Select Page

Ik zie steeds vaker de vraag opduiken: “Maar waar kan ik klanten vinden?”. Als je net begint met je bijberoep is dat meestal het moeilijkste. Je kan nog zo’n geweldige webshop met de mooiste spulletjes hebben of een dienst aanbieden waarmee je het leven van anderen helemaal gaat veranderen, als er geen klanten zijn, dan sja… Dan sta je daar ook maar te schilderen. Dat is uiteraard niet de bedoeling.

Het idee leeft nog altijd dat als je iets maakt, mensen je wel zullen vinden, maar helaas is dat een beetje een mythe. Als je wil dat mensen je vinden en je inschakelen of bij je kopen, dan ga je daar wat tijd en energie in moeten steken. Je kan niet in je hoekje wegkruipen en hopen dat mensen je daar zullen vinden. Nope. En ik weet maar al te goed dat dat voor de gemiddelde introvert of ietwat verlegen persoon geen evidentie is. Ik kruip zelf maar al te graag weg in dat hoekje, maar als je zoveel werk wil krijgen dat je niet meer weet waar je hoofd staat, dan ga je even een stapje uit je comfortzone moeten zetten.

1. Schreeuw het van de daken

Je bent begonnen met je bijberoep. Hoera! Natuurlijk wil je ook dat mensen je vinden. Stel je nu eens voor dat je een huisarts bent die een nieuwe praktijk begint. Hij woont in een stad en zijn praktijk is in een doodnormaal rijtjeshuis in een doodnormale straat. Wat is het eerste wat hij gaat doen om aan te duiden dat er in dat huis een huisartsenpraktijk is? Als je op die vraag “een plakje met zijn naam en daarvoor DR. erop” antwoordde, dan heb je het helemaal juist. Misschien dat hij er zelfs ook nog eens zijn openingsuren bij zet om het extra duidelijk te maken. Daarmee geeft de huisarts aan dat er in dat huis een dokter werkt.

Jij gaat hetzelfde moeten doen met jouw bijberoep. Natuurlijk moet je geen plakje aan je deur gaan hangen, maar je mag het gerust even van de daken schreeuwen dat je een geweldige dienst aanbiedt of dat je de meest fantastische producten verkoopt. Zet een link naar je webshop of website in de handtekening van je e-mails. Voeg een link toe aan je social media profielen. Plaats foto’s van je producten op Instagram. Blog over je bijberoepavonturen en je creatieve uitspattingen. Tweet over de laatste opdracht die je succesvol afwerkte. Koop een Facebook advertentie. Laat mensen weten waar je mee bezig bent.

Als je er nergens over schrijft of er nooit wat over vertelt, gaan mensen ook niet weten dat je zulke diensten aanbiedt. Het klinkt zo ontzettend logisch, maar toch zie ik veel bijberoepers nog stilletjes in hun hoekje zitten en wachten tot iemand naar hen toekomt.

2. Toon je expertise

Je bent met je bijberoep begonnen omdat je een talent hebt. Het maakt niet uit of dat schrijven, naaien, fotograferen, ontwerpen, illustreren, koken of wat dan ook is. Ieder van ons heeft een talent en is dan ook expert op een bepaald gebied. Deel die expertise dan ook met de wereld. Schrijf blogberichten waarmee je mensen kan helpen de mooiste foto’s te maken met hun digitale spiegelreflex. Duik in Facebookgroepen waar je mensen kan helpen met hun vragen rond gezonde lunches en hartige taarten. Deel je kennis. Help mensen. Toon je expertise.

Het gaat even duren, dat kan ik je nu al zeggen, maar als je dit blijft doen, ga je op de radar verschijnen bij heel wat mensen. Ze gaan je rechtstreeks beginnen contacteren omdat ze gezien hebben wat voor kennis en expertise je hebt. Net daarom gaan ze willen samenwerken met jou. Ze willen dat jij de foto’s trekt op hun trouwfeest, want ze hebben gezien dat jij iemand tips gaf rond fotobewerking van hun trouwfoto’s. Ze kopen jouw receptenboek, omdat ze weten wat voor geweldige recepten voor hartige taarten jij al deelde in die ene Facebookgroep.

