Select Page

Achter de schermen: juli 2016

Iedere maand laat ik je even een blik achter de schermen werpen. The good, the bad and the ugly komen aan bod. Harde cijfers, dingen die perfect volgens plan verliepen, dingen die iets minder volgens plan verliepen, updates in verband met mijn doelstellingen,… You name it. Laat hieronder je gegevens achter en je krijgt meteen toegang tot dit artikel.

[et_bloom_locked optin_id=”optin_3″]

In deze berichten deel ik:

  • De groei van mijn blog
  • De groei van mijn nieuwsbrief
  • Algemene Achter de schermen zaken
  • Hoe het ging met de doelstellingen van vorige maand
  • De doelstellingen voor volgende maand
  • Interessante tools en services of artikels die ik ben tegengekomen

 

Bezoekers juli 2016

De groei van mijn blog

Unieke bezoekers deze maand: 561
Paginaweergaven deze maand: 1.106
Populairste bericht deze maand: Hoe ik als chronische overplanner mijn kwartaal plan

Het aantal unieke bezoekers begint langzaam maar zeker terug een beetje te stijgen. Hoera! Ik heb niet in het bijzonder iets anders dan anders gedaan deze maand om meer bezoekers over de vloer te krijgen, maar blijkbaar hebben toch wat meer mensen hun weg gevonden naar Tuttefrut. Dat is altijd mooi meegenomen.

De komende maanden wil ik wel graag extra mijn best doen op gebied van marketing en Tuttefrut in de kijker zetten. Uit de enquête ontdekte ik dat heel veel van de mensen die hier komen lezen, eigenlijk hun weg naar Tuttefrut hebben gevonden via mijn persoonlijke blog Verbeelding. Er lezen hier dus voornamelijk mensen mee die mij al kennen. Het wordt dus de hoogste tijd om ook mensen aan te spreken die mij nog niet kennen, maar die wel iets willen bijleren. Ik ben nog aan een plan aan het werken, maar daarover lees je binnenkort ongetwijfeld meer, hetzij in een nieuwsbrief, hetzij hier.

 

Nieuwsbrief abonnees

De groei van mijn nieuwsbrief

Aantal abonnees: 230 (+12)

Dit is de laatste maand dat ik voor Tuttefrut met Mailchimp heb gewerkt. Dat komt niet door tegenvallende resultaten of door een slechte service. Nope. Ik ben nog altijd helemaal fan van Mailchimp en zal het blijven gebruiken voor andere projecten. Voor Tuttefrut is de tijd gekomen om iets nieuws te proberen. Ik hoorde langs alle kanten interessante zaken over Convertkit en ik heb de boot heel lang afgehouden net omdat ik zo tevreden was van Mailchimp. Maar afgelopen week maakte ik dan toch de switch. Ik ben mijn weg nog een beetje aan het zoeken in dit nieuwe systeem, maar het ziet er veelbelovend uit. Het enige nadeel is dat ik nu op alle plekken waar je je kan inschrijven voor de nieuwsbrief moet aanpassen. Woepdidoe.

