Select Page


Vorig jaar heb ik een tijd lang aan het einde van iedere maand een soort van round-up blogbericht geschreven. Wat liep er goed die maand? Wat liep er helemaal mis die maand? En die blogberichten waren voor mij ontzettend fijn om te schrijven.

Alleen is een maand veel te kort om op terug te blikken, zo bleek. Een kwartaal, drie maanden, negentig dagen, leek me net iets beter om een overzicht te krijgen van wat er nu net allemaal is gebeurd achter de schermen van deze blog en mijn bijberoep. Net zoals vorig jaar zet ik wel een soort van slotje op deze blogberichten. Als je wil meelezen over the good, the bad and the ugly, inclusief harde cijfers, dan laat je best je gegevens hieronder achter. Je krijgt vervolgens meteen toegang tot het blogbericht.

[et_bloom_locked optin_id=”optin_3″]

In deze berichten deel ik:

  • De groei van mijn blog
  • De groei van mijn nieuwsbrief
  • Algemene Achter de schermen zaken
  • Wat ging er goed dit kwartaal?
  • Wat liep er stroef dit kwartaal?
  • Wat zijn de plannen voor het volgende kwartaal?

De groei van mijn blog

Populairste bericht deze maand: Hoe ik mijn bullet journal gebruik voor mijn bijberoep

Wie vorig jaar al meelas met deze achter de schermen blogberichten, herinnert zich misschien wel dat ik meestal ergens rond de vierhonderd à vijfhonderd unieke bezoekers had per maand. Dat op zich is zeker al niet slecht voor een beginnende blog, want laten we niet vergeten dat Tuttefrut nog maar een peuter is van een jaar en een beetje.

In februari heb ik één verandering doorgevoerd die serieuze gevolgen heeft gehad voor mijn bezoekersaantallen op deze blog. Ik ben de blogberichten die ik hier plaats beginnen delen op mijn persoonlijke blog Verbeelding. Omdat ik daar al meer dan tien jaar blog, krijg ik daar wel wat meer volk over de virtuele vloer.

Iemand vroeg me onlangs waarom ik de keuze heb gemaakt om een tweede blog te starten als ik toch al een blog had dat goed draaide. Mijn redenering was dat niet iedereen die Verbeelding leest geïnteresseerd is in professioneel bloggen en bijberoepen. Ik wilde mijn trouwe bezoekers die daar komen niet ‘storen’ met mijn professioneel kantje. In mijn hoofd was het duidelijk dat bezoekers van Verbeelding graag persoonlijke stukjes wilden, DIY’s of boekrecensies.

Maar blijkbaar is er toch ook een deeltje van dat publiek dat met veel plezier doorklikt naar deze blogberichten en hier komt meelezen. Mijn unieke bezoekers verdubbelde de afgelopen maanden. Ik ging van een vierhonderd à vijfhonderd unieke bezoekers naar duizend à duizendhonderd unieke bezoekers per maand. Dat alleen al heeft me bijzonder gelukkig gemaakt.

De groei van mijn nieuwsbrief

De Tuttefrut nieuwsbrief is stiekem mijn favoriete onderdeel van dit hele project en mensen merken dat ook. Ik krijg tegenwoordig steeds vaker en vaker mailtjes waarin mensen me bedanken voor de inspiratie en de motivatie. Of ze vertellen me hoe ze het fantastisch vinden hoe open en eerlijk ik in die mailtjes vertel over wat er allemaal leeft achter de schermen. En dat doet heel veel deugd om te horen.

De nieuwsbrief is het afgelopen kwartaal ook exponentieel gegroeid door de 40 Dagen Bloggen uitdaging. Mensen konden zich inschrijven voor deze uitdaging en kwamen zo terecht in een aparte funnel, specifiek gericht op 40 Dagen Bloggen. Daardoor krijgen ze iedere week een mailtje dat hen inspireert en motiveert. Een honderdtal mensen hebben zich ingeschreven voor deze uitdaging.

Op het einde van deze uitdaging zullen zij uitgenodigd worden om op een linkje te klikken waardoor ze ook de wekelijkse Tuttefrut nieuwsbrief zullen ontvangen waardoor ze altijd als eerste op de hoogte zullen zijn van nieuwe wilde plannen en zotte uitdagingen die op poten gezet worden. In principe zou ik de deelnemers van 40 Dagen Bloggen ook zonder boe of baa op de lijst voor de Tuttefrut nieuwsbrieflijst kunnen zetten, maar dat voelt net iets te icky. Ik vind dat mensen die keuze zelf moeten kunnen maken.

Wat ging er goed dit kwartaal?

Er ging verbazend veel goed dit kwartaal. Volgens mij is dat vooral omdat het het eerste kwartaal was van het jaar. Dan zit ik nog altijd boordevol energie en vol wilde plannen die ik wil uitvoeren in het nieuwe jaar. Het klinkt ongetwijfeld wel bekend in je oren, niet?

