Select Page
Vorige week had ik het nog over het bouwen van je eigen website. Ik reikte je een paar opties aan waarmee jij zelf zonder al te veel technische skills een pracht van een website in elkaar kan boksen op korte tijd. Maar er zijn natuurlijk een aantal zaken waar je op moet letten.
Een aantal van die zaken die ik hier ga opnoemen, zijn ook helemaal nog niet in orde op deze site. Ik ben me er volledig van bewust en ik hoop dat jullie even hartelijk kunnen lachen met de ironie. Ik weet dat ik er om heb gelachen.

1

Zorg dat mensen je kunnen contacteren.

Dat is alvast het eerste puntje waarop Tuttefrut zéér slechte punten scoort. Oeps. Goed, er zijn de comments waarin je vragen kan stellen, maar wat als je per mail contact wil opnemen met mij om een vraag te stellen? Er is een contactpagina waar niets op staat en mijn e-mailadres is nergens op deze site te vinden. En laat dat nu net hetgene zijn wat veel mensen willen doen: even contact met je opnemen om te vragen hoe het zit met een bepaald product of dienst die je aanbiedt. Dus zorg zeker voor een contactpagina met de nodige gegevens en eventueel ook een contactformulier.

Zorg dat enkel de allerbelangrijkste pagina’s opgenomen worden in je navigatie.

Het is aanlokkelijk om AL je pagina’s in je navigatie op te nemen, want daar gaan de mensen als eerste kijken als ze willen doorklikken, toch? Maar te veel items in je navigatie zorgen voor chaos en wanorde. Neem je vijf à zes belangrijkste pagina’s en neem die op in je hoofdmenu. Zo weten je bezoekers meteen dat dat de belangrijkste pagina’s zijn op je site. De andere pagina’s kan je nog altijd als een soort van subnavigatie toevoegen aan je website. Home, over ons en contact zijn sowieso drie items die belangrijk genoeg zijn om op te nemen in je menu.

2

3

Zorg dat je teksten leesbaar zijn.

De leesbaarheid van je site is zo belangrijk. Als je site moeilijk leesbaar is door een te kleine lettergrootte of een te speels lettertype, dan gaan mensen afhaken. Je bezoekers willen je teksten kunnen scannen met hun ogen en snel de nodige informatie kunnen vinden. Mijn regel is: “uw bomma moet de teksten op je site kunnen lezen,”.

  • Laat je tekst links uitlijnen. Niet centreren. Niet uitvullen. Gewoon links uitlijnen. Lekker eenvoudig. Je ogen vinden zo makkelijker het begin van een zin en kunnen een tekst die links is uitgelijnd dus makkelijker lezen.
  • Je kan best een zo duidelijk leesbaar lettertype gebruiken zonder al te veel foefkes eraan. Geen krulletjes. Geen tirlantijntjes. Je wil toch ook geen heel boek in een gek lettertype lezen? Dat zou toch ook vermoeiend zijn? Als gouden regel geldt dat je maximum drie lettertypes mag gebruiken op je pagina. Drie. Liefst zelfs maar twee.
  • Zorg voor genoeg contrast tussen je woorden en de achtergrond waarop ze staan. Zwarte letters op een witte achtergrond zorgt natuurlijk voor het meeste contrast. Je kan altijd kleur gebruiken, maar hou er rekening mee dat er genoeg contrast is. Probeer geen witte tekst op een gele achtergrond te plaatsen of felgroene letters op een rode achtergrond, want daarmee gaat de bomma en je kleurenblinde oom (en vele andere bezoekers) last mee hebben.
  • De witruimte tussen twee regels tekst (regelafstand) speelt een belangrijke rol bij de leesbaarheid van je tekst. Is die te klein of te groot, dan is het moeilijk om uit te maken waar één zin eindigt en de andere begint omdat ze zo dicht op elkaar staan.
  • De regellengte is er nog zo ééntje waar veel mensen niet bij stilstaan. Als een regel van de ene kant van je scherm helemaal tot aan de andere kant van het scherm loopt, dan is het moeilijk om die regel te lezen. De woorden en regels gaan dan voor de ogen van je bezoekers beginnen dansen. De gouden regel hiervoor is om om en bij de 50 à 75 tekens per regel te gebruiken.
  • Niemand leest graag muren tekst, dus deel je tekst op in alinea’s. Ik probeer om de drie à vier regels tekst altijd een nieuwe alinea te starten. De witruimte tussen twee alinea’s zorgt even voor rust.
  • Werk met lijstjes! Lijstjes zijn altijd de max en zijn zeer makkelijk scanbaar.