Achter de schermen deze maand

  • De Grote Tuttefrut enquête. Het was niet de bedoeling om een enquête uit te sturen. Toch niet meteen. Maar opeens stak De Twijfel de kop op. Ben ik wel goed bezig? Vinden mensen deze blog wel interessant? Help ik hier mensen mee? Is het wel de moeite om hiermee verder te gaan? Dus besloot ik het jullie gewoon te vragen. Ik stelde een enquête op en in totaal vulden 38 mensen die in. Waarvoor dank. Er stonden heel veel interessante zaken in die enquête en ik heb er behoorlijk wat uit geleerd. Het heeft me ook terug goesting doen krijgen om verder te werken aan Tuttefrut, om deze site verder uit te bouwen. Meer over mijn bevindingen en wat ik leerde uit de enquête kan je hier lezen. »
  • De Twijfel. Ik weet niet hoe jullie omgaan met De Twijfel als die de kop opsteekt, maar ik ga in struisvogelmodus. Dat is iets waar ik bijzonder goed in ben. Ik steek dan mijn kop in de grond en negeer alles rondom mij. Ayup. Gelukkig had ik een week vakantie om dat te doen. Ik heb van die week vakantie gebruik gemaakt om eens hard, diep en lang na te denken over allerhande aspecten van mijn (werk)leven. Een beetje zelfevaluatie kan nooit kwaad en het was precies eventjes nodig. De Twijfel zal er altijd een beetje zijn en zal van tijd tot tijd nog wel een keer de kop opsteken. Ik ken dat knagende gevoel, dat irritante stemmetje met die tienduizend vragen maar al te goed. Even stilstaan, een stapje terug nemen en dan op korte tijd beslissingen nemen en knopen doorhakken, blijkt voor mij de beste manier te zijn om ermee om te gaan.
  • Change of plans. Die change of plans komt ook een beetje voort uit het vorige puntje. Ik wilde mij de komende maanden heel hard focussen op Fanny&Laura: meer producten maken, meer klantenwerk, een nieuwe website,… Uiteindelijk heb ik besloten zoveel als ik kan aan mijn eigen projecten te werken en het klantenwerk een beetje links te laten. Klantenwerk gaat er altijd zijn en de komende maanden staan er genoeg opdrachten ingepland, maar als ik er opdrachten blijf bij aannemen dan komen er geen nieuwe cursussen, geen eboeken, geen zotte projecten zoals Tuttefrut,… En het zijn net die zotte projecten, die wilde plannen en die nieuwe producten zoals cursussen en aanverwanten, waarop ik me zo graag wil focussen. Ergens neem ik daarmee een risico, want door het klantenwerk heb ik zekerheid, maar mijn zaak groeit er niet echt door. Soit. Die nieuwe website voor Fanny&Laura zal dus voor een andere keer zijn. Hij doet al vijf jaar goed dienst en mensen kunnen me contacteren, dus een jaartje of twee extra zal niet zo’n groot verschil uitmaken, toch?

Hoe het ging met de doelstellingen voor juli?

  • Schrijven aan een nieuwe cursus. Er was eigenlijk bijzonder veel klantenwerk afgelopen maand. Een paar onverwachte opdrachten en heel mijn planning was om zeep. Ik laat klanten nog te veel op de eerste plaats komen. Ergens logisch natuurlijk, want momenteel brengen die opdrachten geld in het laadje, maar daardoor zet ik mijn eigen projecten aan de kant. Daardoor heb ik enkel en alleen nog maar de structuur van de nieuwe cursus uitgeschreven. Ik heb zelfs nog geen intro geschreven. Ik ga me dus stevig moeten herpakken de komende weken als ik deze cursus eind september wil lanceren. Hmm…
  • Nieuwsbrieven recycleren. Eén oude nieuwsbrief werd gebruikt als blogbericht. Eén is altijd beter dan geen. En het bleek ook nog eens het populairste bericht van de maand te zijn. Ha! Dus mij hoor je niet klagen. Ik ga de komende maanden nog wat nieuwsbrieven recycleren zodat iedereen ervan kan genieten.
  • 90 Day Year toepassen. Ik vertelde vorige maand al dat ik deze cursus van Todd Herman ging volgen. Ik zit intussen aan module 4 en ik moet zeggen, ik ben onder de indruk. De concepten die hij gebruikt zijn niet nieuw voor mij. Hij gebruikt scrum of agile werken (of hoe je het ook wil noemen), maar heeft dat zo’n beetje in zijn eigen jasje gegoten met de nodige werkbladen. Daardoor werd ik de afgelopen weken nog eens extra met mijn neus op bepaalde feiten geduwd zoals het klantenwerk versus eigen projecten verhaal. Ooit schrijf ik daar een heel lang artikel over. Ooit. Ik zit momenteel in mijn eerste two week sprint en laten we zeggen dat het mij momenteel zeer hard motiveert, die manier van werken. Op termijn ga ik er waarschijnlijk mijn eigen draai aan geven, mezelf kennende, maar momenteel kleur ik nog even mooi binnen de lijntjes.

