Social media is niet altijd rozengeur en maneschijn
Het grote nadeel aan social media is dat ze vluchtig zijn. Als ik een bericht op Facebook plaats, dan is de kans groot dat jij als bezoeker dat bericht niet ziet door het algoritme dat Facebook gebruikt om berichten te tonen. Of als ik een bericht op Twitter plaats, dan is de kans groot dat je het niet ziet, omdat er tegen dat jij Twitter checkt al weer een honderdtal nieuwe berichten zijn bijgekomen. En laten we het niet hebben over Instagram dat besloten heeft foto’s niet meer chronologisch te laten zien. Zelf heb je weinig vat op deze social media. Heb jij een idee hoe het algoritme van Facebook werkt? Ik ook niet. Als Facebook, Twitter of Instagram besluit iets aan hun dienst te veranderen, dan heb jij daar niks over te zeggen. Niks. Nada. Noppes.
En begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut niets tegen social media. Ze hebben tal van voordelen, maar het is lang niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Nieuwsbrieven to the rescue
De nadelen aan social media die ik net opsomde, zijn net de redenen waarom je aan de slag zou moeten gaan met een nieuwsbrief. In tegenstelling tot social media verzamel je de e-mailadressen van geïnteresseerden en je volgers. Je kan deze lijst met e-mailadressen exporteren wanneer je wil. Moest een nieuwsbriefdienst zoals MailChimp of Convertkit besluiten om morgen te stoppen met hun diensten, dan kan jij altijd de gegevens van je klanten exporteren en overzetten naar een andere dienst. In een wereld waarin bepaalde diensten soms maar een paar jaar bestaan (wie gebruikt er MySpace nog?), is dat ontzettend waardevol.
Daarnaast is een nieuwsbrief minder vluchtig. Goed, er zullen wel een aantal mails per dag hun weg vinden naar jouw inbox, maar dat zijn er ongetwijfeld geen honderden op een paar uur tijd. De kans is groter dat je abonnee je nieuwsbrief zal lezen dan dat hij of zij een bericht van jou zal lezen op een social media platform naar keuze. En je moet je natuurlijk niet houden aan een beperkt aantal tekens. Dat is ook altijd mooi meegenomen.
Je bouwt via je nieuwsbrief een persoonlijkere band op met je abonnees. Wekelijks stuur ik een Tuttefrut nieuwsbrief de wereld in en ik moet toegeven dat dat één van mijn favoriete zaken is geworden aan het runnen van deze website. Ik durf heel open te zijn in die nieuwsbrief en daardoor durven mijn abonnees heel open te zijn met mij. Het enige wat ze moeten doen is even op reply klikken en dan kunnen ze mij rechtstreeks mailen met hun verhaal, hun vragen en hun bedenkingen. Niemand buiten zij en ik zien die mails en hun antwoorden.
Ontvang je de Tuttefrut nieuwsbrief nog niet?
Schande! Schrijf je snel in en ontvang iedere week een update in je mailbox. Je krijgt meteen ook toegang tot de geweldige besloten Facebookgroep Team Tuttefrut waarin je met gelijkgezinden kan praten over bijberoepen en bloggen.
Aan de slag met je eigen nieuwsbrief
Een eigen nieuwsbrief starten is lang niet zo moeilijk als het lijkt. MailChimp is de ideale dienst als je net begint met nieuwsbrieven en het opbouwen van je adressenlijst. Je kan er een gratis en voor niets een account aanmaken. Jawel. Daarmee kan je maandelijks 12.000 mails versturen naar 2.000 abonnees. Geloof me vrij, dat is méér dan genoeg voor iedere blogger en beginnende zelfstandige.
Eens je je account hebt aangemaakt kan je zelf een formulier toevoegen aan je website en beginnen aan het versturen van een wekelijkse, een twee-wekelijkse of zelfs een maandelijkse nieuwsbrief.
Misschien kan je hen meteen een leuke korting geven op je producten of diensten omdat ze zo geduldig hebben gewacht op de lancering van je website. Dat zal ten zeerste geapprecieerd worden. Uiteraard.
Ik kijk uit naar verdere informatie rondom nieuwsbrieven, op 1 augustus ging onze eerste nieuwsbrief de deur uit … nu nog extra mensen vinden die er op inschrijven
Ik ben al erg benieuwd naar het vervolg! Ik zou wel met een nieuwsbrief willen beginnen maar weet niet goed wat ik er in kan zetten.
Ik ben ook benieuwd naar het vervolg. Ik maakte een paar dagen geleden een account aan op mailchimp en zette e-mailadressen van klanten over. Normaalgezien verstuur ik volgende week mijn eerste nieuwsbrief. Ik stel mij nog wel wat vragen bij de volgende stappen: hoe zorgt die nieuwsbrief voor interactie met mijn klanten, hoe helpt die nieuwsbrief om afspraken te genereren, en wat zet ik daar allemaal in (voor de eerste editie heb ik wel wat puntjes, maar ik vrees dat het daarna weer even zal duren voor ik het gevoel heb dat ik iets te zeggen heb)
Ik merk dat ik nieuwsbrieven vaak direct verwijder uit mijn mailbox. Wat ik in eerste instantie enthousiast abonneer, vind ik na een tijdje irritant en zorgt er zelfs voor dat ik principieel niet meer naar die website toe ga. Dit verschilt trouwens per website. Wanneer ik wekelijks een mail ontvang met nieuwsbrief is mijn irritatie aardig hoger dan die van de maandelijkse nieuwsbrieven. Plus, wanneer er niets interessants in wordt verwerkt, maar het slechts een opsomming is van de artikelen op de blog houd mijn interesse gauw op. Ik snap het enthousiasme, maar ik denk dat je alert moet zijn dat het van meerwaarde blijft voor je lezers. Geen kritiek hoor, slechts een kritische noot ;-)!
*hum hum* Wat is een “eepurl”? :o)