Select Page

De afgelopen weken had ik het vaak over nieuwsbrieven. Waarom die belangrijk zijn en hoe je ervoor kan zorgen dat mensen zich inschrijven op jouw nieuwsbrief. Allemaal goed en wel, zo’n nieuwsbrief en mensen die zich aanmelden daarvoor, maar wat in godsnaam kan je hen sturen? Moet je hen wekelijks iets sturen, om de twee weken of iedere maand?

Zoek een ritme dat bij jou past

Zelf stuur ik één keer per week een Tuttefrut nieuwsbrief de deur uit, maar er zijn evenzeer mensen die één keer om de twee weken of één keer per maand een nieuwsbrief uitsturen naar hun abonnees. Ik geef toe dat ik niet altijd even consistent ben in het versturen van mijn nieuwsbrieven. De afgelopen twee weken had ik bijvoorbeeld vakantie en heb ik alles even op een lager pitje gezet, waardoor er geen Tuttefrut mailtjes de deur uit gingen, maar ik heb niemand daarover horen klagen. 😉

Iedere week een mailtje sturen, zorgt er voor dat mensen weten wanneer ze een update in hun mailbox mogen verwachten. In het geval van Tuttefrut is dat vrijdag rond de middag. Algemeen wordt aangeraden om je nieuwsbrief op dinsdagvoormiddag of donderdagnamiddag te sturen. En toch besloot ik mijn nieuwsbrief uit te sturen op vrijdag, koppig als ik ben.

Daar zijn twee redenen voor. Iedereen krijgt aangeraden om nieuwsbrieven dinsdagvoormiddag of donderdagnamiddag uit te sturen. Als iedereen dan zijn nieuwsbrieven uitstuurt, dan komt de jouwe terecht bij de grote hoop en raakt hij misschien verloren. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. De tweede reden is puur persoonlijk. Door mijn halftijds werkregime werk ik op donderdag en vrijdag voor mezelf. Dat wil zeggen dat ik donderdag uitgebreid kan nadenken over wat ik wil schrijven in mijn nieuwsbrief, hem op mijn gemak kan klaarzetten en vrijdag de deur uit kan sturen.

  • Maandag is iedereen nog op gang aan het komen en moeten eerst de belangrijkste mails gecheckt worden. Je nieuwsbrief kan dan door de mazen van het net vallen.
  • Dinsdag is het al wat rustiger en kan er al eens een pauze worden genomen om nieuwsbrieven te lezen.
  • Woensdag is zo’n dag waarop veel mensen halftijds werken om ’s middags de kroost op te vangen. Daardoor wordt er in de voormiddag stevig doorgewerkt en is er geen tijd om nieuwsbrieven te lezen.
  • Tegen donderdagmiddag is het weer wat rustiger, want alle schade van de dag ervoor is weer ingehaald. Dus er is weer tijd om even pauze te nemen en een interessante nieuwsbrief te lezen.
  • En vrijdag zit iedereen in weekendstemming en wil iedereen zo snel mogelijk gedaan hebben met werken.
  • Zaterdag en zondag checken mensen in het algemeen wat minder hun e-mail omdat ze aan het genieten zijn van het weekend. Logisch. Hoe zou je zelf zijn?

Wat kan je allemaal sturen als nieuwsbrief?

Op mijn blogbericht Waarom je zo snel mogelijk aan de slag moet met je eigen nieuwsbrief, reageerde Anne dat ze zich vaak heel enthousiast inschrijft voor nieuwsbrieven. Als daarna blijkt dat ze gewoon iedere week een overzichtje krijgt van de gepubliceerde blogberichten, dan is de interesse gauw verdwenen. Ik denk dat het inderdaad voor vele mensen zo is. Ik heb ook een bloedhekel aan de wekelijkse mailtjes van webshops waarin ik gebombardeerd wordt met “kijk naar onze producten en koop ze meteen hier én nu!”. Als abonnee wil ik meer dan enkel een samenvatting van informatie die ik ook op de blog of de website kan vinden.

Je schrijft je in, je vertrouwt je e-mailadres toe aan iemand en dan opeens krijg je prut in je mailbox. Alsof je nog niet genoeg aanbiedingen voor penisverlengingen en obscure medicatie krijgt! Daarom is het jouw taak ls verzender van de nieuwsbrief, om ervoor te zorgen dat je extra waarde levert aan je abonnees. Er zijn tal van zaken die je naar je abonnees kan sturen waardoor zij maar al te graag blijven lezen.

