Select Page

Digitale producten fascineren me al een hele poos. Ik heb zelf heel wat naaipatronen digitaal gekocht en ook mijn e-boeken bibliotheek is vrij uitgebreid. De afgelopen jaren zijn online cursussen toch wel mijn favoriete digitale product bij uitstek geworden.

Mijn eerste digitale product was ook een online cursus en achteraf gezien heb ik daar veel uit geleerd. Achteraf gezien had ik misschien beter een aantal zaken anders aangepakt. Die dingen wil ik vandaag graag met je delen. Misschien kan je er wat uit opsteken moest je zelf binnenkort aan de slag gaan met je eigen digitale product.

Mijn eerste digitale product: Photoshop voor Bloggers

Tijdens de zomer van 2013 hield ik een enquête onder de volgers van mijn bijberoep. Mensen kende me op die moment omdat ik geboortekaartjes op maat maakte en een webshop had waarin ik handgemaakte spulletjes, postkaartjes met mijn illustraties en aanverwanten verkocht. Maar ik wilde weten welke producten ze nog interessant zouden vinden, dus vroeg ik het hen in de vorm van een enquête. En blijkbaar zat ik met een hoop leergierige volgers.

Het was dus een logische stap om een informatief product aan te bieden waardoor mensen een nieuwe skill konden leren. Aangezien veel van de mensen die de enquête hadden ingevuld, bloggers waren en ik regelmatig de vraag: “Hoe kan ik mijn blog grafisch opfleuren?” kreeg, besloot ik een online cursus te maken rond grafisch vormgeving voor bloggers. Daarin zouden ze leren hoe ze een leuke header konden maken, hoe ze de rest van hun blog wat meer persoonlijkheid konden geven met een paar eenvoudige graphics en uiteraard ook hoe ze hun foto’s konden bewerken.

Ik stuurde de abonnees van mijn nieuwsbrief het heugelijke nieuws dat ik een leuke cursus in elkaar had gebokst en wachtte vervolgens geduldig af om te zien of mensen zich zouden inschrijven. Zelf wilde ik met een beperkt aantal plaatsen werken en voor de eerste ronde raakte de cursus volledig volzet. En hoewel dat op zich een succes te noemen was, waren er een paar zaken die ik achteraf gezien anders of beter had kunnen aanpakken. Het zijn die zaken die ik heb meegenomen met mij toen ik later andere cursussen op poten begon te zetten.

De populairste categorieën voor digitale producten

Wil je zelf aan de slag met een digitaal product, maar heb je geen inspiratie voor het type product dat je wil lanceren? Geen probleem! Ik somde even de populairste categorieën op voor jou in één document. Er zit ongetwijfeld wel iets tussen waarmee jij aan de slag kan gaan.

<script src="https://assets.convertkit.com/assets/CKJS4.js?v=21"></script> <div class="ck_form_fields" style="background: #FFCE03; padding: 30px;"> <div id="ck_success_msg" style="display:none;"> <p>Bedankt! Je ontvangt zo meteen een mailtje met meer informatie.</p> </div> <!-- Form starts here --> <form id="ck_subscribe_form" class="ck_subscribe_form" action="https://app.convertkit.com/landing_pages/109104/subscribe" data-remote="true"> <input type="hidden" value="{"form_style":"full","embed_style":"inline","scroll_percentage":"70","embed_trigger":"exit_intent","delay_seconds":"10","display_position":"br","display_devices":"all","days_no_show":"15","converted_behavior":"show"}" id="ck_form_options"> <input type="hidden" name="id" value="109104" id="landing_page_id"> <div class="ck_errorArea"> <div id="ck_error_msg" style="display:none"> <p>Oeps! Er ging iets mis! Probeer alsjeblieft nog een keertje.</p> </div> </div> <div class="ck_control_group ck_first_name_field_group"> <label class="ck_label" for="ck_firstNameField" style="display: none;">Voornaam</label> <input type="text" name="first_name" class="ck_first_name" id="ck_firstNameField" placeholder="Voornaam" style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <div class="ck_control_group ck_email_field_group" style="margin-top: 15px;"> <label class="ck_label" for="ck_emailField" style="display: none;">E-mailadres</label> <input type="email" name="email" class="ck_email_address" id="ck_emailField" placeholder="E-mail adres" required style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <label class="ck_checkbox" style=""> <input class="optIn ck_course_opted" name="course_opted" type="checkbox" id="optIn" checked /> <span class="ck_opt_in_prompt"><p>Ik wil graag deze freebie ontvangen</p></span> </label> <center> <button class="subscribe_button ck_subscribe_button btn fields" id="ck_subscribe_button" style="background: #E71F85; margin-top: 15px; padding: 10px;"> Laat maar komen, die inspiratie! </button> </center> </form> </div>

