Select Page

Eind vorig jaar kregen mijn collega’s en ik op mijn hoofdberoep een ellenlange vragenlijst voorgeschoteld. De antwoorden op die honderdtal vragen zouden geanalyseerd worden door een arbeidspsycholoog en aan de hand van die antwoorden zou ons Myers Briggs profiel bepaald worden. Het resultaat was voor mij geen verrassing. Ik ga al jaren door het leven wetende dat ik een INFP’er in hart en nieren ben.

Iedere letter bij de Myers Briggs profielen staat voor een bepaalde eigenschap. De I in mijn INFP staat voor introvert. Het tegenovergestelde van die I is uiteraard de E van extravert. Heel wat mensen verbazen zich erover dat ik een introvert ben omdat ik heel vlot kan overkomen als het nodig is, maar introvert zijn is iets anders dan verlegen zijn. Een extravert gaat zijn batterijen opladen door zich te omringen met mensen. Een introvert gaat zijn batterijen opladen door alleen te zijn. Daar ligt het grote verschil tussen die I’s en de E’s.

Toen ik net begon met mijn bijberoep stond ik regelmatig op marktjes mijn handgemaakte knuffels en zelfontworpen kaartjes te verkopen. Ik heb toen een aantal keren zwaar gevloekt op het feit dat ik een introvert én ietwat verlegen ben. Maar door de jaren heen heb ik geleerd dat je als introvert én ietwat verlegen persoon eigenlijk ook een hele goede verkoper kan zijn. Je gaat het alleen wat anders moeten aanpakken dan je extraverte tegenhangers waar de woorden altijd vlotjes uit hun mond rollen.

Je eigen Myers Briggs profiel kennen kan handig zijn om je sterkte kanten en minder sterke kanten te leren kennen. Het is interessant om toe te passen op hoe je in een gewone werkplek met bazen en collega’s functioneert, maar zelf heb ik er ontzettend veel aan gehad in mijn bijberoep. Ik ken mijn sterke en zwakke punten als INFP’er en daardoor kan ik rekening houden met bepaalde zaken. Op deze site kan je zelf je Myers Briggs profiel bepalen.

Bouw relaties op met mensen

Eén van de zaken die ik zelf zo geweldig vind aan Tuttefrut is dat ik er zoveel fijne mensen door heb leren kennen. Dat is niet gebeurd door met z’n allen in groep samen te komen en gezellig op café te gaan. Nope. Dat is niet de stijl van de gemiddelde introvert. Er is de besloten Facebookgroep, er is de blog en er is de nieuwsbrief. Je zou denken dat veel van die zaken éénrichtingsverkeer zijn, maar niets is minder waar. Het is vooral via mail dat ik heel wat vragen krijg die ik met veel plezier beantwoord. We mailen een paar keer heen en weer en zo ontstaat er een fijne relatie. Jij leert mij daardoor beter kennen en ik jou.

Hetzelfde geldt voor de Facebookgroep. Die telt geen duizenden leden, maar een honderdtal mensen, waardoor het klein en gezellig blijft. Je kan er je vragen stellen zonder vies bekeken te worden. Introverten gaan altijd op zoek naar meer diepgang in een relatie. Ze gaan vaker een aantal goede vrienden hebben waarmee ze niet alleen over de kleine dingen des levens kunnen praten, maar ook over de grotere. Ze zijn goed in one-on-one. Dus speel die troef uit als introvert.

Doordat mensen je op die manier gaan leren kennen en doordat je een relatie met hen hebt opgebouwd, is het eens je iets wil verkopen minder moeilijk om te zeggen: “Hier is mijn product of dienst. Volgens mij ga je het interessant vinden,”. Dus lang, lang, lang voor je daadwerkelijk iets verkoopt, moet je als introvert al een band aan het opbouwen zijn met mensen.

Luisteren

Extraverten praten graag, introverten zijn wat stiller. Het voordeel van wat stiller zijn, is dat je veel meer hoort en dat je vaak goed kan luisteren. Het is door te luisteren naar de mensen rondom jou dat je kan inspelen op de noden van die mensen. Eén van de zaken die ik keer op keer hoorde terugkomen toen ik Meststoffen voor je Blog lanceerde was “Maar leer ik dan hoe ik mijn blog mooi kan vormgeven?”. Er zit een hoofdstuk rond grafische vormgeving in die cursus, maar lang niet zo uitgebreid dat je echt je eigen huisstijl kan maken. Omdat ik steeds opnieuw en opnieuw dezelfde vraag hoorde (en dus ook luisterde naar wat deelnemers en potentiële deelnemers te zeggen hadden), wist ik dat ik een cursus moest maken rond grafische vormgeving. Zo ontstond Ontwerp je Eigen Merk.