  • Mijn record maandomzet werd verbroken in maart. En niet met een paar euro’s. Nope. Nope. Ik deed het vorige record dat dateerde van september 2016 nét niet maal anderhalf. Feestje!
  • Mijn record kwartaalomzet werd daarmee ook verbroken tijdens Q1. Booyah! Ik verdubbelde nét niet mijn kwartaalomzet van Q1 2016. Eens benieuwd hoe die trend zich gaat verder zetten tijdens de rest van het jaar.
  • De tweede launch van Ontwerp Je Eigen Merk. Die zorgde voor een heel groot deel voor de twee vorige puntjes. Ik verkocht zestien plaatsen voor de cursus wat zeer goed is en ik ben nu helemaal klaar om samen met de deelnemers iets fantastisch te maken van hun huisstijl.
  • 40 Dagen Bloggen. Het was een wild plan dat ontstond in de besloten Facebookgroep voor de deelnemers van Meststoffen voor jouw Blog. Af en toe laat ik daar een ballonnetje op. Dat kan een vraag zijn zoals “denken jullie dat er een soort van regelgeving moet komen rond gesponsorde blogberichten?”, maar het kan evengoed een wild plan zijn zoals: “Iemand zin om 40 dagen aan stuk te bloggen tijdens de Vastenperiode?”. Doordat een honderdtal bloggers zich inschreven en dus ook regelmatig linkten naar deze site, zorgde dat voor een kleine boost. Maar wat voor mij eigenlijk het belangrijkste was aan deze uitdaging was om zoveel bloggers te horen zeggen: “Amaai, door deze uitdaging heb ik terug zin gekregen om te bloggen,”. Zalig gewoon. Echt waar. Dat maakt mij oprecht blij. Het bracht ook wat leven in de Vlaamse blogosfeer en daar heb ik ontzettend van genoten. Ook mijn eigen blog heeft het een serieuze boost gegeven.
  • Duidelijke planning + content calendar. Ik denk dat dit kwartaal zo’n succes was voornamelijk omdat ik een hele duidelijke planning had gemaakt (buiten dan misschien die 40 Dagen Bloggen). Begin februari heb ik er dan ook werk van gemaakt om mijn content calendar te vullen en ik heb keihard mijn best gedaan om me daar aan te houden. Dat laatste is voor zowat negentig procent gelukt. Ik wist iedere week haarfijn wat ik wanneer ging doen en waarover ik moest schrijven iedere week voor de blog of voor de nieuwsbrief. Van die consistentie heb ik dit kwartaal de vruchten mogen plukken. Het was met momenten serieus doorbijten, maar kijk, het werkt.
  • Wilde plannen even laten rijpen. Je zou het misschien niet zeggen, omdat ik het net had over die 40 Dagen Bloggen uitdaging, maar algemeen gezien ben ik afgelopen kwartaal héél flink geweest op wilde plannen niet meteen uitvoeren. Volgens mij is dat zo’n beetje mijn grootste struikelpunt. Als ik enthousiast ben over iets wil ik het hier en liefst van al nu meteen uitvoeren. Het leven van een enthousiasteling. Maar intussen heb ik die fout al zo vaak gemaakt en gelukkig leer ik toch af en toe uit mijn fouten. Laat die wilde plannen maar borrelen en wat rijpen. Op een bepaald moment zal de tijd even rijp zijn als het wilde plan en kan ik ermee aan de slag.

Wat liep er stroef dit kwartaal?

Hoewel er verbazend veel goed liep dit kwartaal, waren er ook een aantal zaken die iets stroever verliepen. Ik denk dat het steevast op hetzelfde neerkomt: ik wil te veel doen en heb te weinig tijd. Dat klink ongetwijfeld ook zeer bekend in je oren. 😉