Ontvang je de Tuttefrut nieuwsbrief nog niet?

Schande! Schrijf je snel in en ontvang iedere week een extra blogbericht dat alleen niet op deze blog verschijnt. Ik vertel je over productiviteitsexperimenten die ik uitprobeer, ik geef je alvast een sneak preview van de projecten waaraan ik aan het werken ben en ik deel met plezier een aantal interessante artikels die ik lees. Je krijgt meteen ook toegang tot de geweldige besloten Facebookgroep Team Tuttefrut waarin je met gelijkgezinden kan praten over bijberoepen en bloggen.

<script src="https://assets.convertkit.com/assets/CKJS4.js?v=21"></script> <div class="ck_form_fields" style="background: #FFCE03; padding: 30px;"> <div id="ck_success_msg" style="display:none;"> <p>Bedankt! Je ontvangt zo meteen een mailtje met meer informatie in verband met deze video tutorial.</p> </div> <!-- Form starts here --> <form id="ck_subscribe_form" class="ck_subscribe_form" action="https://app.convertkit.com/landing_pages/81289/subscribe" data-remote="true"> <input type="hidden" value="{"form_style":"full","embed_style":"inline","scroll_percentage":"70","embed_trigger":"exit_intent","delay_seconds":"10","display_position":"br","display_devices":"all","days_no_show":"15","converted_behavior":"show"}" id="ck_form_options"> <input type="hidden" name="id" value="81289" id="landing_page_id"> <div class="ck_errorArea"> <div id="ck_error_msg" style="display:none"> <p>There was an error submitting your subscription. Please try again.</p> </div> </div> <div class="ck_control_group ck_first_name_field_group"> <label class="ck_label" for="ck_firstNameField" style="display: none;">Voornaam</label> <input type="text" name="first_name" class="ck_first_name" id="ck_firstNameField" placeholder="Voornaam" style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <div class="ck_control_group ck_email_field_group" style="margin-top: 15px;"> <label class="ck_label" for="ck_emailField" style="display: none;">E-mailadres</label> <input type="email" name="email" class="ck_email_address" id="ck_emailField" placeholder="E-mail adres" required style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <label class="ck_checkbox" style=""> <input class="optIn ck_course_opted" name="course_opted" type="checkbox" id="optIn" checked /> <span class="ck_opt_in_prompt"><p>Ik wil graag deze freebie ontvangen</p></span> </label> <center> <button class="subscribe_button ck_subscribe_button btn fields" id="ck_subscribe_button" style="background: #E71F85; margin-top: 15px; padding: 10px;">Alrighty! Ik schrijf me in! </button> </center> </form> </div>
  • Blogbericht Ik zie mijn eigen wekelijkse nieuwsbrief eigenlijk als een extra blogbericht voor mijn abonnees. Daar waar ik hier, op deze blog, misschien wat drogere en minder persoonlijke stukjes plaats, kan ik in de nieuwsbrief all the way gaan. Ik schrijf dan bijvoorbeeld over onzekerheden, wilde plannen voor de toekomst, productiviteitstrukjes die ik heb geleerd of interessante links die ik ben tegengekomen. Het is een heel andere toon dan diegene die ik hier gebruik, maar mijn abonnees weten die persoonlijkere stukjes en de blik achter de schermen precies wel te appreciëren. Tegenwoordig publiceer ik hier af en toe een paar van die nieuwsbrieven als blogberichten, gewoon omdat ik ze zelf te geweldig vond om niet te delen met een groter publiek. Het is een beetje de wereld op z’n kop om zo te werken, maar hey, waarom nu niet?
  • Een blik achter de schermen Ben je volop bezig aan het maken van een nieuw product voor je webshop? Of ben je een evenement aan het opzetten? Dan kan je je abonnees een blik achter de schermen laten werpen. Vertel hen hoe het gaat met je nieuwe product en wat er de komende tijd nog op de planning staat. Op deze manier betrek je je abonnees bij het proces. Tegelijk maak je hen warm voor het product of evenement waaraan je aan het werken bent. Eens het product te verkrijgen is in jouw webshop of dat er tickets te krijgen zijn voor het evenement, kan je hen nog een nieuwsbrief sturen waarin je dit aankondigd. Deze aankondiging komt dan net iets minder aan als een sleezy verkoop, want ze wisten dat je bezig was met dat project en daardoor zullen ze misschien zelfs wat sneller geneigd zijn om je product of een paar tickets te kopen.
