Select Page

Je bent waarschijnlijk net als mij wel een keer op een site terecht gekomen die je belooft dat je slapend rijk zal worden met je digitale product of cursus. Zulke sites beloven je dat je binnen de kortste keren duizenden en duizenden euro’s verdient zonder één vinger uit te steken. En dromen we niet allemaal van schandalig rijk worden zonder er ook maar iets voor te moeten doen?

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik op zulke sites kom waarop passief inkomen de hemel ingeprezen wordt, dan neem ik dat toch altijd met een korreltje zout. En af en toe rol ik eens uitgebreid met mijn ogen, dat ook. Passief is nooit honderd procent passief heb ik intussen geleerd na mijn ervaring met mijn online cursussen die in principe onder de noemer passief inkomen vallen.

Wat is een passief inkomen?

Een passief inkomen is zoals het woord zelf zegt “een inkomen dat je verdient zonder actief mee bezig te zijn”. Je maakt één keer een product en kan je het meerdere keren verkopen. Heel wat digitale producten vallen in deze categorie. Ik denk hierbij aan cursussen, e-boeken, diy patronen, templates allerhande en wat nog niet. Eén keer steek je er tijd en moeite in om het helemaal perfect uit te werken en daarna kan je het verkopen aan verschillende mensen. Vandaar dat zulke producten ook wel eens one-to-many worden genoemd.

Het grote voordeel van een passief inkomen is dat je er eigenlijk voor de rest niets voor moet doen. Het hele verkoopproces van je digitale product is geautomatiseerd, waardoor je er niet naar moet omkijken. Dat terwijl je bij een “actief inkomen” altijd tijd en energie gaat moeten steken in je verkoop.

Heb je een webshop? Dan moet je de goederen die besteld werden inpakken en naar de post brengen om te verzenden. Ben je een coach? Dan moet je bij een one-on-one sessie met een klant natuurlijk wel aanwezig zijn, anders zal de klant in kwestie eens goed vloeken.

Bij een passief inkomen moet je niet omkijken naar het verkoopproces, je moet ervoor zorgen dat je een goed product hebt. Als mensen hun weg vinden naar je digitale product, dan kan het product in kwestie verkocht worden terwijl je op vakantie bent, terwijl je onder de douche staat, terwijl je aan het werk bent op je hoofdberoep en jawel, ook terwijl je slaapt. Vandaar het idee dat je slapend rijk kan worden met een passief inkomen, maar er is het een en het ander mis met die redenering.

Waarom slapend rijk worden moeilijker is dan je denkt?

Stel, je hebt je digitale product of online cursus uitgewerkt en het staat te koop op je blog of op je site. Je mag jezelf daarvoor alvast een speekselmedaille geven. Maar als je nu denkt dat het grootste deel van het werk erop zit, dan vrees ik dat ik slecht nieuws heb voor jou. Het echte werk begint nu pas.

Je kan zo’n digitale product online zetten en wachten tot er iemand het koopt. Als je al een hele hoop mensen hebt die je blog al volgen, zal je waarschijnlijk tijdens de eerste dagen na de lancering van je product een aantal producten verkopen. Na die eerste piek in je verkopen, zal je merken dat het een beetje rustiger wordt tot je uiteindelijk niets meer verkoopt. Weken gaan voorbij. Maanden gaan voorbij. En je digitale product waarin je zoveel tijd en energie hebt gestoken verzamelt stof. Dat is uiteraard ook niet de bedoeling.

De populairste categorieën voor digitale producten

Wil je zelf aan de slag met een digitaal product, maar heb je geen inspiratie voor het type product dat je wil lanceren? Geen probleem! Ik somde even de populairste categorieën op voor jou in één document. Er zit ongetwijfeld wel iets tussen waarmee jij aan de slag kan gaan.

