Een blog schrijven, ik heb het zelf ook moeten leren. Want ook al leerde ik 15 jaar geleden in mijn postgraduaat journalistiek hoe je duidelijk en overzichtelijk schrijft, schrijven voor een commerciële partner die online gevonden wilt worden, is nog iets heel anders. Daarom deze 6 tips die je moeten helpen om een goede blog te schrijven.
1. Kies een aantrekkelijke titel
Een titel geeft aan waar het in de blog over gaat en moet aanzetten om te lezen. Een titel met ‘x aantal tips om …’ doet het altijd goed (ah ja, jij bent nu toch ook aan het lezen ;-)), net als de aankondiging van een stappenplan of een sprekende quote. Ga je voor een cijfer in de titel, kies dan nooit voor een rond getal. Onderzoek wees uit dat mensen sneller een artikel lezen over negen dan over tien tips, omdat ze er dan van uitgaan dat ‘het wel niet zo kwalitatief zal zijn wanneer de tips gewoon aangevuld worden om aan 10 te geraken’.
2. Werk met een duidelijke structuur
Een duidelijke structuur is de basis voor een goede blog. Ga voor een korte intro, verhelderende tussentitels en een samenvattende conclusie. Toen ik nog voor de VRT freelancete, moesten we daar onze teksten aanpassen aan het niveau van een 14-jarige: als die het zou begrijpen, dan zou de meerderheid van het publiek het begrijpen. Ga dus voor korte zinnen, en schrijf activerend: schrijf, kies, zorg, ga voor,… Zorg voor niet al te moeilijke zinsconstructies en begin ook inhoudelijk bij de basis. Ga er niet vanuit dat jouw lezers al mee zijn met je topic. Gebruik dus niet teveel specifieke termen of vakjargon zonder die woorden te introduceren.
3. Ga voor kwaliteit
Dit is misschien nog de belangrijkste tip. In tijden waar je op sociale media per swipe of klik een nieuw artikel of blog kan lezen, is kwaliteit het allerbelangrijkste. Schrijf goede artikels, geen lucht. Blogs waar je doelgroep iets aan heeft, niet enkel om het internet te vullen. Weet je zelf niet voldoende over het onderwerp, interview dan een expert of lees je in. Schrijf je iets waar je veel ervaring mee hebt? Ga dan voor voldoende voorbeelden en persoonlijke verhalen. Bied je doelgroep een stuk content waar we echt iets aan hebben, dat voor hen een meerwaarde is. Je vraagt kostbare tijd van hen, bied iets deftig in de plaats.
4. Heb oog voor SEO
SEO staat voor Search Engine Optimalisation, of hoe je gemakkelijk kan gevonden worden via zoekmachines. Zorg daarom voor een kernwoord in de titel en duidelijke ondertitels en vul ook in de backend van je website alle informatie voor SEO aan: kernwoorden, kernzin,… . Zorg dat je artikel rond de 400-600 woorden bevat en probeer ook intern te linken naar eigen blogs of externe artikels. Je kan hier verder nog heel ver in gaan en er zijn heel wat bedrijven die zich enkel hierop richten. Maar deze paar zaken helpen je ook al goed op weg.
5. Zorg voor variatie in je blog
Wissel af tussen tekst en beeld, zeker voor langere blogberichten. Een foto of een beeld is een visuele pauze, een rustpunt voor de lezer. Je kan rechtenvrije foto’s gratis downloaden via verschillende beelddatabanken, zoals Unsplash, Pexels of Pixabay. Sommige onderwerpen hebben ook baat bij een visuele verduidelijking in de vorm van een infografiek of een schema. Die kan je gemakkelijk zelf maken in bv. Canva en geven vaak in één oogopslag weer waar het artikel over gaat.
6. Vertrek vanuit jezelf
Steek je persoonlijkheid in je blog door te vertrekken vanuit een ervaring of een anekdote. Heb je zelf iets meegemaakt dat betrekking heeft op het onderwerp? Kamp je met een probleem dat nu is opgelost door hetgeen waar je nu over schrijft? Of misschien volgen we via de blog wel de weg die jij aflegt? Probeer ook steeds authentiek te blijven in je blogs Schrijf niet ineens heel agressief als je eigenlijk een heel warm persoon bent bijvoorbeeld of lieg niet over een ervaring. Lezers prikken daar al snel door. Blijf dus vooral jezelf.