Je kent het wel. Je stort je vol enthousiasme op een nieuw project, of het nu een blog is of een bijberoep, dat maakt allemaal niet uit. Je barst van de energie en je wil er echt keihard voor gaan. The sky is the limit en al. Je begint te brainstormen en vervolgens maak je een lijstje met wat er allemaal moet gebeuren. Vrij hoog op dat lijstje prijkt “een huisstijl laten ontwerpen”.

Daarvoor neem je contact op met een aantal grafisch vormgevers. Ze sturen je een offerte en… Je valt van je stoel door de prijzen die ze vragen. Je zit nog in je volle opstart. Het budget is beperkt. Je wil natuurlijk wel graag een professionele huisstijl, maar kan het gewoon niet betalen. Langzaam maar zeker verlies je je enthousiasme. Je wil graag het beste maken van je project, dat zeker wel, maar je wil ook dat het er mooi uitziet.

Dus wilde ik je even geruststellen. Je kan je eigen huisstijl maken. Je kan klein beginnen met een tekstueel logo en een aantal kleuren die je zelf hebt gekozen. Als je blog of bedrijf groeit, kan je op termijn nog altijd een professioneel grafisch vormgever inschakelen, maar er is niets mis om in het begin je eigen huisstijl te DIY’en. Hierbij dan meteen ook een paar fabeltjes die ik wil ontkrachten.

Fabeltje: je moet een grafisch vormgever inhuren om je huisstijl te ontwerpen

Ik weet dat dit nogal gek klinkt, komende van een grafisch vormgeefster, maar nee, je hebt echt geen grafisch vormgever nodig om je huisstijl te ontwerpen. Laat me dat even verder uitleggen voor je denkt: “Jamaar, waarom heb ik dan honderden of duizenden euro’s uitgegeven aan mijn nieuwe logo?!”.

Als je net begint met je blog of je bijberoep dan is je budget niet bijzonder groot. Je kan misschien een WordPress theme kopen van een paar tientallen euro’s om mee aan de slag te gaan en dat is zeker al een goed begin. Maar een hele huisstijl laten ontwikkelen? Dat kost wel een beetje meer dan een paar tientallen euro’s. Toch als je een goede huisstijl wil die past bij je merk en bij wat je wil uitstralen. Als je net begint, heb je waarschijnlijk een hele hoop andere prioriteiten en kan je je geld best aan andere zaken spenderen.

En dan komt het verhaal van het skateboard en de Ferrari weer naar boven. Ja, je kan meteen een professionele huisstijl laten uitwerken en er flink wat geld voor betalen (Ferrari). Of je kan klein beginnen en zelf iets in elkaar boksen (skateboard). Gaandeweg zal je blog of bijberoep groeien en zal er meer geld in het laatje komen. Geld dat je uiteindelijk kan investeren in een professionele make over van je huisstijl.

Maar er is absoluut niets mis met je eigen huisstijl in het begin DIY’en. Absoluut niets. Zeg dat ik het gezegd heb. 😉

Fabeltje: je hebt een diploma grafische vormgeving nodig

Laten ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik heb géén diploma grafische vormgeving. Ik heb een diploma journalistiek ergens in de donkerste krochten van een bureauschuif liggen, maar dat is het ook. Alles wat ik weet van grafische vormgeving heb ik al doende geleerd, door te prutsen, door artikels te lezen, door boeken te lezen, door te kijken wat anderen doen,… En ik ben lang niet de enige grafisch vormgeefster die zo’n traject heeft afgelegd.

Dat is het grote voordeel aan grafische vormgeving. Als je je tanden er wil inzetten en er volledig voor wil gaan, dan kan je het perfect leren door zelfstudie. Het is geen exacte wetenschap dus je kan je de nodige vrijheden permitteren en je moet niet van de eerste dag een perfecte huisstijl maken of illustraties die op allerhande kaartjes en boekjes prijken.

Gun jezelf de tijd om de basisprincipes te leren, om te kijken naar wat anderen maken en hoe ze dat aanpakken. En pruts. Pruts zoveel. Maak tonnen slechte dingen. Maak uiteindelijk geweldige dingen. Als je er de tijd en energie in wil steken, kan iedereen grafisch vormgever worden.

