijvoorbeeld heel moeilijk om kadootjes voor mezelf te kopen (buiten boeken dan), laat staan nieuwe kleren. Eerlijk? Ik loop liever rond met gaten in mijn kleren, dan nieuwe kleren te moeten kopen. Yup.

Ik settle heel vaak voor minder en probeer constant creatieve oplossingen te vinden waardoor ik minder geld moet uitgeven, wat uiteraard niet altijd gelukkig maakt. Ik pot heel graag mijn geld op en heb dan nog het gevoel dat ik er te weinig van heb, zelfs als er genoeg is. Jikes! Nu weet ik van waar die mentaliteit komt en dat is interessant om er anders mee te leren omgaan.

Dus ja, voor mij is het een zeer interessant boek geweest en ik ga er de komende maanden zeker nog iets aan hebben. Maar zoals bij vele zelfhulpboeken ga je eruit moeten halen wat voor jou interessant is en de rest van de woo-woo laten voor wat het is.

Engels paperback €14,99 (helaas enkel beschikbaar in het Engels)

Managing oneself

Dit is een piepklein boekje. Het telt iets van een zeventig pagina’s en de lettergrootte is zo gigantisch dat ik het als blinde mol zelfs kon lezen zonder bril. Jawel. Managing Oneself werd jaren geleden voor het eerste gepubliceerd in de Harvard Business Review, maar het blijft relevant.

In Managing Oneself heeft Peter F. Drucker het, zoals de titel reeds doet vermoeden, hoe jij jezelf kan managen. Dat houdt in hoe jij beter met je tijd kan omgaan, hoe je productief kan blijven en hoe je gemotiveerd kan blijven. Voor iemand die een aantal projecten zoals een blog of een bijberoep in goede banen probeert te leiden, is dat zeker geen onbelangrijke informatie.

Het is op zich een goeie opfrisser, hoewel ik denk dat ik er niets nieuws uit heb geleerd. Waarschijnlijk wordt dit zo’n boekje zoals Rework dat ik om de zoveel tijd eens opnieuw lees, gewoon om terug even te focussen.

Engels paperback €9,99 // Engels e-book €8,70

Welke business/marketing gerelateerde boeken liggen er momenteel op jouw nachtkastje? Of laat je dit soort boeken liever links liggen?