<script src="https://assets.convertkit.com/assets/CKJS4.js?v=21"></script> <div class="ck_form_fields" style="background: #FFCE03; padding: 30px;"> <div id="ck_success_msg" style="display:none;"> <p>Bedankt! Je ontvangt zo meteen een mailtje met meer informatie.</p> </div> <!-- Form starts here --> <form id="ck_subscribe_form" class="ck_subscribe_form" action="https://app.convertkit.com/landing_pages/109104/subscribe" data-remote="true"> <input type="hidden" value="{"form_style":"full","embed_style":"inline","scroll_percentage":"70","embed_trigger":"exit_intent","delay_seconds":"10","display_position":"br","display_devices":"all","days_no_show":"15","converted_behavior":"show"}" id="ck_form_options"> <input type="hidden" name="id" value="109104" id="landing_page_id"> <div class="ck_errorArea"> <div id="ck_error_msg" style="display:none"> <p>Oeps! Er ging iets mis! Probeer alsjeblieft nog een keertje.</p> </div> </div> <div class="ck_control_group ck_first_name_field_group"> <label class="ck_label" for="ck_firstNameField" style="display: none;">Voornaam</label> <input type="text" name="first_name" class="ck_first_name" id="ck_firstNameField" placeholder="Voornaam" style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <div class="ck_control_group ck_email_field_group" style="margin-top: 15px;"> <label class="ck_label" for="ck_emailField" style="display: none;">E-mailadres</label> <input type="email" name="email" class="ck_email_address" id="ck_emailField" placeholder="E-mail adres" required style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <label class="ck_checkbox" style=""> <input class="optIn ck_course_opted" name="course_opted" type="checkbox" id="optIn" checked /> <span class="ck_opt_in_prompt"><p>Ik wil graag deze freebie ontvangen</p></span> </label> <center> <button class="subscribe_button ck_subscribe_button btn fields" id="ck_subscribe_button" style="background: #E71F85; margin-top: 15px; padding: 10px;"> Laat maar komen, die inspiratie! </button> </center> </form> </div>

En daar knelt het schoentje met “passief” inkomen. Als je je digitale product niet regelmatig in de kijker zet, dan komt het binnen de kortste keren in de vergeetput terecht. Dit wil dus zeggen dat je af en toe een nieuw blogbericht zal moeten schrijven waarin je je digitale product of je online cursus vermeldt of dat je je nieuwsbrief moet inschakelen als verkoopspersoon.

Je product mag dan wel af zijn, maar nu begint het marketing gedeelte en dat, mijn lieve vrienden, is een proces dat blijft duren en waarmee je bezig moet blijven als je wil dat je digitale product verkocht wordt.

Vier manieren om je product in de kijker te zetten

Uiteraard zijn er genoeg manieren om het digitale product dat je uitwerkte in de kijker te zetten. Je moet je bezoekers en volgers er niet constant mee om de oren slaan, maar als je het op een menselijke en classy manier aanpakt, dan kan het zeker leiden tot meer verkopen.

1

Deel je kennis

Je kan je digitale product verschillende keren vermelden in op je blog. Je kan iedere week een nieuwsbrief versturen waarin je opnieuw de voordelen van je cursus in de kijker zet. Maar je kan ook je kennis delen en dat is veel meer waard. Als mensen zien en kunnen lezen dat je kennis van zaken hebt, dan gaan ze sneller geneigd zijn je product te kopen.

Ben je een voedingscoach die zich focust op proteinerijke dieten? Deel dan recepten op je blog, deel ervaringen van klanten die je gecoacht hebt, leg opnieuw en opnieuw uit waarom proteine zo belangrijk zijn. Ben je een naaister die haar patronen voor kinderkleding wil verkopen? Laat zien wat je kan op je blog! Maak prachtige foto’s, leg uit hoe je een Franse naad naait en hoe je ervoor kan zorgen dat de nieuwe broek van de gemiddelde vijfjarige wildebras niet na twee dagen al gescheurde knieën heeft. Op die manier vorm je een band met je lezers. Ben je een webdesigner die WordPress themes verkoopt aan enthousiaste bloggers? Zet een paar klanten die je themes gebruiken in de kijker, biedt extra templates aan en doe om de paar weken een Fix It dag waarop iedereen je allerhande vragen kan stellen over WordPress, daarom nog niet persé over je themes.

Ze gaan je vertrouwen en ze zien dat je kennis van zaken hebt. Daardoor maak je voor hen de stap een pak kleiner om je product te verkopen. Ze kennen je. Ze weten wie je bent. Ze weten hoe je communiceert en dat je een expert bent in jouw kennisveld.

De klanten die je product reeds kochten inschakelen

Als je een digitaal product lanceert, dan heb je ongetwijfeld klanten die superenthousiast zijn over je product. Ze hebben iets gehad aan je e-boek, hebben veel geleerd uit je cursus of hebben een prachtige jurk gemaakt op basis van het naaipatroon dat je aanbiedt. Je hebt klanten die spontaan op hun eigen blog, voor hun eigen publiek, gaan beginnen schrijven over je product en dat is uiteraard helemaal top. Op die manier wordt je product voorgesteld aan een publiek dat jou en je product misschien helemaal nog niet kende. Tussen die mensen zitten ongetwijfeld nog meer geïnteresseerden in jouw product. Lang leve mond-tot-mondreclame.

