Eén van de vragen die ongetwijfeld naar boven komt, wanneer je zelf iets begint te ontwerpen, is “hoe weet ik of iets goed is?”. Ik geef toe, als ik aan het werk ben voor een klant, dan durft die vraag ook wel een keertje de kop op te steken.

En ik weet maar al te goed dat je meestal zelf je ergste klant bent. Op mijn computer staan er zoveel afgewerkte en ook onafgewerkte ontwerpen voor de websites of huisstijlen van mijn eigen projecten. Hier zijn een paar tips als je komt vast te zitten met één van je ontwerpen.

Staar je er niet blind op

Als ik vastzit met een bepaald onderwerp dat ik in bijberoep aan het maken ben en ik merk dat het écht niet lukt, dan neem ik even een pauze. Dan schakel ik de computer uit en ga ik even een wandeling maken of lees ik even een boek. Om dat te doen tijdens mijn werkuren bij mijn hoofdberoep is helaas wat moeilijker, maar ook daar probeer ik mij even af te leiden door een praatje te slaan met een collega of even naar het toilet te gaan via een omweg.

Soms zijn er van die dagen dat het gewoon niet wil lukken en dat moet je aanvaarden. Meestal zie ik wel wat er mis is met mijn ontwerp als ik na een pauze mijn computer terug aanzet. En als het echt een hopeloos geval is, dan is het tabula rasa en begin ik opnieuw. Daar is absoluut niets mis mee.

Kijk om je heen

Zowel dit puntje als het vorige puntje hebben te maken met kijken. Staren is ook een vorm van kijken. Jawel. 😀

Grafische vormgeving is iets heel visueels en het is overal te vinden. De boeken in je boekenkast zijn door iemand ontworpen die er lang en hard over heeft nagedacht. De websites die je vandaag allemaal al hebt bezocht, gaande van good ol’ Facebook tot de onlinekrant, zijn door iemand ontworpen die er lang en hard over heeft nagedacht. Hetzelfde met de flyer van de plaatselijke Chinees die je vorige week in de postbus vond, de verpakking van de pasta, het motiefje op je nieuwe jurk en de tube van je tandpasta. En dat zijn nog maar de zaken die écht ontworpen zijn waaruit je inspiratie kan halen.

Maar de natuur kan ook voor massa’s inspiratie zorgen. De kleuren, de structuur van de nerven in een blad, de manier waarop het water in een beekje stroomt,… De wereld bestaat uit vormen en kleuren die allemaal als inspiratie kunnen dienen voor een ontwerp.

Lang, lang geleden toen ik nog bij mijn ouders woonde, trok ik regelmatig naar de plaatselijke bib. Nadat ik mijn boeken had gekozen, ging ik altijd nog even langs bij de tafel waar allerhande flyers en brochures lagen. Ik deed dat niet omdat ik geïnteresseerd was in een opleiding bloemschikken of op zoek wilde gaan naar mijn innerlijke oergodin of iets dergelijks. Ik deed dat omdat ik graag naar de vormgeving van die flyers en brochures keek. Uiteraard waren de brochures en flyers met tonnen illustraties en massa’s felle kleuren mijn favorieten. Ik heb door mijn collectie brochures en flyers onrechtstreeks heel veel geleerd over grafische vormgeving.

Steel, maar kopieer niet klakkeloos

Ik weet niet of je bekend bent met Austin Kleon. Hij ontwierp de populaire Wreck this Journal dagboeken en noemt zichzelf een “professioneel out-of-the-box denker”. Eén van zijn andere boeken heet “Steal like an artist”. Het is zo dat kunstenaars vaak gaan stelen bij andere kunstenaars. Ze zien dat één iemand een bepaalde techniek gebruikt en gaan die zelf ook proberen toe te passen op hun eigen werk. Ze zien dat één iemand een bepaalde kleur gebruikt om op die manier iets in de kijker te zetten en ze gaan dat zelf ook toepassen op één van hun werken.

En ik ben net zo begonnen met het ontwerpen en het maken van websites. Ik zocht websites op die ik mooi vond, opende dan de bron van die website (dat kan je in iedere browser doen) en nam de stukjes code eruit die mij het meest interesseerden. Zo heb ik heel veel geleerd. Maar! Grote maar! Er is een verschil tussen kleine elementen stelen en er dan je eigen ding van maken en klakkeloos kopiëren. Als je steelt, laat je je eigen creativiteit los op dat ene element en geef je er een draai aan zodat het onherkenbaar wordt. Als je kopieert, dan neem je dat ene element letterlijk over. Je kan bijvoorbeeld het lettertype Helvetica toepassen op je huisstijl, want het wordt door zoveel andere bedrijven ook gebruikt, maar kopieer nooit de appel van Apple. In de grafische wereld zijn we niet zo happig op copycats.

Geduld is een schone deugd

De beste designers en illustratoren die ik ken, hebben één ding gemeen. Vreemd genoeg is dat niet “talent”. Talent is mooi meegenomen, maar de beste designers en illustratoren hebben voornamelijk ontzettend veel geduld. Serieus. Ik ben iemand met bijzonder weinig geduld, algemeen gezien. Ik heb het concentratievermogen van een goudvis en wil dingen altijd zo snel mogelijk af hebben om dan zo snel mogelijk aan iets nieuws te kunnen beginnen. Ik ben een starter, geen finisher, helaas.

Uiteraard steek ik mijn tijd in hetgeen ik ontwerp, daar niet van, maar mocht ik er een uurtje langer aan werken, misschien een dag langer, de details nog even verder finetunen, dan zou wat ik gewoon goed vind, opeens nog een pak beter worden. Door de jaren heen ben ik hier sowieso beter in geworden. Daar zit het verschil tussen grafisch vormgever en een goede grafisch vormgever.

Prutsen prutsen prutsen

Zoals ik al schreef op deze blog, ben ik helemaal fan van al doende leren. Ik noem dat graag prutsen en dat is in mijn ogen een zeer positieve eigenschap. Je leert op die manier zo veel bij, maar je geeft jezelf ook de ruimte om fouten te maken én daaruit te leren. Dat is héél belangrijk. Je gaat fouten maken tijdens het ontwerpproces net zoals ik de afgelopen jaren zo veel fouten heb gemaakt.

Maar lang leve werken op computers en een undo-knop hebben. We zijn gelukkig Michelangelo niet die met één foute beweging van zijn beitel het pietje van David per ongeluk had kunnen afkappen. Niets staat gegrift in steen. Dus pruts. Speel. Ontdek. Kijk. Blijven gaan met die banaan. Rome werd ook niet op een dag gebouwd.

Kriebelt het om zelf de huisstijl van je eigen blog of bedrijf onder handen te nemen? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Je kan je nu inschrijven voor de cursus Ontwerp Je Eigen Merk waarin je meer leert over grafische vormgeving, webdesign, logo-ontwerp,... Kortom, je ontdekt er hoe jij je eigen huisstijl een heuse make over kan geven. Zet je alvast op de wachtlijst voor de online cursus Ontwerp Je Eigen Merk. In het najaar openen we opnieuw de deuren en kan jij leren hoe je zelf een huisstijl kan ontwerpen.