Maar niet alleen bij het bedenken van nieuwe diensten en producten is het handig om te luisteren, ook bij het verkopen zelf is het een belangrijke gave. Wanneer ik een nieuwe cursus lanceer, krijg ik altijd een hele hoop vragen. “Is die cursus wel iets voor mij?” is één van de meest voorkomende vragen. Natuurlijk is iedere situatie anders en dan is het belangrijk om goed te luisteren. Kan die cursus deze persoon helpen? Hoe kan die cursus deze persoon helpen? Wat is de meerwaarde voor deze persoon? Op die manier kan je inspelen op de noden van je klant. Als de klant geen match is of misschien niet veel gaat hebben aan het product dat je verkoopt, dan moet je eerlijk genoeg kunnen zijn om dat te zeggen.

Bereid je voor

Een extravert kan vaak al pratend denken. Dat komt lekker spontaan over en zorgt ervoor dat ze snel kunnen inspelen op de vragen en bedenkingen van klanten. Een introvert heeft soms wat tijd nodig om eerst alles intern te overlopen en dan pas te spreken nadat hij er heeft over kunnen nadenken.

Om snel te kunnen inspelen op bepaalde zaken is het dus goed om voorbereid te zijn. Ken de dienst of het product dat je aanbiedt van binnen en van buiten. Leer er alles over wat je erover kan leren en dan nog een beetje. Sta als een blok achter het product of de dienst die je aanbiedt. Op die manier wordt je een expert op gebied van de dienst of het product dat je aanbiedt en mensen appreciëren het als ze met hun vragen en bedenkingen bij een expert terecht kunnen die hen helpt.

Voor mij is het belangrijkste dat ik geloof in wat ik verkoop. Vraag me niet om iets te verkopen waar ik niet achter sta, want dat lukt me waarschijnlijk voor geen meter. De cursussen die ik op poten heb gezet en de diensten die ik aanbied, daarvan weet ik dat die het keihard waard zijn. Ik geloof dat iedereen zijn eigen professioneel ogende huisstijl kan ontwerpen en dat iedereen aan de slag kan met wat technischere zaken om van hun eigen blog of bijberoep een waar succes te maken.

Zoek een verkoopsmanier die voor jou werkt

Toen ik op die marktjes stond, had ik één regel voor mezelf. Eén ding dat ik iedere keer deed als er iemand aan mijn tafel kwam. Het was doodsimpel, maar als ik zelf de ronde deed, merkte ik dat negentig procent van de andere verkopers op die marktjes het niet deed. Gewoon “hallo” zeggen tegen de mensen. Niet “Kan ik u met iets helpen?” want dat vond ik al te opdringerig, maar gewoon “hallo”. Daardoor gaf ik mensen de boodschap dat ik er was en dat ze me vragen mochten stellen als ze die hadden. En dat werkte. Door een conversatie op zo’n eenvoudige manier te initiëren, verkocht ik meer producten.

Hetzelfde geldt als je online zaken wil verkopen hetzij een dienst, een cursus of eender welk ander product. Als je iets wil verdienen, dan ga je moeten verkopen. Daar komt het helaas op neer. Je kan je niet wegsteken ergens in een hoekje en hopen dat mensen naar jou zullen toekomen. Dus zoek een verkoopsmanier die voor jou werkt. Misschien ligt het jou wel om mailtjes te sturen naar mensen met wie je wil samenwerken. Of misschien ben jij eerder het type die in Facebookgroepen rondhangt en als je iemand met een probleem ziet, ze een privé bericht stuurt om zo je diensten te verkopen en die mensen verder te helpen.

Mijn favoriete online verkoopsmanier? Ik ben nog altijd heel verlegen als het op online verkopen aankomt en om mijn producten overal aan te prijzen. Maar intussen heb ik wel geleerd dat ik het fijn vind om producten te verkopen aan mijn nieuwsbriefabonnees. Zij kennen mij, weten wat ze van me kunnen verwachten en als ze niet geïnteresseerd zijn, dan verwijderen ze gewoon mijn mail. Die manier werkt perfect voor mij. Daarom hebben mijn nieuwsbriefabonnees al superveel gehoord over mijn nieuwe cursus Ontwerp je Eigen Merk, maar heb jij als bloglezer er waarschijnlijk nog niets over gehoord. Hoogste tijd dus om nieuwsbriefabonnee te worden. 😉

Ontvang je de Tuttefrut nieuwsbrief nog niet?

Schande! Schrijf je snel in en ontvang iedere week een extra blogbericht dat alleen niet op deze blog verschijnt. Ik vertel je over productiviteitsexperimenten die ik uitprobeer, ik geef je alvast een sneak preview van de projecten waaraan ik aan het werken ben en ik deel met plezier een aantal interessante artikels die ik lees. Je krijgt meteen ook toegang tot de geweldige besloten Facebookgroep Team Tuttefrut waarin je met gelijkgezinden kan praten over bijberoepen en bloggen.