1

Ik werkte alles vooraf uit

Ik was heel enthousiast over de cursus en ben meteen in de uitwerking gevlogen nog voor ik goed en wel ook maar één inschrijving had. Misschien denk je nu: “Dat is toch normaal, Kathleen? Je kan toch niets verkopen dat je nog niet hebt?”. Wel. Dat kan je dus eigenlijk wel doen en het wordt zelfs aangeraden om eerst je digitale product te verkopen én dan pas uit te werken. Je weet namelijk niet of er interesse is voor je product. Voor hetzelfde geld werk je een hele cursus met tien modules uit en schrijft er niemand zich in. Dan zit je daar mooi met je online product. Een cursus uitwerken kost veel tijd en energie. Je steekt er uren en uren en uren tijd in. Natuurlijk wil je dan op voorhand weten of het ook iets gaat opleveren. Vandaar dat je eerst begint te verkopen en dan pas het product uitwerkt. Vaak krijgen mensen die zich voor een bepaalde datum inschrijven een korting, maar moeten ze nog even geduld uitoefenen voor ze aan de slag kunnen met het product in kwestie.

Ik kende mijn doelpubliek niet goed genoeg.

Mijn doelpubliek zit in de naam van de cursus zelf en hoewel ik zélf een blogger ben, kende ik mijn doelpubliek blijkbaar zelf niet goed genoeg. Er was veel vraag naar grafisch vormgeving voor bloggers, want iedere blogger wil een prachtige blog hebben, maar niet iedere blogger kan zomaar het geld ophoesten om dure software zoals Adobe Photoshop aan te schaffen. Ik maakte de fout om naar mijn eigen situatie als blogger te kijken, maar als grafisch vormgeefster maak ik uiteraard ook regelmatig gebruik van Photoshop en betaal ik uiteraard ook voor deze software. De gemiddelde blogger wil met gratis of goedkope middelen zoveel mogelijk uit zijn of haar blog halen. Logisch ook, want voor velen is en blijft hun blog een hobby. Had ik in eerste instantie geprobeerd mijn doelpubliek voor deze cursus wat beter te leren kennen, dan had ik een grafische cursus aangeboden op basis van gratis of zeer goedkope software. Jaren later deed ik dat dan ook in de vorm van Ontwerp je Eigen Merk.

2

3

Ik maakte lang niet genoeg reclame voor de cursus.

Voor de eerste ronde mailde ik eerst een beperkt groepje van mijn abonnees, de zogenaamde VIP abonnees. Daar is op zich niets mis mee. In tegendeel zelfs. Daarna stuurde ik nog een mailtje naar mijn volledige mailinglijst en dat was het. Meer deed ik niet. Er verscheen zelfs geen aankondiging op mijn website. Achteraf gezien verbaast het me enigszins dat ik tien plaatsen voor die cursus gevuld kreeg, want ik had hooguit tweehonderd mensen laten weten over deze cursus. Doorgaans gaan mensen niet na twee mailtjes over een nieuw product van iemand die ze niet zo heel goed kennen, de knoop doorhakken en het product in kwestie aanschaffen. Je moet wat vaker van je laten horen. Je moet jezelf en je product volop in de kijker zetten. Twee mailtjes is absoluut niet genoeg. Dat is iets wat ik gaandeweg heb geleerd. Tegenwoordig als ik een nieuwe cursus op poten zet en die wil lanceren, gaat er heel wat meer aan vooraf: blogberichten, nieuwsbrieven,… Zo weten mensen wat ze kunnen verwachten en vooral ook van wie het komt.