  • De cursus rond digitale producten. Ik ben het nu al bijna een jaar aan het zeggen dat die cursus er zit aan te komen en hij is er nog steeds niet. Schandalig toch? Eigenlijk wilde ik die cursus graag dit kwartaal lanceren, maar gaandeweg werd het duidelijk dat het gewoon niet mogelijk was. De focus zou voornamelijk op de nieuwe lancering van Ontwerp Je Eigen Merk liggen en dan meteen ook een tweede cursus lanceren zou compleet nefast zijn voor de verkopen van beide cursussen. Daarnaast is de cursus zoals ik die in mijn hoofd had vorig jaar niet meer hoe ik het nu zie. Ik heb zoveel bijgeleerd de afgelopen maanden over digitale producten en lanceren. Al die informatie wil ik natuurlijk mee opnemen in die cursus, maar dan moet ik weer even de tijd nemen om aan alles te sleutelen. Dus heb ik de cursus verschoven naar Q2. Het sluit perfect aan bij het laatste puntje hierboven.
  • Het redesign voor Tuttefrut. Ik heb al verschillende keren gezegd dat Tuttefrut in zijn huidige vorm mijn skateboard is. De volgende stap is een nieuw design en daar ben ik volop aan bezig geweest een paar weken terug. Er staat een design klaar waar ik echt blij mee ben en eerlijk is eerlijk, ik ben mijn eigen grootste criticus. Mij horen zeggen dat ik blij ben met een ontwerp dat ik maakte voor een van mijn eigen projecten is bijzonder zeldszaam. Maar zoals je zelf ziet is er hier op gebied van design maar bijzonder weinig veranderd. Het ontwerp toepassen werd altijd maar opzij geschoven en naar achter geduwd omdat er opeens een aantal klantenprojecten aandacht moesten krijgen. Over twee weken heb ik een weekje vrij. Ik hoop dan op z’n minst de nieuwe homepagina online te zetten. De rest zal daarna wel volgen. Fingers crossed.
  • Marketing. Goed. Het publiceren van de berichten die hier verschijnen op mijn persoonlijke blog, dat heeft geholpen. Maar de rest van mijn marketing trok op bijzonder weinig de afgelopen weken en maanden. Ik merkte dat ik het even te druk had met 40 Dagen Bloggen, maar ook met de lancering van Ontwerp Je Eigen Merk, waardoor ik even geen aandacht kon besteden aan de Facebookpagina. Langs de andere kant is hier bloggen en wekelijks mijn nieuwsbrief de deur uitsturen natuurlijk ook een vorm van marketing. Maar ik had het gevoel dat ik op gebied van social media marketing misschien wat steken heb laten vallen.

Wat zijn de concrete plannen voor het volgende kwartaal?

Plannen zat voor het volgende kwartaal, maar daarmee vertel ik je waarschijnlijk weinig nieuws. Er zijn altijd massa’s plannen. Het ene al wat wilder dan het andere. Ik probeer me wel een beetje in te houden, natuurlijk.

  • Leren autorijden. Dames. Heren. Ik weet dat het bijzonder weinig heeft te maken met mijn bijberoep, hoewel het mij heel wat vrijheid zou geven, maar het is wel iets waar ik naar uitkijk. Ik leer op eenendertig jarige leeftijd autorijden. Vroem. Vroem.
  • Het redesign voor de Tuttefrut homepagina online zetten. Zoals eerder al aangehaald. Dit heeft op zich ook een aantal gevolgen naar content toe. Ik wil een mini-cursus aanbieden waarop bezoekers zich gratis kunnen inschrijven, om dan vervolgens toegevoegd te worden aan de Tuttefrut nieuwsbrieflijst (opnieuw: niet zonder waarschuwing). Dat wil dus ook zeggen dat ik even tijd moet steken in die mini-cursus.
  • De cursus rond digitale producten uitwerken en lanceren. Ook zoals eerder aangehaald. Als ik het helemaal uitgewerkt krijg zoals het in mijn hoofd zit, wordt het een belachelijk interessante cursus voor iedere blogger en bijberoeper. Ik heb het ook al verschillende keren gezegd en ik blijf het zeggen: ik wil de prijs van deze cursus relatief laag houden (€30/€40), omdat ik wil dat iedereen hiermee aan de slag kan gaan.

De wilde plannen die aan het borrelen en aan het rijpen zijn

Misschien heb ik je nieuwsgierig gemaakt door het te hebben over mijn wilde plannen die ik even laat borrelen. Het zijn er een aantal, maar de belangrijkste is eigenlijk een soort van abonnementsformule voor Tuttefrut, waarbij je toegang krijgt tot extra artikels en mini-cursussen voor een vast bedrag per maand. Het zou ervoor zorgen dat ik tijd (tijd = geld = tijd) kan spenderen aan het uitwerken van interessante content. Iemand in de Team Tuttefrut Facebookgroep noemde het heel toepasselijk een abonnement-op-kennis-systeem. Een heerlijke benaming vond ik dat.

Tot nu toe heb ik het niet gedaan uit schrik om té commercieel over te komen. Langs de andere kant biedt het dan wel weer een meerwaarde voor de lezer, wat toch weer beter is dan je blog commercialiseren door samenwerkingen met bedrijven aan te gaan en allerhande vormen van advertenties op je blog te plaatsen. Het is een systeem dat ik eigenlijk heel graag op heel wat meer blogs zou willen zien. Het idee was er al langer voor zoiets, maar werd nog een keertje getriggerd door een artikel van Ik Ben Iris Niet, een Nederlandse blogster die onlangs begonnen is met donaties te aanvaarden via Patreon waar ze dan content plaatst voor haar sponsors die niemand anders te zien krijgt.

Langs de andere kant betekent zo’n abonnement-op-kennis-systeem ook dat ik extra veel content moet kunnen produceren en daar ben ik nog even niet klaar voor. Artikels als deze zouden perfect binnen zo’n systeem passen. En dan zou ik met veel plezier ook concrete cijfers plakken op bijvoorbeeld die record maandomzet. Vandaar dat ik het plan nog even laat borrelen en rijpen. Of het er het volgende kwartaal zal van komen of misschien zelfs pas volgend jaar, dat kan ik momenteel echt nog niet zeggen.

[/et_bloom_locked]