Select Page
Je website is je online visitekaartje. Het is dan ook logisch dat je zo snel mogelijk aan de slag gaat met het maken van een website als je net begint met je zaak. Maar bij de opstart van je eigen zaak, gaan de centen natuurlijk in eerste instantie naar belangrijkere dingen zoals materiaal dat je nodig hebt. Daardoor is een eigen website niet prioritair voor vele starters. Nochtans moet dat online visitekaartje niet complex zijn en veel kosten.
Zelf ben ik grafisch vormgever en uiteraard ga ik hameren op een goede huisstijl en een duidelijke website. En ja, daarvoor neem je beter een grafisch vormgever aan. Dat spreekt voor zich, anders zou ik tegen mijn eigen winkel spreken. En ja, je mag me altijd contacteren voor een samenwerking, maar ik wil je zeker ook de mogelijkheid geven om zelf iets op poten te zetten om die eerste maanden of zelfs de eerste jaren te overbruggen. Een website maak je zo eenvoudig of zo complex als je zelf maar wil.

Out-of-the-box: Squarespace

Als je geen rompslomp wil met het opzetten van je eigen content management system of het beheren van je eigen hosting, dan is Squarespace helemaal iets voor jou. Squarespace is wat in de volksmond een “SaaS” wordt genoemd. Een Software as a Service. Dat wil min of meer zeggen dat dit content management systeem wordt aangeboden, jij er maandelijks een bijdrage voor betaalt en je voor de rest niets moet aantrekken van alle technische rompslomp. Je moet enkel en alleen je content toevoegen and that’s it.

Squarespace biedt verschillende pakketten aan. Zo kan je voor $5 per maand een cover page maken. Dit is een website die bestaat uit één pagina waarop je iets kan aankondigen bijvoorbeeld een nieuw digitaal product, een workshop of je gloednieuwe zaak. Als je meer pagina’s wil, kan je kiezen tussen het personal pakket van $12 per maand of het business pakket van $18 per maand. Bij het personal pakket wordt het aantal pagina’s dat je kan maken beperkt tot twintig en bij het business pakket is er geen beperking.

Je kan nog tal van andere out of the box opties zoals Squarespace vinden op het internet, sommigen zelfs gratis. En toch steekt Squarespace er met kop en schouder bovenuit. Zelf prutste ik er enkele maanden geleden uitvoerig mee en ik was meteen fan. Het systeem op zich is ontzettend gebruiksvriendelijk en wijst zichzelf uit. Je kiest één van de vele prachtige designs en kan er meteen mee aan de slag. Daarna kan je de pagina aanpassen. Je klikt op de blok waarvan je bijvoorbeeld de tekst wil aanpassen en je kan meteen de aanpassingen zien in het design zelf. Handig.

Daarnaast kan je meteen je statistieken voor je website aflezen eens je bent ingelogd (Hoeveel mensen bezochten je website? Wat is je populairste content?) en kan je pagina’s aanmaken die afgeschermd worden met een wachtwoord, wat altijd handig is als je informatie wil delen met één klant. Je kan zonder veel gedoe contactformulieren toevoegen en als je je design beu bent, kan je het altijd aanpassen zonder dat je al de content die je al hebt ingevoerd kwijt speelt.

Het voordeel aan Squarespace?

Je moet absoluut geen technische kennis hebben om er mee aan de slag te gaan. Nul. Op een weekend tijd kan je een hele website op poten zetten. Iedere creatieveling of het nu een coach, fotograaf, een grafisch vormgever, muzikant of een blogger is, kan er zijn eigen ding mee doen en toch een prachtig resultaat bekomen dat er goed gaat uitzien op alle mogelijk devices van smartphones tot gigantische desktops.

Het nadeel aan Squarespace?

Squarespace biedt ook twee e-commerce pakketten aan, maar je klanten zouden dan in je shop enkel kunnen betalen met PayPal en Stripe. Wat niet altijd de beste oplossingen zijn in ons belgenland. En natuurlijk is er altijd het nadeel dat je gebruik maakt van een service waar jij geen vat op hebt. De dag dat Squarespace besluit te stoppen, ben jij de pineut. Niet dat die dag er meteen zit aan te komen, maar je weet nooit natuurlijk.

Do it yourself: WordPress

WordPress wordt over het algemeen gezien als een tool om mee te bloggen en heel lang was het inderdaad alleen maar dat. Maar door de jaren heen is het zich verder en verder gaan ontwikkelen tot een volwaardig content management systeem waarmee je zoveel meer kan dan alleen maar bloggen. Tegenwoordig worden er allerhande complexe sites gebouwd met WordPress als motor.

Je eigen WordPress installatie is gratis. Het enige wat je nodig hebt is je eigen hosting en je eigen domeinnaam. Daarna installeer je WordPress en ben je vertrokken. Je betaalt dus alleen je jaarlijkse kost voor de hosting en je domeinnaam. Dit maak je zo goedkoop of zo duur als je zelf wil. Zelf zit ik voor hosting bij A Small Orange waar ik het Medium pakket heb aan $10 per maand. Op dat pakket host ik Tuttefrut, Verbeelding én Fanny&Laura. En nog een paar klantensites. Jawel. In vergelijking met bijvoorbeeld Squarespace is het dus wel degelijk een goedkopere oplossing. Voor de hosting van één site of gewoon een blog kom je zeker toe met hun Small pakket.