3. Zoek partners in crime

Als je net begint met een bijberoep, dan is iedere opdracht goud waard. Soms is het dan ook heel aanlokkelijk om absoluut niet te communiceren met andere bijberoepers die dezelfde diensten of producten aanbieden. Het zijn net die concullega’s (mensen die als deels concurrent, deels collega ziet) die je opdrachten kunnen doorsturen. Ik heb al verschillende keren een opdracht van een andere illustrator of geboortekaartjesmaker doorgekregen omdat hun klant op zoek was naar een specifieke illustratiestijl. Die stijl kon ik maken, maar de concullega in kwestie niet. En ik stuur zelf ook regelmatig eens een klant door naar concullega’s als ik het zelf te druk heb of ik heb het gevoel dat iemand anders de klant in kwestie beter zou kunnen helpen.

Daarnaast kan je ook partners in crime vinden in mensen die in een totaal andere niche werken dan jij. Een copywriter en een grafisch vormgever zijn bijvoorbeeld een geweldige match, omdat ze een totaalpakket kunnen aanbieden aan een klant.

Ze kunnen samen een prachtige brochure maken of een fantastische website. Hetzelfde geldt voor een web designer en een web developer. Er is ongetwijfeld wel iemand waarmee je kan samenwerken. Als jij zelf een opdracht binnenhaalt, dan kan je samenwerken met die persoon. Als hij of zij een opdracht binnenhaalt, komt hij naar jou om samen te werken.

En natuurlijk is het ook superinteressant om samen te werken met een paar bedrijven die jou in dienst nemen als een vaste freelancer. Zo weet je dat je op regelmatige basis opdrachten krijgt van dit ene bedrijf. Ik heb zo een bedrijf waarvoor ik regelmatig nieuwsbrieven maak. Om de zoveel tijd komen ze eens bij me aankloppen met een nieuwe opdracht omdat ze weten dat ik snel en goed werk lever.

Team Tuttefrut

Veel van het werk dat je doet als bijberoeper, doe je alleen, maar soms sta je samen sterker. Ben je op zoek naar een paar nieuwe partners in crime? Wordt dan snel lid van Team Tuttefrut. Schrijf je hieronder in voor de Tuttefrut nieuwsbrief en je krijgt meteen toegang tot deze geweldige, besloten Facebookgroep.

<script src="https://assets.convertkit.com/assets/CKJS4.js?v=21"></script> <div class="ck_form_fields" style="background: #FFCE03; padding: 30px;"> <div id="ck_success_msg" style="display:none;"> <p>Bedankt! Je ontvangt zo meteen een mailtje met meer informatie in verband met deze video tutorial.</p> </div> <!-- Form starts here --> <form id="ck_subscribe_form" class="ck_subscribe_form" action="https://app.convertkit.com/landing_pages/81289/subscribe" data-remote="true"> <input type="hidden" value="{"form_style":"full","embed_style":"inline","scroll_percentage":"70","embed_trigger":"exit_intent","delay_seconds":"10","display_position":"br","display_devices":"all","days_no_show":"15","converted_behavior":"show"}" id="ck_form_options"> <input type="hidden" name="id" value="81289" id="landing_page_id"> <div class="ck_errorArea"> <div id="ck_error_msg" style="display:none"> <p>There was an error submitting your subscription. Please try again.</p> </div> </div> <div class="ck_control_group ck_first_name_field_group"> <label class="ck_label" for="ck_firstNameField" style="display: none;">Voornaam</label> <input type="text" name="first_name" class="ck_first_name" id="ck_firstNameField" placeholder="Voornaam" style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <div class="ck_control_group ck_email_field_group" style="margin-top: 15px;"> <label class="ck_label" for="ck_emailField" style="display: none;">E-mailadres</label> <input type="email" name="email" class="ck_email_address" id="ck_emailField" placeholder="E-mail adres" required style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <label class="ck_checkbox" style=""> <input class="optIn ck_course_opted" name="course_opted" type="checkbox" id="optIn" checked /> <span class="ck_opt_in_prompt"><p>Ik wil graag deze freebie ontvangen</p></span> </label> <center> <button class="subscribe_button ck_subscribe_button btn fields" id="ck_subscribe_button" style="background: #E71F85; margin-top: 15px; padding: 10px;">Alrighty! Ik schrijf me in! </button> </center> </form> </div>

