Er is té veel gratis informatie
We worden tegenwoordig overrompeld met gratis informatie. Wil je iets bijleren? Dan moet je maar een zeer gerichte zoekopdracht ingeven in de eerste de beste zoekrobot en je bent vertrokken. Maar net daardoor raken zoveel mensen compleet overrompeld. Er zijn zoveel websites die waardevolle informatie gratis weggeven en na een tijdje weet je niet meer waar eerst te beginnen. Na een tijdje geef je je zoektocht dan maar op, want je ziet de bomen het bos niet meer. Klinkt herkenbaar, toch?
Time is money
Het sluit een beetje aan bij het vorige puntje. Je wil niet al je tijd in je het zoeken naar betrouwbare informatie steken. Soms wil je gewoon meteen een oplossing voor je probleem. Als je een probleem hebt, dan wil je daar zo snel mogelijk een oplossing voor vinden. Daarom dat zaken zoals een videotutorial van een uur het goed doen als digitale producten. Als klant kijk je een uur naar de videotutorial en heb je een nieuwe skill bijgeleerd én heb je een oplossing voor je probleem.
Onlangs leerde ik via een online cursus iemand kennen die zich bezighoudt met de regelgeving rond het verhuren van appartement en aanverwanten op Cyprus. Daar zijn uiteraard heel wat regeltjes rond en die zijn niet altijd even duidelijk. Dus hij heeft een bestaand document met alle regels dat gratis te verkrijgen is bij de autoriteiten opgevraagd.
Het is één van zijn meest verkochte digitale producten. Mensen willen niet gaan aanschuiven aan het gemeentehuis of bij de autoriteiten. Ze willen geen onleesbaar document uitpluizen. Ze willen gewoon een kant-en-klaar, leesbaar document waarmee ze meteen aan de slag kunnen en waarmee ze meteen hun appartement kunnen verhuren. Time is money.
Een betalend product heeft meer waarde
Het belangrijkste verschil tussen een product waarvoor je betaalt of een product dat je gratis ergens kan downloaden, is dat je als klant waarschijnlijk meer geneigd zal zijn het product waaraan je je zuurverdiende centen hebt gegeven te gebruiken. Ik heb heel wat naaipatronen op mijn harde schijf staan. Een groot deel daarvan is gratis, voor een kleiner deel heb ik een aantal euro’s of dollars neergeteld. Tussen die gratis naaipatronen zitten pareltjes, maar toch ben ik eerder geneigd die patronen te gebruiken waarvoor ik heb betaald. Ah ja. Ik heb ervoor betaald. Het zou zonde zijn er dan niets mee te doen, toch?
Om de één of andere reden lijken producten waaraan je je zuurverdiende centen hebt gegeven waardevoller te zijn dan een e-boek of een werkblad dat je gratis van het net hebt gehaald. Als klant ga je er helemaal anders mee om. Je wil er je centen uithalen als klant. En als maker wil je natuurlijk je kennis delen zonder dat het digitale product waaraan je zolang hebt gesleuteld stof gaat verzamelen op iemands harde schijf.
Wil je toch een digitaal product gratis weggeven, dan raad ik je ten zeerste aan om het te ruilen voor een e-mailadres. Zo verzamel je al contactgegevens van mensen die geïnteresseerd zijn in je product. Als je daarna een betalend product lanceert, dan kan je hen aanschrijven en zeggen: “Hopelijk heb je veel plezier gehad aan het gratis product! Ik maakte nu een nieuw product en ik denk dat je het zeker ook interessant zal vinden,”. Aangezien de mensen jou en je producten intussen al een beetje kennen door het gratis product dat ze hebben gedownload, gaan ze waarschijnlijk sneller geneigd zijn hun portefeuille te openen en je betalende product ook te kopen.
Mensen willen van JOU leren
Dit is een puntje dat ik zelf nog altijd een beetje gek vind, maar wat ik zelf ook doe. Ik leer bepaalde mensen online kennen via hun blog of website en vind de persoon in kwestie zelf of wat ze vertellen superinteressant. Hun kijk op de wereld, de manier waarop ze zaken aanpakken, hoe ze bepaalde informatie overbrengen,… Soms word ik gewoon fan van een persoon ook al ken ik die persoon alleen maar via het internet. En net omdat ik hun manier van zaken aanpakken of hun manier van informatie overbrengen zo geweldig vind, ga ik één van hun producten kopen. Ik ken hun stijl. Ik weet wat ik kan verwachten van die persoon.
Vaak als het digitale product dat de persoon aanbiedt een cursus is, krijg je ook toegang tot de persoon in kwestie zelf. Als er een Facebookgroep aan de cursus is verbonden, kan je vragen rechtstreeks stellen aan de maker van de cursus. Je leert daardoor de persoon die je van ver bewondert weer een beetje beter kennen.
Je hebt geen idee hoe erg ik zit te popelen voor deze workshop. Ik weet dat die heel goed en leerrijk gaat zijn.
Volgens mij klopt het mailtje niet. Het is geen video maar een pdf accountability partner 🙂
Daar liep inderdaad iets mis, blijkbaar. Het zou nu opgelost moeten zijn!
Gewoon een bedenking bij je voorbeeld van het documentje in Cyprus: schend je dan geen auteursrechten, wanneer je een bestaand document gewoon visueel pimpt en daar geld aan verdient?