Ik ga niet liegen: een online cursus, daar kruipt bakken tijd in. Het staat er helaas niet op één twee drie. Eerst moet je een idee hebben, je moet nadenken welke onderwerpen je allemaal wil aansnijden en welke software je wil aanraden aan je deelnemers. Er moeten eindeloze hoeveelheden teksten worden geschreven, worden nagelezen en verbeterd. Video’s en screencasts worden opgenomen en gemonteerd. En natuurlijk moeten de nodige voorbeelden worden uitgewerkt.

Aangezien ik de laatste tijd van een aantal mensen de vraag kreeg hoe ik nu eigenlijk zo’n cursus op poten zet, besloot ik jullie even een blik achter de schermen te gunnen. In dit blogbericht ga ik het specifiek hebben over de cursus Ontwerp Je Eigen Merk. Die lanceerde ik voor het eerst vorig jaar in het najaar en zal vanaf 22 maart opnieuw voor een beperkt aantal deelnemers zijn deuren openen. Het is maar dat je het weet.

Kriebelt het om zelf de huisstijl van je eigen blog of bedrijf onder handen te nemen? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Je kan je nu inschrijven voor de cursus Ontwerp Je Eigen Merk waarin je meer leert over grafische vormgeving, webdesign, logo-ontwerp,... Kortom, je ontdekt er hoe jij je eigen huisstijl een heuse make over kan geven. Zet je alvast op de wachtlijst voor de online cursus Ontwerp Je Eigen Merk. In het najaar openen we opnieuw de deuren en kan jij leren hoe je zelf een huisstijl kan ontwerpen.

Research. Research. Research.

Alles valt of staat met een plan en een plan, dat begint met research. Veel research. Wat willen veel mensen leren rond grafische vormgeving? Waar lopen ze op vast? Maar moeten ze dan niet eerst de basis leren en wat is die basis exact? Is het de moeite om eerst een heel hoofdstuk te spenderen aan kleurenleer en typografie? Het antwoord op die laatste vraag is een volmondige “ja”.

Modules. Ik deel mijn cursussen graag op in modules en probeer deelnemers ook te stimuleren om tijdens die week die module af te werken en tijdens de volgende week die module. Een overzicht maken van modules voor ik begin aan het uitwerken van de cursus geeft mij een goed zicht op wat er allemaal moet gebeuren. Daarna begin ik de modules op te delen in lessen en dan krijgt iedere les een to do list.

Softwarepakketten. Iets wat wat extra researchtijd heeft gevraagd bij het maken van Ontwerp Je Eigen Merk was bepalen welke softwarepakketten ik de deelnemers wilde aanraden. De belangrijkste insteek van Ontwerp Je Eigen Merk is dat je je eigen huisstijl kan ontwikkelen en uitwerken zonder daarvoor dure softwarepakketten te moeten aanschaffen zoals Illustrator of Photoshop. Aangezien ik als grafisch vormgeefster wél toegang heb tot die softwarepakketten en ze dagelijks gebruik, was het even omdenken. Uiteindelijk selecteerde ik InkScape, Canva en Pixlr Editor om mee aan de slag te gaan. Met die drie gratis pakketten kan je al zotte dingen maken. Toch als je de theorie onder de knie hebt.

Het oog wil ook wat

Als je een cursus uitwerkt rond grafische vormgeving, dan moet die er natuurlijk ook wel aangenaam uitzien. Dus werkte ik verder op de bestaande huisstijl van Tuttefrut om de cursus een beetje in te kleden. Hetgeen wat het meest in het oog springt zijn de iconen per module. Om InkScape wat beter te leren kennen, maakte ik deze iconen in dat softwarepakket. Kwestie van te weten wat er allemaal mogelijk is en zo zou ik het meteen ook goed kunnen uitleggen aan de deelnemers.

Fun fact: één van de opdrachten in de besloten Facebookgroep was om één van die iconen na te maken in InkScape.

Voor de nodige foto’s om de teksten hier en daar wat op te leuken, ging ik uiteraard zoeken bij mijn favoriete gratis stock photo sites Unsplash, Pexels en StockSnap.

(’t Is een screenshot. Je mag zoveel op de play-knop duwen als je wil, het filmpje gaat niet beginnen afspelen 😉 )

Deel je scherm eens

Een cursus rond grafische vormgeving, dat betekent dat je een aantal zaken liever visueel wil uitleggen. Je kan zoveel teksten schrijven met instructies zoals “Klik nu in de rechterbovenhoek”, maar soms is het makkelijker om het ook daadwerkelijk te laten zien. Daarom ging ik aan de slag met screencasts. Meestal zijn het video’s van een twintigtal minuten waarin ik laat zien hoe ik zelf iets maak in een van de softwarepakketten. Die screencasts zijn opgenomen met Camtasia. Het voordeel aan Camtasia is dat je makkelijk annotaties kan maken bij wat je doet (pijltjes toevoegen, rode vakjes,…), je kan er mee inzoomen, stukjes versnellen,…

Om deze video’s te hosten gebruik ik zelf een betaalde account van Vimeo namelijk Vimeo Plus. Ik hoor je denken: “Jamaar, kan je niet gewoon YouTube gebruiken, Kathleen?”. Dat is perfect mogelijk, maar… Grote maar. Zag je de “maar” aankomen? 😉 Als je een video deelt op YouTube dan kunnen mensen die de link hebben naar die video die video weer doorgeven aan anderen. Bij een betalende account van Vimeo is dit niet. Daarbij kan je zeggen: “Die video mag alleen afgespeeld worden op die domeinnaam en moet voor de rest compleet onvindbaar/privé zijn,”. En dat werkt.

