Onlangs vroeg ik aan de lezers van mijn nieuwsbrief wat onderwerpen waren waar ze graag wat meer over zouden willen lezen of vragen waar ze zelf mee zaten. Eén van de vragen die vaak de kop op stak was: hoe kan ik meer bezoekers naar mijn blog lokken? Dat is zo’n beetje de eeuwige vraag voor iedere blogger, denk ik, en mijn antwoord is steevast: kleur eens buiten de lijntjes.

Er zijn zoveel mogelijkheden om je blog te helpen groeien. Je kan ieder blogbericht dat je schrijft gelijk gek promoten in Facebookgroepen allerhande. Je kan intensief gaan reageren op andere mensen hun blogs en zo hopen dat zij de weg zullen vinden naar jouw blog. Je kan honderd procent inzetten op een waterdichte SEO. Of volg eens een fijne cursus vol tips om je blog te laten groeien. Dat zijn allemaal opties en ze zullen zeker werken, daar niet van, maar het blijft een beetje jij als blogger tegen de rest van de wereld.

Bloggen is en blijft een sociaal gebeuren. Het klinkt misschien vreemd, maar het is zo. Jij schrijft een blogbericht en verwacht reacties of pageviews. Die reacties en pageviews komen van andere mensen. Je kan een blog niet laten groeien door niet een beetje sociaal te zijn. En ja, dat sociaal zijn mag gerust via social media. Je moet daarom niet naar iedere wildvreemde die je tegenkomt op straat toestappen en zeggen: “Hoi, ik heb een blog,”. Zo sociaal moet je ook niet worden. Het mag natuurlijk, ik hou je niet tegen, maar het moet zeker niet. 😉

Dus in plaats van volop te blijven doorperen en intensief je blog te promoten, is het soms eenvoudiger om even iets onder bloggers te organiseren. Dat kan een samenwerking zijn waarbij jij linkt naar de andere bloggers waarmee je samenwerkt en zij naar jou linken. Een voorbeeld dat ik heel vaak zie bij fashion bloggers is de samenwerking tussen de blogger die model speelt en de blogger die fotograaf speelt. De model-blogger post de foto’s op haar blog en bedankt de fotograaf-blogger voor de prachtige foto’s. De fotograaf-blogger post een paar andere foto’s van de shoot op haar blog en bedankt de model-blogger om zo’n geweldig model te zijn. Op die manier sturen ze hun eigen volgers naar de blogger waarmee ze hebben samengewerkt. Win-win.

En dan zijn er nog de uitdagingen. Het was pas na 40 Dagen Bloggen dat ik me bedacht dat het een manier is om je blog te helpen groeien. Ik had al vaker uitdagingen opgezet via mijn persoonlijke blog, maar ik had er nooit bij stilgestaan wat die doen voor mijn bezoekersaantallen. Zo organiseer ik nu al drie jaar op rij de Verbeelding Book Challenge waarbij ik een lijst maak met dertig items die te maken hebben met boeken. Het is de bedoeling dat je aan het einde van het jaar als de items op de lijst kan schrappen aan de hand van de boeken die je dat jaar hebt gelezen.

Jij als blogger bepaalt de regels van de uitdaging ergens op je blog. Je maakt een soort landingspagina voor de uitdaging (dat mag gerust een gewoon blogbericht zijn). Andere bloggers doen met veel plezier mee aan deze uitdaging en linken naar die specifieke pagina. Hun bezoekers klikken door als de blogger in kwestie de uitdaging vermeldt en tadaaa… Weer wat extra bezoekers op jouw blog. Met wat geluk vinden ze je blog zo leuk dat het terugkerende lezers en fans worden.

Twee vragen om van je uitdaging een succes te maken

Misschien denk je intussen: “Yes! Yes! Ik wil zo’n uitdaging op poten zetten!” en zit je hoofd intussen boordevol ideeën. Mooi zo! Er zijn twee vragen die je jezelf moet stellen voor je begint aan het uitwerken van je uitdaging.

Wat is het doel van je uitdaging?
Het antwoord op die vraag mag niet “meer bezoekers naar mijn blog krijgen” zijn. Nope. Ja, je wil meer bezoekers naar je blog lokken en een uitdaging kan daarbij helpen, maar nee, dat mag niet het doel zijn. Het doel van je uitdaging is om mensen te helpen. De Verbeelding Book Challenge is er omdat ik vaak mensen hoorde zeggen dat ze meer wilde lezen, maar er vaak niet toe kwamen. Door de uitdaging kunnen ze heel gericht boeken kiezen. De 40 Dagen Bloggen uitdaging kwam er omdat ik merkte dat heel wat bloggers hun bloggoesting na een tijdje verloren en misschien een extra boost konden gebruiken. Bij de uitdaging hoorde een lange lijst met onderwerpen en thema’s waar ze rond konden schrijven om ze zo een boost te geven. Je vertrekt bij een uitdaging niet bij jezelf, maar bij anderen.

Hoe lang duurt de uitdaging?
40 Dagen Bloggen duurde, zoals de naam van de uitdaging zegt, 40 dagen. De Verbeelding Book Challenge duurt een heel jaar. Je houdt best rekening met hoe zwaar de opdracht is. Moest ik De Verbeelding Book Challenge verkorten tot een maand, dan zou iedereen gegarandeerd falen. Dertig boeken lezen op dertig dagen? Pffff… Dat is niet voor iedereen weggelegd. Dertig boeken lezen op een jaar is niet voor iedereen evident, maar is zeker niet onmogelijk. Hetzelfde geldt voor 40 Dagen Bloggen. Het is niet makkelijk, je moet er wat tijd voor maken, maar het is niet onoverkomelijk. Het is en blijft een uitdaging, maar je maakt het best haalbaar en de duur van je uitdaging speelt daarin een heel grote rol.