4. Maak van een éénmalige klant, een trouwe klant

Nog zo’n mythe die ik hier en nu wil ontkrachten is dat klanten één keer een aankoop doen en dan weg zijn. Nope. Nope. Jij gaat toch ook je brood iedere keer bij dezelfde bakker halen, vermoed ik? Of je boodschappen bij dezelfde supermarkt doen? Natuurlijk moet je wel wat moeite doen om van een toevallige klant (iemand die je toevallig via een zoekmachine of social media heeft ontdekt) een trouwe klant te maken. Jij gaat je brood kopen bij die ene specifieke bakker omdat je de korst van zijn brood lekker vindt, omdat je zijn croissants hemels vindt of omdat je de bediening supervriendelijk vindt.

Dus zet het idee dat een klant éénmalig is hier en nu uit je hoofd en zorg ervoor dat ze een trouwe klant worden die iedere keer terugkomen om opnieuw aankopen te doen uit je webshop of je keer op keer inschakelen om meerdere websites uit te werken. Als een klant iets heeft gekocht in je webshop, kan je bij de bestelling een kortingsbon steken voor zijn volgende bestelling. Als iemand je inschakelt om een website uit te werken, kan je hem ook een onderhoudscontract aanbieden zodat de klant zelf zich niets moet aantrekken van updates en aanverwanten. Of lever gewoon de allerbeste service OOIT!

5. Leg een wachtlijst aan

Er zijn altijd periodes dat je overrompeld wordt met aanvragen voor nieuwe opdrachten en dat je kalender stampvol zit. Dan zijn er twee opties. De klant doorsturen naar één van je concullega’s of zeggen dat je hen op een wachtlijst zet. Een derde optie is het werk aannemen en compleet verzuipen, maar dat is niet echt een aanrader. Er zijn altijd periodes dat er opeens geen werk meer lijkt te zijn. Vooral de zomermaanden staan hiervoor bekend. Als je een wachtlijst aanlegt met geïnteresseerden, dan kan je hen mailen en zeggen dat je NU tijd hebt voor hun opdracht. Zo vang je de rustigere momenten op en heb je altijd wel iets te doen.

6. Trek je stoute schoenen aan

Als de klanten niet naar jou komen, dan moet jij misschien je stoute schoenen aantrekken en naar de klanten stappen. Voor mij staat dit heel bewust op de laatste plaats in dit rijtje, want zoals ik eerder al eens schreef hier: ik ben ietwat verlegen en een introvert. Zomaar onbekenden bellen (iiieeeh!) of zelfs maar een mailtje sturen, dat is iets waar ik mij niet helemaal bij op mijn gemak voel. MAAR. Grote maar. Het werkt wel.

Stel je bent copywriter en je komt op een website terecht van een bedrijf. Je merkt dat de copy niet geweldig is en je weet dat je hen kan helpen. Dan is het een kwestie van dat bedrijf te mailen en te zeggen wat je voor hen kan betekenen. Laat hen vrijblijvend opnieuw contact met je opnemen als ze geïnteresseerd zijn. Als je écht met hen wil samenwerken, kan je na een tijd nog eens een mailtje sturen om te horen of ze vragen of bedenkingen hebben bij je aanbod. Op die manier kan je klanten vinden, maar het vraagt wel een beetje lef.

Hoe heb jij je eerste klanten gestrikt toen je net begon?. Heb je nog concrete tips om klanten te vinden? Deel ze gerust in de reacties!