Intussen ben ik al tien jaar aan het werk als grafisch vormgeefster. Aangezien mijn baas mij iedere maand betaalt en mensen mij inschakelen voor de uitwerking van hun website, huisstijl en geboortekaartjes, zal ik vermoedelijk wel iets goed doen ook al heb ik geen papiertje dat zegt dat ik het kan.

Fabeltje: je kan alleen maar een professionele huisstijl ontwikkelen met dure Adobe design software

Nope. Ik werk zelf dag in dag uit met Adobe software en die zit goed in elkaar. Je kan er templates mee maken zodat je snel binnen je eigen huisstijl nieuwe afbeeldingen kan maken, je hebt een library waarin je veel gebruikte elementen kan opslaan,… Die Adobe design software is zo’n beetje de standaard in de wereld van de grafische vormgeving.

Maar ik kan mijn kennis van typografie en kleuren evengoed loslaten in gratis software zoals InkScape en er iets fantastisch mee maken. Hetzelfde kan ik bijvoorbeeld in Canva of als ik een downloadable wil maken in Google Docs. Ik weet waar ik op moet letten als ik iets maak dat er professioneel moet uitzien. Dat komt allemaal omdat ik de basisprincipes ken. Ik weet welke kleuren goed samen gaan én waarom, ik weet hoe je bepaalde elementen er meer kan laten uitspringen dan andere, ik weet hoe je aandacht kan trekken met typografie.

Je kan het een beetje vergelijken met een hobbychef die investeert in een dure keukenrobot. Die keukenrobot ziet er prachtig uit op z’n aanrecht en de hobbychef wil er heel graag overheerlijke cupcakes mee maken, maar hij heeft nog nooit cupcakes gemaakt en heeft geen recept. De hobbychef in kwestie heeft dan ook bijzonder weinig aan zijn dure keukenrobot, want hij kent de basis niet.

Een sterke basis van grafische vormgeving én al doende leren brengt je vaak verder dan een duur softwarepakket. Je kan klein beginnen en eens je de smaak te pakken hebt, kan je altijd opteren om te investeren in Photoshop, Illustrator of Indesign.

Fabeltje: je hebt een creatieve achtergrond nodig om goed te zijn in grafische vormgeving

Dit fabeltje gaat een beetje samen met het tweede fabeltje. Vaak denken mensen dat je creatief moet zijn aangelegd om goede grafische ontwerpen te maken. Het helpt zeker wel, maar het is geen absolute must. Voor mij is creativiteit probleemoplossend denken. Je kan creativiteit terugvinden in exacte wetenschappen zoals wiskunde en fysica, maar je kan het ook terugvinden in schilderkunst en muziek.

Ik ken heel analytische grafisch vormgevers, maar ik ken ook heel artistieke grafisch vormgevers. Ik ben een grafisch vormgeefster die heel sterk is in illustratie, maar misschien wat minder sterk is in typografie. Er zijn evenzeer grafisch vormgevers waarbij hun tekentalenten zich beperken tot het tekenen van stick figures, maar die dan weer de mooiste dingen maken puur met typografie.

Wat uiteindelijk het meeste helpt om je gevoel voor grafische vormgeving en creativiteit op dit gebied te trainen is door te kijken naar de wereld rondom jou. Grafische vormgeving is overal. Logo’s, advertenties, websites, flyers, brochures, foto’s,…

Je leert door te kijken. Je leert door te doen. En uiteindelijk zal jij ontdekken welke stijlen jou het meest aanspreken en op welke onderdelen van grafische vormgeving jij je wil focussen of dat nu fotografie of typografie is, illustratie of drukwerk, maakt al niet uit.

Kriebelt het om zelf de huisstijl van je eigen blog of bedrijf onder handen te nemen? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Zet je alvast op de wachtlijst voor de online cursus Ontwerp Je Eigen Merk. In het najaar openen we opnieuw de deuren en kan jij leren hoe je zelf een huisstijl kan ontwerpen.