Select Page
Nu ik volop de laatste hand aan het leggen ben aan de cursus rond digitale producten, hoor en zie ik regelmatig dezelfde vragen opduiken rond dit onderwerp. Eén van die vragen is “Waarom zou iemand mijn digitale product kopen? Alle informatie is toch gratis online te vinden. En het is niet alsof iemand anders er nog geen digitaal product rond gemaakt heeft,”.
Ik besef dat het als je er zo over nadenkt heel verleidelijk is om het product waar je zo lang hebt aan gewerkt gewoon gratis weg te geven. Maar er zijn reden genoeg om er toch een prijskaartje aan vast te hangen. En die redenen beperken zich niet alleen tot een extra centje in de portefeuille van de maker van het product in kwestie. Nope. Als je het bekijkt vanuit het standpunt van de potentiële kopers zijn er ook heel wat interessante voordelen om toch eerder aan de slag te gaan met een betalend product dan met een gratis product.

Er is té veel gratis informatie

We worden tegenwoordig overrompeld met gratis informatie. Wil je iets bijleren? Dan moet je maar een zeer gerichte zoekopdracht ingeven in de eerste de beste zoekrobot en je bent vertrokken. Maar net daardoor raken zoveel mensen compleet overrompeld. Er zijn zoveel websites die waardevolle informatie gratis weggeven en na een tijdje weet je niet meer waar eerst te beginnen. Na een tijdje geef je je zoektocht dan maar op, want je ziet de bomen het bos niet meer. Klinkt herkenbaar, toch?

Ik heb net om die reden al verschillende keer een informatief e-boek gekocht of me ingeschreven voor een online cursus. Ik wil me niet door al die gratis informatie worstelen waarvan ik niet weet of die wel betrouwbaar is. Nope. Ik wil gewoon alle informatie mooi op een rijtje krijgen, er een werkbaar plan bij krijgen en iemand die me haarfijn uitlegt wat mijn plan van aanpak moet zijn. Om niet door al die gratis informatie te moeten ploeteren, daar betaal ik met veel plezier voor. En ik ben ongetwijfeld niet de enige die daar zo over denkt.

Time is money

Het sluit een beetje aan bij het vorige puntje. Je wil niet al je tijd in je het zoeken naar betrouwbare informatie steken. Soms wil je gewoon meteen een oplossing voor je probleem. Als je een probleem hebt, dan wil je daar zo snel mogelijk een oplossing voor vinden. Daarom dat zaken zoals een videotutorial van een uur het goed doen als digitale producten. Als klant kijk je een uur naar de videotutorial en heb je een nieuwe skill bijgeleerd én heb je een oplossing voor je probleem.

Onlangs leerde ik via een online cursus iemand kennen die zich bezighoudt met de regelgeving rond het verhuren van appartement en aanverwanten op Cyprus. Daar zijn uiteraard heel wat regeltjes rond en die zijn niet altijd even duidelijk. Dus hij heeft een bestaand document met alle regels dat gratis te verkrijgen is bij de autoriteiten opgevraagd.

Dat document was blijkbaar niet echt leesbaar doordat het nog op een slechte typemachine werd geschreven back in the day. Dus liet hij het in een mooi jasje gieten door een grafisch vormgever en verkoopt dat gestyled document (dat uiteindelijk nog altijd hetzelfde document is dat je gratis kan verkrijgen) voor een paar euro’s.

Het is één van zijn meest verkochte digitale producten. Mensen willen niet gaan aanschuiven aan het gemeentehuis of bij de autoriteiten. Ze willen geen onleesbaar document uitpluizen. Ze willen gewoon een kant-en-klaar, leesbaar document waarmee ze meteen aan de slag kunnen en waarmee ze meteen hun appartement kunnen verhuren. Time is money.