Zorg dat je site responsive is.

Re-watte? Responsive. Dat wil eigenlijk niet meer zeggen dan dat je website ook werkt en leesbaar is op mobiele toestellen. Heel veel mensen gebruiken tegenwoordig hun smartphone of tablet om iets snel op te zoeken. Omdat het een veel kleiner scherm is, moet je site nog altijd duidelijk leesbaar zijn en makkelijk te navigeren zijn. Een site die responsive is, gaat er op een kleiner scherm anders uit zien, maar je gaat hem als bezoeker perfect kunnen lezen en je gaat er even snel de belangrijkste informatie op kunnen terug vinden. Als je Squarespace of de Divi Builder gebruikt waar ik het in mijn vorige artikel over had, dan is dit puntje sowieso in orde. Hoera! Weet je niet zeker of jouw huidige site responsive is? Open hem een keer op je smartphone of tablet. Je zal het snel merken.

4

5

Zorg voor prachtige foto’s.

Een foto zegt meer dan een duizend woorden en dat spreekwoord is een waarheid als een koe. Goede foto’s doen je site er professioneler uit zien. Haal die foto’s die je met je smartphone maakte maar snel van je site. Je kan altijd een fotograaf inschakelen om foto’s te maken die perfect bij jou site passen. Als je het budget nog niet hebt om gebruikt te maken van de diensten van een professioneel fotograaf, dan kan je hier een hoop sites terug vinden vol met gratis foto’s die je voor allerhande doeleinden mag gebruiken.

Zorg regelmatig voor nieuwe content.

Dat heeft misschien minder te maken met het daadwerkelijk bouwen van je website, maar het is zeker geen klein pietluttig detail. Het is niet zo dat eens je één keer al je teksten hebt geschreven voor je website, je er nooit meer naar om gaat moeten kijken. Google en andere zoekmachines checken regelmatig websites om te zien of er nieuwe content is op verschenen. Het is één van de vele puntjes waarmee rekening wordt gehouden bij het opnemen van je site in de zoekresultaten. Als je hoger wil scoren in de zoekresultaten, dan kan je best regelmatig zorgen voor nieuwe content. Een blog vol met de laatste nieuwtjes is daarvoor dus zeker interessant.

6

Algemeen gezien is er één grote regel waaraan je je best houdt en dat is K.I.S.S. Keep It Simpel, Stupid. Hou alles lekker eenvoudig. Je site moet geen kunstwerk zijn. Het mag er mooi en professioneel uitzien, dat zeker, maar het heeft als hoofddoel om je bezoekers te informeren. Dus zorg ervoor dat zij makkelijk hun vinden naar de juiste informatie en je makkelijk kunnen contacteren. Ik ga van dat laatste zo meteen ook even werk maken. 😉

Kriebelt het om zelf de huisstijl van je eigen blog of bedrijf onder handen te nemen? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Je kan je nu inschrijven voor de cursus Ontwerp Je Eigen Merk waarin je meer leert over grafische vormgeving, webdesign, logo-ontwerp,… Kortom, je ontdekt er hoe jij je eigen huisstijl een heuse make over kan geven. Zet je alvast op de wachtlijst voor de online cursus Ontwerp Je Eigen Merk. In het najaar openen we opnieuw de deuren en kan jij leren hoe je zelf een huisstijl kan ontwerpen.