De benodigdheden voor een uitdaging die je blog kan laten groeien

Eens je de antwoorden hebt op die vragen, kan je verder gaan met het opzetten van de uitdaging. Dit is stiekem het leuke gedeelte. De regels bedenken, de landingspagina maken,… Ik kan er helemaal in opgaan in dat soort zaken.

  • Een landingspagina. Je landingspagina met alle nodige informatie moet niet persé een aparte pagina zijn op je blog. Het kan ook perfect een blogbericht. Op deze pagina zet je hoe lang de uitdaging duurt, eventueel met de exacte data erbij, en wat de regels zijn. Als je werkt met een lijst waarvan de deelnemers de items moeten schrappen, kan je die ook op je landingspagina vermelden. Het is ook altijd interessant om een aantal veelgestelde vragen op te nemen op deze pagina. Dit is de landingspagina voor 40 Dagen Bloggen en dit is het blogbericht voor de Verbeelding Book Challenge 2017.
  • Een afbeelding die bij de uitdaging hoort. Ik merkte het al bij de Verbeelding Book Challenge, maar bij 40 Dagen Bloggen merkte ik het opnieuw: mensen hebben graag een afbeelding die ze bij hun updates rond de uitdaging kunnen plaatsen. Sommige deelnemers gaan die afbeelding gewoon van je eigen blog plukken, andere gaan je een mailtje sturen om te vragen of ze de afbeelding mogen gebruiken. Het makkelijkste is dus om zo’n afbeelding meteen te voorzien op je landingspagina. Je kan verschillende groottes voorzien zodat je deelnemers de afbeelding kunnen gebruiken bovenaan een blogbericht, maar ook in de zijbalk van hun blog kunnen plaatsen of gebruiken op social media. Pro tip: zo’n afbeelding kan je makkelijk maken met bv. canva.com
  • Een hashtag. Je deelnemers gaan het sowieso op social media over je uitdaging willen hebben. Dus zorg voor een duidelijke hashtag die bij je uitdaging hoort. Zo kan iedereen makkelijk andere deelnemers terugvinden.
  • Een deelnemerslijst (optioneel). Bij 40 Dagen Bloggen maakte ik een aparte pagina aan met een deelnemerslijst, maar het werd al snel heel duidelijk dat er veel werkt kruipt in zo’n deelnemerslijst up to date te houden. Er was vraag naar zo’n deelnemerslijst en het leek me wel fijn om een pagina te hebben waarbij je gewoon kon doorklikken naar andere deelnemers, maar de volgende keer ga ik het boeltje toch proberen te automatiseren. Want pfoeh. Bij de Verbeelding Book Challenge is er helemaal geen sprake van een deelnemerslijst en ik heb niet het gevoel dat iemand dat echt mist.
  • Een wekelijkse nieuwsbrief (optioneel). Nog ééntje dat ik bij 40 Dagen Bloggen wel heb gedaan en bij de Verbeelding Book Challenge helemaal niet doe: een nieuwsbrief. 40 Dagen Bloggen vergt wat extra motivatie, dus besloot ik iedere maandag een mailtje te sturen met wat tips, aanmoedigende woorden en inspiratie. Die mailtjes werden blijkbaar wel op prijs gesteld en zorgden er hopelijk voor dat mensen gemotiveerd bleven om verder te doen met de uitdaging.
  • Een community waar deelnemers met elkaar kunnen babbelen (optioneel). Naast de Verbeelding Book Challenge is er ook de Verbeelding Book Club. Dit is een groep op Goodreads waar we maandelijks samen een boek lezen en het hebben over boeken. Heel wat leden van die groep doen ook mee aan de uitdaging en delen daar tips met elkaar. Je kan makkelijk een Facebookgroep of iets dergelijks opzetten waar de deelnemers van je uitdaging elkaar kunnen vinden, maar hou er rekening mee dat jij die groep wat gaat moeten modereren en dat dat weer iets is waar tijd in kruipt.

Waar vind je deelnemers voor je uitdaging?

Dat is natuurlijk de vraag van tien miljoen. Je kan een geweldige uitdaging op poten zetten en als niemand deelneemt, sja… Dan heeft niemand er iets aan. En dat zou jammer zijn. Het is altijd interessant om even te polsen bij een paar bevriende bloggers of bloggers uit jouw niche of ze interesse hebben om deel te nemen. Je kan dit doen nog voor je je uitdaging deelt met het grote publiek. Dit handvol bloggers kunnen bij wijze van spreken het promoteam worden van jouw uitdaging.

Van zodra jij de uitdaging begint te delen met de wereld, kunnen zij er een blogbericht over publiceren mét een linkje naar de uitdaging uiteraard. Zij sturen dan hun volgers even bij jou langs en zorgen op die manier hopelijk voor een aantal nieuwe deelnemers. Zo kan je de bal aan het rollen brengen. En eens die bal aan het rollen is, krijg je normaal gezien een sneeuwbaleffect, waarbij er steeds meer en meer mensen hun weg vinden naar je uitdaging en deelnemen. Of dat is de bedoeling alleszins.

Voor ik de 40 Dagen Bloggen uitdaging op poten zette, polste ik even in de besloten Facebookgroep voor de deelnemers van Meststoffen voor jouw Blog of er interesse was voor zo’n uitdaging. Aangezien er zoveel enthousiaste reacties volgde, wist ik dat ik ermee aan de slag moest gaan.

Voel je het kriebelen om zelf een uitdaging op poten te zetten? Laat zeker weten wanneer je eraan begint en wat je resultaten zijn. Ik ben benieuwd naar wat het jou zal opleveren.