De afgesloten cursussite

WordPress + WooCommerce + Membership: Heel Tuttefrut draait op WordPress. Ik ben al jarenlang fan van dit systeem. Het laat me dankzij verschillende plugins toe om allerhande zotte zaken te doen zonder dat ik echt de technische kennis ervoor nodig heb. Zo is er dus de Memberships plugin voor WooCommerce, die me toelaat mensen die een bepaald item in de shop hebben gekocht toegang te geven tot pagina’s waar andere mensen géén toegang tot hebben. Ze moeten eerst inloggen voor ze de inhoud te zien krijgen.

Het grote voordeel voor mij om op deze manier te werken, is dat ik alles kan beheren vanuit één backend. Ik moet niet naar die site surfen om een pagina daar te voegen of naar die andere site surfen om iets aan te passen aan de betaalpagina.

Betaalsysteem. Ik bied drie betaalmogelijkheden aan voor de cursussen op Tuttefrut: PayPal, iDeal en Bancontact. De betalingen die gebeuren via iDeal en Bancontact worden verwerkt via Mollie. Dames. Heren. Ik hou van Mollie. Tienduizend hartjes daarvoor. Bij deze drie betaalmogelijkheden worden er steeds een paar euro’s afgehouden door ofwel PayPal ofwel Mollie voor de transactiekosten. Dit is meestal een klein percentage van de cursusprijs. Bijvoorbeeld bij een betaling met Bancontact houdt Mollie €0,25 plus 1,5% van de cursusprijs als transactiekost.

Convertkit. Van zodra iemand zich heeft aangemeld voor de cursus wordt zijn/haar e-mailadres toegevoegd aan mijn mailinglijst in Convertkit. De deelnemer krijgt meteen een “Deelnemer Ontwerp Je Eigen Merk” tag toegevoegd en komt terecht in een sequence waardoor hij iedere week een extra mailtje ter aanmoediging krijgt. Convertkit is echt een toppertje als het aankomt op nieuwsbriefsystemen die een beetje meer bieden dan de gratis variant van MailChimp.

Besloten Facebookgroep. Daarnaast is er natuurlijk ook nog een besloten Facebookgroep waarin deelnemers hun creaties kunnen delen en feedback kunnen vragen. Ik blijf besloten Facebookgroepen hiervoor het beste vinden, want zowat iedereen en z’n moeder heeft tegenwoordig een Facebookprofiel. Het zorgt er ook voor dat de cursus wat meer leeft en dat deelnemers gemotiveerd blijven om verder te doen. En natuurlijk spendeer ik ook wekelijks wat tijd in die groep om vragen te beantwoorden en feedback te geven. Zo ben ik niet opeens Kathleen in haar ivoren toren, maar Kathleen, de juffrouw waar je vragen aan kan stellen. Dat maakt ook weer een verschil in hoe de deelnemers de cursus ervaren natuurlijk.

Tot slot

Online cursussen aanbieden was een gigantische boost voor mijn bijberoep en ik doe het zo ontzettend graag, mensen iets bijleren. Als ik dan ook nog eens eindeloos kan schrijven over een onderwerp dat me nauw aan het hart ligt (of het nu bloggen of grafische vormgeving is, het maakt al niet uit) dan ben ik een bijzonder gelukkig mens. Wie weet zit jij ook te broeden op een cursus en heeft deze blogpost je toch al een beetje een idee gegeven van wat de volgende stap kan zijn.

Moest je alvast willen beginnen met de vormgeving van je eigen cursus of die van je website of de huisstijl van je eigen merk zonder te willen investeren in dure softwarepakketten, dan is Ontwerp Je Eigen Merk misschien wel iets voor jou. Je kan er hier alvast meer info over lezen.

Kriebelt het om zelf de huisstijl van je eigen blog of bedrijf onder handen te nemen? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Je kan je nu inschrijven voor de cursus Ontwerp Je Eigen Merk waarin je meer leert over grafische vormgeving, webdesign, logo-ontwerp,... Kortom, je ontdekt er hoe jij je eigen huisstijl een heuse make over kan geven. Zet je alvast op de wachtlijst voor de online cursus Ontwerp Je Eigen Merk. In het najaar openen we opnieuw de deuren en kan jij leren hoe je zelf een huisstijl kan ontwerpen.