Van zodra je WordPress hebt geïnstalleerd kan je tal van gratis, maar ook betalende plugins toevoegen. Er is zoveel keuze, want WordPress is één van de meest gebruikte content management systemen in de wereld. Dus voor elk probleem is er wel al een oplossing gevonden, intussen. Alleen moet je weten waar je moet zoeken en weten hoe je bepaalde plugins moet gebruiken. Meestal zijn ze vrij eenvoudig in gebruik, maar soms is het toch even vloeken omdat het té technisch wordt. Hetzelfde geldt trouwens voor designs. Je kan aan de slag met één van de duizenden gratis designs die er te vinden zijn op het net of je kan aan de slag met een betalende design.

Tegenwoordig zijn er ook verschillende “bouwpakketten”. Divi is er zo ééntje waar ik helemaal gek op ben. Je kan met de Divi builder verschillende blokken toevoegen en zo je hele pagina opbouwen. Voor Tuttefrut gebruik ik een theme dat gebruik maakt van die Divi Builder. Daardoor kan ik allemaal fancy layouts maken zowel binnen blogberichten als op de aparte pagina’s. Een mooi voorbeeld hiervan is de Orde in de Chaos pagina. Moest ik die pagina volledig zelf hebben moeten maken, dan had me dat uren en uren werk gekost. Nu was ik klaar op een uurtje tijd. Door zo’n builder geef je eigenlijk aan je WordPress installatie dezelfe mogelijkheden als dat Squarespace aanbiedt. Maar je moet natuurlijk eerst even alles zelf installeren voor je ermee aan de slag kan.

Het voordeel van je eigen WordPress installatie?

Je kan er alle kanten mee uit. Wil je een blog? Dat gaat perfect met WordPress. Wil je een portfolio om je kunstwerken in te tonen? Geen probleem. Dat kan WordPress perfect doen. Wil je een zaak voor je coachingzaak waarbij mensen online een uurtje coaching kunnen boeken? Yup. WordPress to the rescue. Wil je een eenvoudige webshop? Of wil je liever een webshop met allerhande toeters en bellen eraan? Allebei mogelijk met WordPress. The sky is the limit.

Het nadeel van je eigen WordPress installatie?

Het is een pak technischer dan een out-of-the-box optie zoals Squarespace, vooral als je alles zelf wil doen. WordPress brengt regelmatig updates uit en het is belangrijk dat je die ook iedere keer installeert. Je moet er dus veel meer mee bezig zijn dan bijvoorbeeld met Squarespace.

Wat je nu al kan doen?

Je kan dus meteen aan de slag met een out-of-the-box optie zoals Squarespace of je kan iets unieks op poten zetten met een content management systeem zoals WordPress, maar het belangrijkste wat je NU al moet doen, nog voor je aan de slag gaat met het uitwerken van al je content, is één pagina aanmaken. Een tijdelijke pagina. Op deze pagina moeten twee zaken komen te staan. Jawel. Moeten.

Je contactgegevens

Dat kan zijn in de vorm van een contactformulier of je adresgegevens samen met je telefoonnummer. Dat hangt een beetje af hoe je wil dat je potentiële klanten nu al contact kunnen opnemen met jou. Zelf ben ik geen fan van telefoontjes (je bent een introvert of je bent het niet 😉 ), dus in mijn geval zou ik een contactformulier erop plaatsen. Het idee hierachter is eenvoudig. Mensen gaan via via horen dat jij een zaak aan het opstarten bent en misschien willen ze al eens horen of je tijd hebt voor een eerste opdracht. Misschien willen ze even polsen hoeveel je diensten zullen kosten. Misschien willen ze je interviewen omdat je concept zo uniek is. Wie weet. Zorg er dus voor dat er een manier is dat mensen contact met je kunnen opnemen.

Blijf op de hoogte

De mensen die misschien geïnteresseerd zijn in samenwerken met jou, die willen waarschijnlijk ook wel op de hoogte gehouden worden van wat je allemaal uitspookt en wanneer je site live gaat. Je kan dus via die tijdelijke pagina alvast e-mailadressen beginnen te verzamelen. Hiervoor kan je een gratis account aanmaken bij bijvoorbeeld MailChimp en je bent meteen vertrokken. Easy peasy. Achteraf zal je blij zijn dat je toen je nog in de opstartfase was van je zaak al bent begonnen met het verzamelen van e-mailadressen van geïnteresseerden. Mark my words.

Of je nu een out of the box optie kiest zoals Squarespace of een do it yourself optie zoals WordPress, weet dat je altijd kan veranderen. Dit is het internet. Niets staat gegrift in steen. Als je de optie die je in eerste instantie koos kotsbeu bent, dan kan je altijd voor een andere optie gaan of je hele site een make over geven. En dat is ook het leuke aan het maken van een website. Begin klein, groei verder en verander wanneer je wil.