Doelstellingen voor augustus

  • Schrijven aan een nieuwe cursus. Dit puntje laat ik staan. De deadline blijft momenteel eind september 2016 en ik blijf mijn best doen. Dat spreekt voor zich, maar niets staat gegrift in steen.
  • Missie Marketing. Dit wordt waarschijnlijk het moeilijkste puntje op mijn lijst voor de komende maand. Marketing en ik, wij zijn niet de beste vrienden. Ik ben sowieso eerder een verlegen iemand die zich liever wat op de achtergrond houdt. In de spotlight stappen en brullen: “Kijk naar mijn nieuwe blog! Hierzo!” is niet meteen mijn ding. Mijn instelling is altijd: “Als mensen hier willen meelezen, dan is dat heel leuk. Als ze dat niet willen, tant pis,”. Dat is min of meer het tegenovergestelde van hoe een goede marketeer denkt, lijkt mij. Dus ik ga even serieus uit mijn comfortzone moeten stappen en nadenken hoe ik Tuttefrut in de kijker kan zetten. Ik ben momenteel richting gastbloggen aan het denken, maar dat wil zeggen dat ik nog meer content ga moeten produceren en ik weet niet of dat momenteel haalbaar is. Soit. Missie marketing. Eerst even een plan uitdenken, lijkt me het beste.
  • Convertkit. Ik heb intussen al wat met dit nieuwe systeem geprutst, maar als ik $29,99 per maand betaal voor een systeem, dan wil ik natuurlijk wel het onderste uit de kan halen. Het biedt massa’s interessante functionaliteiten en die wil ik maar al te graag gebruiken en toepassen. Alleen moet ik dat nieuwe systeem dus eerst nog even leren kennen. Afgelopen week stuurde ik alvast mijn eerste nieuwsbrief met Convertkit, dus dat is al mooi begonnen. To be continued.
  • Vakantie. En tussendoor heb ik ook nog eens twee weken vakantie. Jawel. Nee, we gaan niet naar verre exotische landen. We blijven lekker thuis. Het wordt een combinatie tussen een verbouwvakantie, een werkvakantie en een leesvakantie. Tussendoor zullen we wel de nodige daguitstapjes maken, vermoed ik. Ik hoop om van die tijd gebruik te kunnen maken om verder te werken aan de cursus. Ja, ik werk tijdens mijn vakanties, ja. Heiligschennis! Maar ik neem zeker ook genoeg tijd om uit te rusten en in de tuinstoel te liggen met een boek (als het weer het toelaat). Ik vermoed dat ik twee weken dus wel wat minder ga bloggen hier, maar dat moet ik nog even uitvogelen.

Interessante tools

  • Pancake App. Pannenkoeken. Daar kan je toch gewoon niets mis mee doen, toch? Deze app ziet er bijzonder interessant uit. Momenteel gebruik ik Koalaboox om mijn facturen te versturen en zij hebben hun prijzen een beetje omhoog getrokken. Daardoor weet ik niet of ik bij hen zal blijven. Ze bieden op zich een goede service, maar er ontbreken toch een aantal functionaliteiten. Pancake App is een optie die ik momenteel overweeg. Het is een app die je op je eigen server installeert (een beetje zoals WordPress). Je kan er je facturen mee versturen, maar er zit een project management tool mee ingebouwd in Pancake App mét timetracking, je kan bepaalde bestanden automatisch laten versturen van zodra een klant heeft betaald, klanten kunnen ook kiezen om te betalen met PayPal,…Je betaalt eenmalig een licentie en daarna kan je Pancake zolang gebruiken als je wil. Momenteel betaal ik bij Koalaboox een maandelijkse bijdrage en als zij opeens zeggen: “Die maandelijkse bijdrage gaat omhoog,” dan sja… heb ik daar weinig over te zeggen natuurlijk. Op die manier heb ik minder controle over mijn eigen onkosten, wat natuurlijk een grote nope is. Daarmee dat ik eigenlijk liever een eenmalige kost zou betalen. Soit. Ik ga me nog eens verder buigen over deze pannenkoek en zien of het de $179 waard is. Nog een to be continued dus.

Ik ben altijd heel benieuwd naar wat jullie van deze Achter De Schermen berichten vinden. Hebben jullie er iets uit geleerd? Welke informatie missen jullie in dit blogbericht, maar kan ik misschien opnemen in de Achter de schermen van de volgende maand? Ben ik misschien weer te ambitieus deze maand? 😉

[/et_bloom_locked]