  • Interessante links Ik ben zelf aangemeld voor een aantal nieuwsbrieven waarin iedere week een aantal zeer interessante links worden gedeeld. De personen die die nieuwsbrieven versturen, houden gedurende de week bij welke artikels, filmpjes of podcasts ze zijn tegengekomen en selecteren daaruit het allerallerallerbeste. De links naar die artikels, filmpjes of podcasts sturen ze vervolgens door naar hun abonnees. Dat is zeer praktisch voor mij als abonnee, want ik moet het internet niet gaan doorspitten om al die geweldige zaken te vinden. Ze worden zomaar in mijn schoot geworpen.
  • Gratis extra’s Je abonnees moet je behandelen als VIP’s. Ze hebben je hun e-mailadres toevertrouwd en zoals ik al een aantal keer aanhaalde, is dat goud waard. Dus geef ze er af en toe ook een keer een extraatje voor in de plaats. Dat kan een gratis e-boek zijn enkel en alleen voor hen of een kortingscode die ze kunnen gebruiken in jouw webshop. Geef hen als eerste een scoop over een nieuw product of over een nieuw evenement. Met andere woorden: leg ze regelmatig eens in de watten, want ze zijn dat dubbel en dik waard.
  • Tips Net als de opsomming van interessante links, is het fijn om af en toe een korte tip in je mailbox te ontvangen. Zo ben ik bijvoorbeeld aangemeld voor de nieuwsbrief van Colette Patterns, een bedrijfje dat de mooiste naaipatronen ooit maakt. Iedere week sturen zijn een Snippets nieuwsbrief waarin één tip gedeeld wordt. Meestal bestaat die nieuwsbrief uit een duidelijke foto en een tip die niet langer is dan een paragraaf. Korte wist-je-datjes. Uiteraard wordt er soms wel wat extra reclame toegevoegd voor een nieuw patroon dat ze lanceren of iets dergelijks, maar die korte tips, die weetjes, zijn superhandig en maken het leven van vele naaisters weer een pak makkelijker. Ongetwijfeld kan jij ook een hele hoop tips verzinnen rond een bepaald thema dat te maken heeft met jouw bijberoep.
  • Uitdagingen Een uitdaging sluit een beetje aan bij het vorige puntje, maar is toch nét iets anders. Je kan je abonnees af en toe een korte uitdaging sturen. Moest dit blogbericht een nieuwsbrief zijn, dan daagde ik je NU uit om één van deze zes soorten nieuwsbrieven naar je abonnees te sturen. Het moeten zeker geen gigantische uitdagingen zijn zoals “loop eens een marathon”, maar kleine uitdagingen die je abonnee aanmoedigen om actie te ondernemen en om even een stapje buiten hun comfortzone te zetten. Ze zullen je ongetwijfeld dankbaar zijn voor dat duwtje in de rug.

Als je de komende zes weken iedere week één van deze bovenstaande puntjes naar je abonnees stuurt, dan zorg je ervoor dat ze wekelijks iets nieuw in hun mailbox vinden. Ze zullen de komende zes weken iedere week aangenaam verrast zijn door wat je te bieden hebt en je nieuwsbrief zal nooit een saaie opsomming worden van blogberichten of producten. Laten we eerlijk zijn, iedere abonnee gaat die extra moeite op prijs stellen.

Op termijn ga je waarschijnlijk de voorkeur geven aan één bepaald soort nieuwsbrief. Zoals ik al schreef, zie ik de Tuttefrut nieuwsbrief als een extra blogbericht waarin ik wat meer persoonlijke verhalen kwijt kan. Ik schrijf dat graag en ik heb al van verschillende abonnees gehoord dat ze die nieuwsbrieven super vinden om te lezen. Dus doe ik lekker verder. Af en toe verwijs ik een keer naar één van mijn producten of aanbiedingen, maar ik overrompel mijn abonnees er zeker niet mee. Het is een kwestie van een evenwicht te vinden en zoals altijd is het oefening die kunst baart.

Heb jij zelf al een nieuwsbrief? Wat stuur jij zoal naar je abonnees?