Er was niet geautomatiseerd.

Alles werd manueel gedaan voor deze cursus. Alles. Betalingen via overschrijvingen die ik moest checken. Deelnemers toevoegen aan de cursusomgeving. Er was geen swipe file met antwoorden op de mailtjes die ik kreeg. Het grote voordeel aan digitale producten is net dat je geld kan verdienen zonder er al te veel naar om te kijken. Je gaat er niet slapend rijk van worden, maar door stukken van het proces te automatiseren, ga je wel tijd besparen en tijd is geld waard. Zo eenvoudig is het. Dus voor de cursussen die ik nu aanbied, worden delen geautomatiseerd. De betalingen moet ik nog manueel goedkeuren, maar eens dat gebeurd, krijgen deelnemers automatisch toegang tot de cursusomgeving en worden de wekelijkse mailtjes die ze krijgen automatisch in gang gezet. Dat zijn weer een paar zorgen minder.

4

5

Ik had geen verkooppagina.

Deze sluit een beetje aan bij de vorige twee puntjes. Als je een nieuw product lanceert, dan wil je ook dat geïnteresseerden rustig op hun gemak even alle informatie kunnen nalezen. Alle informatie. En dan nog een beetje. Die verkooppagina wordt zo’n beetje je online sales person zodat jij niet zelf bestookt wordt met tientallen vragen over je product. Iedereen die ook maar een beetje interesse toont in je product, kan je doorsturen naar die ene pagina waarop ze alle nodige informatie (prijs, wanneer begint de cursus, wat leer je er allemaal uit, voor wie is het,…) kunnen vinden zonder dat jij ze persoonlijk moet verder helpen. Door je niet te moeten bezighouden met tientallen mailtjes, kan je je helemaal richten op de verkoop en marketing van je product.

Ik ga de deelnemers weinig tot geen begeleiding.

Het liefst van al zou ik iedereen die een cursus bij me volgt one-on-one begeleiding geven. Dat geeft uiteraard de beste resultaten, want je kan mensen opvolgen en zien waar ze misschien vastlopen. Helaas zou ik geen tijd meer overhouden voor mijn eigen projecten moest ik voor iedere deelnemer van mijn cursus wekelijks een uurtje begeleiding voorzien. Ik zou zelfs niet meer aan slapen toekomen, vrees ik. Oeps. Voor Photoshop voor Bloggers had ik geen extra begeleiding voorzien. Niets. Nada. Noppes. Daardoor heb ik de deelnemers misschien een beetje te hard aan hun lot overgelaten wat ook niet ideaal is. Tegenwoordig zorg ik dat iedere grotere cursus die ik aanbied voorzien is van een besloten Facebookgroep waar deelnemers vragen kunnen stellen, ideeën kunnen delen en hun werk kunnen tonen. Zo’n Facebookgroep is de gulden middenweg en het lijkt te werken. Daarnaast zorg ik ook gedurende een aantal werken dat de deelnemers op bepaalde tijdstippen een mailtje van mijn ontvangen om ze een extra duwtje in de rug te geven.

6

En zo leer je iedere keer weer wat bij. Mijn eerste digitale product was niet perfect. En om eerlijk te zijn: mijn tweede en derde product waren dat ook niet. En ik vermoed dat dat ook het geval zal zijn bij mijn toekomstige producten. Het kan altijd beter. Maar laat je niet misleiden door perfectie. Je kan er zoveel naar streven als je wil, maar af en toe moet je gewoon je product lanceren en op de markt brengen. Anders weet je nooit of het iets is waar je publiek op aan het wachten is. Anders ga je nooit leren wat voor jou werkt en wat niet.

Wil je zelf aan de slag met je eigen eerste digitale product, maar loop je een beetje vast op de technische kant van de zaak? Ik lanceer binnenkort een nieuwe cursus rond het maken, ontwerpen en lanceren van digitale producten. Daarin leer je hoe je een informatief e-boek in pdf-vorm kan maken, ontwerpen en verkopen. Schrijf je alvast in om op de hoogte gehouden te worden rond deze cursus en je kan je als eerste inschrijven!