<script src="https://assets.convertkit.com/assets/CKJS4.js?v=21"></script> <div class="ck_form_fields" style="background: #FFCE03; padding: 30px;"> <div id="ck_success_msg" style="display:none;"> <p>Bedankt! Je ontvangt zo meteen een mailtje met meer informatie in verband met deze video tutorial.</p> </div> <!-- Form starts here --> <form id="ck_subscribe_form" class="ck_subscribe_form" action="https://app.convertkit.com/landing_pages/81289/subscribe" data-remote="true"> <input type="hidden" value="{"form_style":"full","embed_style":"inline","scroll_percentage":"70","embed_trigger":"exit_intent","delay_seconds":"10","display_position":"br","display_devices":"all","days_no_show":"15","converted_behavior":"show"}" id="ck_form_options"> <input type="hidden" name="id" value="81289" id="landing_page_id"> <div class="ck_errorArea"> <div id="ck_error_msg" style="display:none"> <p>There was an error submitting your subscription. Please try again.</p> </div> </div> <div class="ck_control_group ck_first_name_field_group"> <label class="ck_label" for="ck_firstNameField" style="display: none;">Voornaam</label> <input type="text" name="first_name" class="ck_first_name" id="ck_firstNameField" placeholder="Voornaam" style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <div class="ck_control_group ck_email_field_group" style="margin-top: 15px;"> <label class="ck_label" for="ck_emailField" style="display: none;">E-mailadres</label> <input type="email" name="email" class="ck_email_address" id="ck_emailField" placeholder="E-mail adres" required style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <label class="ck_checkbox" style=""> <input class="optIn ck_course_opted" name="course_opted" type="checkbox" id="optIn" checked /> <span class="ck_opt_in_prompt"><p>Ik wil graag deze freebie ontvangen</p></span> </label> <center> <button class="subscribe_button ck_subscribe_button btn fields" id="ck_subscribe_button" style="background: #E71F85; margin-top: 15px; padding: 10px;">Alrighty! Ik schrijf me in! </button> </center> </form> </div>

Wat zou zij doen?

Nog iets wat voor mij heel goed werkt is mezelf de vraag stellen: “Hoe zou die ene persoon waar ik naar opkijk dat aanpakken?”. We hebben allemaal mensen waar we naar opkijken. Zo van die mensen die nu al staan waar jij hoopt binnen een jaar of binnen vijf jaar te staan. Opkijken naar die mensen is één ding, maar je kan er ook zoveel uit leren. Hoe spreekt die ene persoon waar je naar opkijkt zijn of haar klanten aan? Is dat heel informeel of net heel formeel? Spreekt hij/zij ze allemaal apart aan of net als één grote groep? Welke verkoopsmanier heeft hij/zij zich toegeëigend? Welke strategieën past hij/zij toe?

Langs de andere kant moet je niet klakkeloos nadoen wat anderen doen. Misschien voel je je wel niet goed bij hun aanpak. Ik zie bijvoorbeeld heel veel van de dames waar ik zelf naar opkijk tientallen mails op korte tijd sturen om hun product te pitchen. Misschien ligt het aan mij of is het een kenmerk voor introverten, maar ik vind het verschrikkelijk om aan te dringen en mensen te storen. Dus hoewel ik zie dat die dames het zo aanpakken en dat het werkt voor hen, heb ik er mijn eigen draai aan gegeven. Ik vernoem mijn producten, ik stuur één of twee échte pitch-mails en misschien een reminder voor een aanbod vervalt, maar daar stopt het ook. Dat is meer dan genoeg voor mij.

Neem op tijd een pauze

Verkopen is vermoeiend. There. I said it. Je moet veel communiceren met potentiële klanten en voor een introvert kan dat vermoeiend zijn. Ik weet dat ik na zo’n dag op een handgemaakt marktje altijd gesloopt was. Meestal had ik een dag nodig om even te bekomen en dan moest ik echt niemand zien. Al die gesprekken, al die indrukken, het bleef allemaal spelen in mijn hoofd.

Ik merk hetzelfde bij online verkopen. Als ik een nieuwe dienst of product lanceer, dan is het twee of drie weken volop pitchen geblazen, maar daarna moet ik even bekomen. Dan wil ik even geen mailtjes beantwoorden en zo min mogelijk bezig zijn met social media. Dan is het tijd om even een boek erbij te nemen, heerlijk weg te dromen en de batterij op te laden door wat me-time in te plannen. Eens die batterij weer helemaal is opgeladen, kan ik terug in sales modus gaan en kan ik vol overtuiging mensen warm maken voor mijn diensten en producten.

Oefening baart kunst

Zoals met alles geldt ook hier de regel: oefening baart kunst. Voor sommige mensen gaat het makkelijker zijn om van de daken te roepen dat ze een bepaalde dienst aanbieden of een nieuw product hebben gelanceerd. Sommige mensen zijn nu eenmaal geboren verkopers, maar de meesten moeten er hard voor werken. Zelfs extraverten kunnen het er heel moeilijk mee hebben. Probeer, experimenteer en blijf vooral jezelf.

Ben jij een introvert of een extravert? Hoe breng jij jouw diensten of producten aan de man? Heb jij bepaalde truukjes die je toepast? Deel ze gerust in de reacties!