Select Page
Het maakt niet uit of je blogger bent, een eigen webshop hebt of van plan bent binnenkort aan de slag te gaan als zelfstandige in bijberoep. Je kan best zo snel mogelijk aan de slag gaan met je eigen nieuwsbrief, want in een wereld vol social media, blijft e-mail marketing belangrijk
Er wordt al jaren gezegd dat e-mail dood is en dat e-mail marketing niet op kan tegen al dat social media geweld. Niets is minder waar. Iedereen zit nog dagelijks in zijn mailbox. Sommige mensen checken één maal per dag hun mails, anderen zijn niet weg te slaan uit hun inbox. Ze leven in hun inbox, bij wijze van spreken. Mail wordt nog steeds gebruikt binnen bedrijven en ook privé blijft het een prachtig communicatiemiddel. Het is een ingeburgerd, laagdrempelig medium.

Social media is niet altijd rozengeur en maneschijn

Het grote nadeel aan social media is dat ze vluchtig zijn. Als ik een bericht op Facebook plaats, dan is de kans groot dat jij als bezoeker dat bericht niet ziet door het algoritme dat Facebook gebruikt om berichten te tonen. Of als ik een bericht op Twitter plaats, dan is de kans groot dat je het niet ziet, omdat er tegen dat jij Twitter checkt al weer een honderdtal nieuwe berichten zijn bijgekomen. En laten we het niet hebben over Instagram dat besloten heeft foto’s niet meer chronologisch te laten zien. Zelf heb je weinig vat op deze social media. Heb jij een idee hoe het algoritme van Facebook werkt? Ik ook niet. Als Facebook, Twitter of Instagram besluit iets aan hun dienst te veranderen, dan heb jij daar niks over te zeggen. Niks. Nada. Noppes.

Daarnaast kan je nog zoveel volgers verzamelen op deze social media, maar als Facebook, Twitter, Instagram of welke social media platform je ook gebruikt opeens besluit te stoppen, dan ben jij je volgers kwijt. Jammer, maar helaas. Als je zo aangewezen bent op social media om je volgers te contacteren en je hebt hun gegevens niet, dan ben je genaaid (pardon my French). Je kan hen niet opnieuw contacteren om te zeggen dat je een nieuw product lanceert of dat er een kortingsactie loopt. Je kan hen niet even een privébericht sturen om te vragen hoe het met ze gaat. Je bent hen kwijt.

En begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut niets tegen social media. Ze hebben tal van voordelen, maar het is lang niet allemaal rozengeur en maneschijn.

Nieuwsbrieven to the rescue

De nadelen aan social media die ik net opsomde, zijn net de redenen waarom je aan de slag zou moeten gaan met een nieuwsbrief. In tegenstelling tot social media verzamel je de e-mailadressen van geïnteresseerden en je volgers. Je kan deze lijst met e-mailadressen exporteren wanneer je wil. Moest een nieuwsbriefdienst zoals MailChimp of Convertkit besluiten om morgen te stoppen met hun diensten, dan kan jij altijd de gegevens van je klanten exporteren en overzetten naar een andere dienst. In een wereld waarin bepaalde diensten soms maar een paar jaar bestaan (wie gebruikt er MySpace nog?), is dat ontzettend waardevol.

Daarnaast is een nieuwsbrief minder vluchtig. Goed, er zullen wel een aantal mails per dag hun weg vinden naar jouw inbox, maar dat zijn er ongetwijfeld geen honderden op een paar uur tijd. De kans is groter dat je abonnee je nieuwsbrief zal lezen dan dat hij of zij een bericht van jou zal lezen op een social media platform naar keuze. En je moet je natuurlijk niet houden aan een beperkt aantal tekens. Dat is ook altijd mooi meegenomen.

Je bouwt via je nieuwsbrief een persoonlijkere band op met je abonnees. Wekelijks stuur ik een Tuttefrut nieuwsbrief de wereld in en ik moet toegeven dat dat één van mijn favoriete zaken is geworden aan het runnen van deze website. Ik durf heel open te zijn in die nieuwsbrief en daardoor durven mijn abonnees heel open te zijn met mij. Het enige wat ze moeten doen is even op reply klikken en dan kunnen ze mij rechtstreeks mailen met hun verhaal, hun vragen en hun bedenkingen. Niemand buiten zij en ik zien die mails en hun antwoorden.

Ontvang je de Tuttefrut nieuwsbrief nog niet?

Schande! Schrijf je snel in en ontvang iedere week een update in je mailbox. Je krijgt meteen ook toegang tot de geweldige besloten Facebookgroep Team Tuttefrut waarin je met gelijkgezinden kan praten over bijberoepen en bloggen.

Het is ondertussen ook duidelijk dat de conversie van een nieuwsbrief hoger ligt dan die van social media net door die band die je opbouwt met je abonnees. Je abonnees vertrouwen je. Ze hebben iedere week of maandelijks al een mailtje van jou ontvangen. Ze weten wie je bent. Je inschrijven voor een nieuwsbrief doe je sowieso al bewuster dan het volgen van één of andere social media profiel of pagina. Je e-mailadres geef je niet zomaar weg, toch? Dus de mensen die zich geabonneerd hebben op je nieuwsbrief, zullen ook sneller geneigd zijn een product van jou te kopen dat je aanprijst in je nieuwsbrief.

Aan de slag met je eigen nieuwsbrief

Een eigen nieuwsbrief starten is lang niet zo moeilijk als het lijkt. MailChimp is de ideale dienst als je net begint met nieuwsbrieven en het opbouwen van je adressenlijst. Je kan er een gratis en voor niets een account aanmaken. Jawel. Daarmee kan je maandelijks 12.000 mails versturen naar 2.000 abonnees. Geloof me vrij, dat is méér dan genoeg voor iedere blogger en beginnende zelfstandige.

Eens je je account hebt aangemaakt kan je zelf een formulier toevoegen aan je website en beginnen aan het versturen van een wekelijkse, een twee-wekelijkse of zelfs een maandelijkse nieuwsbrief.

Zelfs als je nog geen website hebt voor je zaak is het al belangrijk om mensen door te sturen naar het inschrijfformulier voor je nieuwsbrief. Hiervoor kan je altijd de eepurl van MailChimp gebruiken. Op die manier verzamel je NU al gegevens van mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in je diensten of je producten. Ze geven aan dat ze op de hoogte gehouden willen worden. Eens je je spiksplinternieuwe website lanceert, kan je hen als eerste een mailtje sturen om hen het blijde nieuws te verkondigen. Ze zullen uiteraard in de wolken zijn dat zij met de primeur mogen gaan lopen.

Misschien kan je hen meteen een leuke korting geven op je producten of diensten omdat ze zo geduldig hebben gewacht op de lancering van je website. Dat zal ten zeerste geapprecieerd worden. Uiteraard.