Een betalend product heeft meer waarde

Het belangrijkste verschil tussen een product waarvoor je betaalt of een product dat je gratis ergens kan downloaden, is dat je als klant waarschijnlijk meer geneigd zal zijn het product waaraan je je zuurverdiende centen hebt gegeven te gebruiken. Ik heb heel wat naaipatronen op mijn harde schijf staan. Een groot deel daarvan is gratis, voor een kleiner deel heb ik een aantal euro’s of dollars neergeteld. Tussen die gratis naaipatronen zitten pareltjes, maar toch ben ik eerder geneigd die patronen te gebruiken waarvoor ik heb betaald. Ah ja. Ik heb ervoor betaald. Het zou zonde zijn er dan niets mee te doen, toch?

Om de één of andere reden lijken producten waaraan je je zuurverdiende centen hebt gegeven waardevoller te zijn dan een e-boek of een werkblad dat je gratis van het net hebt gehaald. Als klant ga je er helemaal anders mee om. Je wil er je centen uithalen als klant. En als maker wil je natuurlijk je kennis delen zonder dat het digitale product waaraan je zolang hebt gesleuteld stof gaat verzamelen op iemands harde schijf.

Wil je toch een digitaal product gratis weggeven, dan raad ik je ten zeerste aan om het te ruilen voor een e-mailadres. Zo verzamel je al contactgegevens van mensen die geïnteresseerd zijn in je product. Als je daarna een betalend product lanceert, dan kan je hen aanschrijven en zeggen: “Hopelijk heb je veel plezier gehad aan het gratis product! Ik maakte nu een nieuw product en ik denk dat je het zeker ook interessant zal vinden,”. Aangezien de mensen jou en je producten intussen al een beetje kennen door het gratis product dat ze hebben gedownload, gaan ze waarschijnlijk sneller geneigd zijn hun portefeuille te openen en je betalende product ook te kopen.

Omdat het videogewijs gemakkelijker is om uit te leggen hoe je mensen kan laten “betalen” met een e-mailadres, heb ik een mini-workshop gemaakt. Laat even je e-mailadres achter en je krijgt meteen toegang tot de video. (Zo doe je dat dus :D)

Mensen willen van JOU leren

Dit is een puntje dat ik zelf nog altijd een beetje gek vind, maar wat ik zelf ook doe. Ik leer bepaalde mensen online kennen via hun blog of website en vind de persoon in kwestie zelf of wat ze vertellen superinteressant. Hun kijk op de wereld, de manier waarop ze zaken aanpakken, hoe ze bepaalde informatie overbrengen,… Soms word ik gewoon fan van een persoon ook al ken ik die persoon alleen maar via het internet. En net omdat ik hun manier van zaken aanpakken of hun manier van informatie overbrengen zo geweldig vind, ga ik één van hun producten kopen. Ik ken hun stijl. Ik weet wat ik kan verwachten van die persoon.

Vaak als het digitale product dat de persoon aanbiedt een cursus is, krijg je ook toegang tot de persoon in kwestie zelf. Als er een Facebookgroep aan de cursus is verbonden, kan je vragen rechtstreeks stellen aan de maker van de cursus. Je leert daardoor de persoon die je van ver bewondert weer een beetje beter kennen.

Dat ik dit puntje gek vind, is omdat ik langs beide kanten heb gestaan. Langs de ene kant heb ik al serieus zitten fangirlen over bepaalde mensen en hun producten. Langs de andere kant heb ik mensen gehad die al meerdere van mijn digitale producten hebben gekocht, omdat ze mijn aanpak leuk vinden, omdat ze dat vleugje humor in mijn cursussen weten te appreciëren, omdat ze me kennen via mijn persoonlijke blog of via deze blog. En het blijft mind blowing dat mensen dat bij mij zouden doen. Echt waar. Maar het gebeurt blijkbaar. En waarschijnlijk denken die mensen waar ik zo naar opkijk er net zo over. Dus waarom zouden er ook niet mensen zijn die jouw aanpak en jouw kijk op de wereld geweldig vinden en daarom van jou willen leren?
Deze cursus rond digitale producten is nog volop in de maak. Waarschijnlijk wordt deze cursus nog deze maand gelanceerd! Wil je als eerste op de hoogte gebracht worden wanneer de cursus eindelijk gelanceerd wordt? Laat dan snel je gegevens achter en ik geef je een seintje wanneer het zover is!