Select Page
Vorige week vertelde ik je nog waarom het zo belangrijk is om zo snel mogelijk met een nieuwsbrief te beginnen. Misschien heb je er intussen wel werk van gemaakt en prijkt er nu een prachtig inschrijfformulier op je website. Maar wat nu?
Een nieuwsbrief aanmaken en het inschrijfformulier op je website zetten is één ding, maar natuurlijk is het ook de bedoeling dat mensen zich erop gaan abonneren. Wat je exact allemaal kan sturen naar je abonnees, dat vertel ik je volgende week. Deze week wil ik je leren hoe je mensen ertoe kan aanzetten om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Zo moet je je eerste nieuwsbrief niet enkel naar jezelf en je moeder sturen. 😉

Zet je inschrijfformulier op meerdere plaatsen op je website

Dat is meteen al een regeltje waar ik met Tuttefrut zelf (nog) niet aan mee doe. Schandalig, ik weet het. Maar het is vrij logisch. Als je op meerdere plaatsen een inschrijfformulier zet, gaat je bezoeker het formulier vaker zien. Wie weet is hij of zij nog niet geïnteresseerd om op de hoogte te blijven wanneer hij voor het eerst op je homepagina belandt. Hij moet waarschijnlijk eerst nog even een aantal pagina’s en blogberichten lezen voor hij helemaal overstag gaat. Wanneer hij denkt: “Tiens, dat is hier interessant, ik wil graag op de hoogte blijven,” dan moet hij zo snel mogelijk een inschrijfformulier zien te vinden. Hoe sneller, hoe beter. Daarom kan je dus best verschillende inschrijfformulieren op je site zetten zodat je bezoeker nooit al te lang moet zoeken.

Het interessants is om een inschrijfmogelijkheid bovenaan je pagina te zetten (bijvoorbeeld als een linkje in een kleinere navigatie boven je hoofdnavigatie) en ééntje in de footer (een echt inschrijfformulier). En dan kan je daartussen nog ergens een link naar een inschrijfformulier voorzien of in een zijbalk als je website daarvan gebruik maakt. Nog een manier die volgens onderzoek goed zou werken zijn de fly in formulieren. Die verschijnen pas nadat jij als bezoeker bijvoorbeeld al dertig seconden op de pagina zit of bijna helemaal naar onder bent gescrolld.

Je kan op tienduizenden manieren je bezoeker attent maken op het feit dat je een nieuwsbrief hebt en dat ze zich ervoor kunnen inschrijven. Maar je moet natuurlijk niet overdrijven en op iedere pixel van je website een inschrijfmogelijkheid voorzien. Trop is teveel.

Geef je bezoekers iets in ruil voor hun e-mailadres

Hier schreef ik al een zeer uitvoerig artikel rond. Dat artikel kan je hier vinden. Het komt erop neer dat je e-mailadres zowat heilig is. Even vriendjes worden op social media is makkelijk en je hebt er niets aan te verliezen. Je e-mailadres is tegenwoordig min of meer hetzelfde als je thuisadres. Je wil dat er alleen maar de belangrijkste zaken toekomen in je mailbox. Dus om mensen de stap te laten zetten zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief, is het soms nodig er iets tegenover te stellen: een werkboek, een video tutorial, een receptenboek, een patroontje,… You name it.

Als mensen weten dat ze iets in ruil krijgen, gratis ende voor de niets, dan gaan ze sneller geneigd zijn hun e-mailadres te geven. Iedereen krijgt gewoon graag gratis dingen, vooral als het nuttige dingen zijn waar je iets aan hebt. Je kan op je homepagina een inschrijfformulier plaatsen waarbij je zegt: “Schrijf je nu in en ontvang gratis mijn e-boek” met daarbij uiteraard nog een extra woordje uitleg over het onderwerp van e-boek of het digitale product dat je gratis weggeeft.

En het moet daarom niet zo zeer een digitaal product zijn. Iets wat mensen krijgen als ze zich inschrijven voor de Tuttefrut nieuwsbrief is toegang tot de besloten Tuttefrut Facebookgroep. Enkel mensen die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief krijgen de link naar die groep en kunnen dus lid worden van Team Tuttefrut. Dat is ook een extraatje dat sommige mensen overstag kan doen gaan. Heb je een webshop? Dan kan je nieuwe abonnees een kortingscode geven waardoor ze 10% korting krijgen bij hun volgende aankoop.

Een extraatje bij blogberichten: content upgrades

Je hebt het ongetwijfeld al gezien hier op Tuttefrut. Af en toe zit er een extraatje bij bepaalde blogberichten: een werkblad, een videotutorial, een checklist,… Zo’n extraatje heeft verschillende namen. Sommige mensen noemen het freebies, anderen noemen het content upgrades of lead magnets en nog anderen hebben er waarschijnlijk weer een heel andere naam voor. Ikzelf ben wel fan van “content upgrades” omdat dat mooi samenvat wat het is voor mij.

Een content upgrade is extra content bij een blogbericht. Het biedt een meerwaarde aan dat artikel. Net zoals je kan upgraden in een hotel, op een vliegtuig of extra features kan verkrijgen bij software als je upgradet, staat er natuurlijk wel iets tegenover voor je die extra content krijgt, namelijk je e-mailadres. Als jij je e-mailadres achterlaat, dan krijg je het extraatje. Het is opnieuw een nuttig extra die je bezoeker kan helpen.

Het grote verschil met het vorige puntje is dat deze content upgrades gekoppeld zijn aan blogberichten. Ik kan bijvoorbeeld aan dit blogbericht twee bestaande content upgrades koppelen. Bij het vorige puntje kan ik een inschrijfformulier zetten zodat je de videotutorial kan verkrijgen, een content upgrade die ook in het artikel staat waar ik naar verwees. En voor dit puntje kunnen jullie een lijst met interessante soorten content upgrades downloaden. Zo heb ik twéé inschrijfmogelijkheden in één blogbericht.

 

De populairste categorieën voor digitale producten

9 content upgrades ideeën die je zelf kan gebruiken

Niet helemaal zeker waar je moet beginnen met content upgrades of wat je allemaal kan aanbieden? Ik maakte een handig overzicht van negen zaken die je kan aanbieden als content upgrades.