Select Page

Van skateboard tot Ferrari

Vorig jaar kregen een paar collega’s en ik zelf bij het hoofdberoep de opdracht om onze e-mail marketing tool terug wat meer in de kijker te zetten bij de klanten. We zaten regelmatig samen met ons drie om ons te buigen over de prijzen, de website, hoe we bestaande klanten opnieuw konden warm maken, mogelijke handleidingen,… Na een paar maanden stonden we eigenlijk nog geen stap verder en hadden we nog geen concrete plannen. Wilde ideeën, die waren er in overvloed, maar iets dat we tijdens een meeting konden voorleggen aan de baas? Nope.

Je moet beginnen met een skateboard en werk dan naar je Ferrari toe,” sprak de baas in kwestie uiteindelijk tijdens die ene meeting. We willen allemaal ons project lanceren en meteen een product laten zien dat eruit ziet als een fonkelnieuwe, blinkende, roodgelakte Ferrari met alles erop en eraan. Maar is dat echt nodig?

Heb je meteen een website nodig met een ingewikkeld e-commerce systeem eraan gekoppeld of kan je evengoed beginnen met één pagina waarop je kort uitlegt wie je bent, wat je doet en hoe mensen je kunnen bereiken? Moet je meteen vijftig producten kunnen aanbieden in je nieuwe webshop of kan je beginnen met een handvol producten? Moet je meteen tienduizend volgers hebben of is het misschien beter om eerst honderd trouwe fans te verzamelen?

Ik weet van mezelf dat ik iemand ben die graag aan Ferrari’s sleutelt (niet letterlijk, want dan zou ik veel te dure auto’s héél snel naar de klote helpen). Uren kan ik me zoet houden met allerhande technische snufjes uit te zoeken, systemen bedenken en wat nog niet. Ik maak zaken graag ingewikkelder dan ze zijn terwijl dat uiteraard niet nodig is.

Tuttefrut is momenteel een fractie van wat ik zou willen dat het was. Het is een blog met daaraan een paar pagina’s gekoppeld waar al dan niet tekst op staat (I know). Het is een zootje ongeregeld. Eigenlijk wou ik beginnen met een huisstijl uit te werken, wireframes te maken, de hele site uit te werken én dan pas zou ik beginnen bloggen.

Maar de woorden van mijn baas zijn gelukkig blijven plakken. Eerst het skateboard, dan de Ferrari. Tuttefrut is momenteel een blog, de skateboard versie van wat ik in mijn hoofd heb. De rest volgt ongetwijfeld wel op termijn. En ooit wordt het ongetwijfeld een prachtige, roodgelakte sportauto. Of, weet je, een fancy, hypermoderne zelfsturende auto of zo, want voor prachtige, roodgelakte sportauto’s heb je een rijbewijs nodig en dat heb ik niet. Ahum. Dit geheel terzijde.

Af en toe stoor ik mij aan het feit dat het nog maar een skateboard is, maar dan bedenk ik me dat ik toch al iets heb waarmee ik al mensen kan bereiken en hopelijk ook kan inspireren. Het ziet er misschien niet uit zoals ik zou willen en het heeft lang niet alle functionaliteiten die ik zou willen, maar het werkt, het staat er en jij als lezer hebt er al wat aan.

Uiteindelijk komt het erop neer dat je moet kunnen shippen, dat je jouw producten en projecten de wereld in kan sturen en liefst zo snel mogelijk. In veel gevallen geldt de uitspraakt: “Done is better than perfect”. Op basis van feedback van je klanten of de bezoekers van je site, kan je verder sleutelen om zo uiteindelijk van een eenvoudig skateboard naar een Ferrari te gaan.