Zet je inschrijfformulier op meerdere plaatsen op je website
Dat is meteen al een regeltje waar ik met Tuttefrut zelf (nog) niet aan mee doe. Schandalig, ik weet het. Maar het is vrij logisch. Als je op meerdere plaatsen een inschrijfformulier zet, gaat je bezoeker het formulier vaker zien. Wie weet is hij of zij nog niet geïnteresseerd om op de hoogte te blijven wanneer hij voor het eerst op je homepagina belandt. Hij moet waarschijnlijk eerst nog even een aantal pagina’s en blogberichten lezen voor hij helemaal overstag gaat. Wanneer hij denkt: “Tiens, dat is hier interessant, ik wil graag op de hoogte blijven,” dan moet hij zo snel mogelijk een inschrijfformulier zien te vinden. Hoe sneller, hoe beter. Daarom kan je dus best verschillende inschrijfformulieren op je site zetten zodat je bezoeker nooit al te lang moet zoeken.
Je kan op tienduizenden manieren je bezoeker attent maken op het feit dat je een nieuwsbrief hebt en dat ze zich ervoor kunnen inschrijven. Maar je moet natuurlijk niet overdrijven en op iedere pixel van je website een inschrijfmogelijkheid voorzien. Trop is teveel.
Geef je bezoekers iets in ruil voor hun e-mailadres
Hier schreef ik al een zeer uitvoerig artikel rond. Dat artikel kan je hier vinden. Het komt erop neer dat je e-mailadres zowat heilig is. Even vriendjes worden op social media is makkelijk en je hebt er niets aan te verliezen. Je e-mailadres is tegenwoordig min of meer hetzelfde als je thuisadres. Je wil dat er alleen maar de belangrijkste zaken toekomen in je mailbox. Dus om mensen de stap te laten zetten zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief, is het soms nodig er iets tegenover te stellen: een werkboek, een video tutorial, een receptenboek, een patroontje,… You name it.
Als mensen weten dat ze iets in ruil krijgen, gratis ende voor de niets, dan gaan ze sneller geneigd zijn hun e-mailadres te geven. Iedereen krijgt gewoon graag gratis dingen, vooral als het nuttige dingen zijn waar je iets aan hebt. Je kan op je homepagina een inschrijfformulier plaatsen waarbij je zegt: “Schrijf je nu in en ontvang gratis mijn e-boek” met daarbij uiteraard nog een extra woordje uitleg over het onderwerp van e-boek of het digitale product dat je gratis weggeeft.
En het moet daarom niet zo zeer een digitaal product zijn. Iets wat mensen krijgen als ze zich inschrijven voor de Tuttefrut nieuwsbrief is toegang tot de besloten Tuttefrut Facebookgroep. Enkel mensen die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief krijgen de link naar die groep en kunnen dus lid worden van Team Tuttefrut. Dat is ook een extraatje dat sommige mensen overstag kan doen gaan. Heb je een webshop? Dan kan je nieuwe abonnees een kortingscode geven waardoor ze 10% korting krijgen bij hun volgende aankoop.
Een extraatje bij blogberichten: content upgrades
Je hebt het ongetwijfeld al gezien hier op Tuttefrut. Af en toe zit er een extraatje bij bepaalde blogberichten: een werkblad, een videotutorial, een checklist,… Zo’n extraatje heeft verschillende namen. Sommige mensen noemen het freebies, anderen noemen het content upgrades of lead magnets en nog anderen hebben er waarschijnlijk weer een heel andere naam voor. Ikzelf ben wel fan van “content upgrades” omdat dat mooi samenvat wat het is voor mij.
Een content upgrade is extra content bij een blogbericht. Het biedt een meerwaarde aan dat artikel. Net zoals je kan upgraden in een hotel, op een vliegtuig of extra features kan verkrijgen bij software als je upgradet, staat er natuurlijk wel iets tegenover voor je die extra content krijgt, namelijk je e-mailadres. Als jij je e-mailadres achterlaat, dan krijg je het extraatje. Het is opnieuw een nuttig extra die je bezoeker kan helpen.
Het grote verschil met het vorige puntje is dat deze content upgrades gekoppeld zijn aan blogberichten. Ik kan bijvoorbeeld aan dit blogbericht twee bestaande content upgrades koppelen. Bij het vorige puntje kan ik een inschrijfformulier zetten zodat je de videotutorial kan verkrijgen, een content upgrade die ook in het artikel staat waar ik naar verwees. En voor dit puntje kunnen jullie een lijst met interessante soorten content upgrades downloaden. Zo heb ik twéé inschrijfmogelijkheden in één blogbericht.
Interessant artikel weer Kathleen! Ik heb me al snel ingeschreven op jouw nieuwsbrief en ontvang die ook, maar een link naar de Facebookgroep heb ik volgens mij nooit gehad… Ik wil er wel graag bij! 🙂 Die extra content vind ik ook een goed idee, alleen merk ik bij jou dat je elke keer weer je e-mailadres moet ingeven terwijl ik dat al meerdere keren gedaan heb… Dat vind ik soms wel een beetje lastig, want het kost me extra tijd en moeite en je hebt mijn mailadres al… Er zou zoiets moeten bestaan dat automatisch herkent of mensen hun e-mailadres al hebben doorgegeven of niet :-p