Maar soms hebben mensen een klein duwtje in de rug nodig. De meeste mensen dénken waarschijnlijk niet eens aan een recensie schrijven rond je product. In de laatste les van Meststoffen voor jouw Blog vraag ik de deelnemers expliciet om een recensie te schrijven op hun eigen blog over de cursus. Vragen staat vrij, dus waarom niet? Heel veel van de deelnemers hebben dan ook een recensie geschreven en door die recensies zijn er dan weer nieuwe mensen bij de cursus uitgekomen, die al dan niet hebben geïnvesteerd in de cursus. Lang leve mond-tot-mondreclame.

Ben je niet helemaal zeker of je klanten zomaar een recensie gaan willen schrijven over je product? Stel er dan iets tegenover. Je kan klanten die een recensie schrijven een korting geven op de aankoop van een volgend product. Je kan klanten die een recensie schrijven of een nieuwe klant aanbrengen toegang geven tot een extra les van je cursus of een extra hoofdstuk van je e-boek. Je kan een affiliateprogramma starten waarbij een klant die een nieuwe klant aanbrengt een kleine commissie krijgt. Opties zat om mensen te overtuigen dus.

2

3

Een gratis digitaal product in ruil voor een e-mailadres

Ik had het eerder al een keer over het ruilen van een digitaal product voor een e-mailadres. Toen liet ik al weten dat e-mailadressen goud waard zijn en dit is net zo bij het verkopen van een digitaal product, alleen ga je er een tikkeltje anders mee om. Hiervoor heb je wél een nieuwsbriefsysteem nodig dat automatisatie aanbiedt. Heel belangrijk! De gratis accounts van bijvoorbeeld MailChimp bieden dat helaas niet aan.

Je schrijft een heel interessant artikel rond een bepaald thema dat aansluit bij je digitale product (zie puntje 1: kennis delen!). Op het einde van dat razend leerzame artikel, bied je een content upgrade aan. Een content upgrade is een klein digitaal product. Je hebt ze hier op Tuttefrut ongetwijfeld al zien passeren. Zo deelde ik de tools en services die ik gebruik in mijn gereedschapskoffertje, een downloadbare pdf die je krijgt als je je e-mailadres achterlaat. De inhoud van die download sluit aan bij het blogartikel waarbij het hoort, want in het blogartikel had ik het hoe ik alles gebolwerkt krijg als blogger en bijberoeper. Bepaalde tools en bepaalde services spelen daar zeker een grote rol in.

En het zijn die content upgrades die belangrijk woorden bij het verkopen van je digitale product. Bezoekers op je site lezen je superinteressante blogbericht en laten hun e-mailadres achter omdat ze geïnteresseerd zijn in nog meer informatie die je meegeeft in je content upgrade. Van zodra je bezoeker zijn of haar e-mailadres heeft achtergelaten krijgt hij een e-mail met daarin natuurlijk de download.

Dan begint de pret pas echt. Een dag of twee dagen erna krijgt hij of zij nog een interessante geautomatiseerde mail van jou met nog meer waardevolle content. Een dag of twee daarna krijgt hij opnieuw zo’n mail waarin je terloops je cursus of digitale product nog een keer vermeldt. En nog een dag of twee daarna krijgt hij of zij een pitch voor jouw digitale product of cursus. In die laatste mail zeg je min of meer: “Je hebt waarschijnlijk heel wat gehad aan de mails die je de afgelopen dagen stuurde, maar aan deze cursus/dit e-boek/… ga je nog veel meer hebben. Hier zijn wat getuigenissen!”.

Dit, mijn liefste vrienden, noemen ze sales funnels en ze zorgen ervoor dat je mensen er altijd aan doet denken dat ze een product van jou kunnen kopen. Tegelijk deel je weer heel wat kennis met geïnteresseerden én je vogelt meteen uit wie geïnteresseerd is in welk product, want die mensen die in die sales funnel terecht zijn gekomen hebben zich opgegeven om die ene content upgrade rond dat ene onderwerp te ontvangen. Handig.

Meerdere keren lanceren

Wat ook altijd kan helpen is om je product een tweede keer te lanceren. Want waarom ook niet? Je laat uiteraard best wel wat tijd tussen de eerste keer dat je lanceert en de tweede keer dat je lanceert, want als je iedere week hetzelfde digitale product lanceert, dan gaan je bezoekers na een paar weken gillend weglopen. Geef het een paar maanden.

Je kan het digitale product dat je aanbiedt opnieuw lanceren samen met een ander digitaal product dat je aanbiedt. Als je een naaister bent die patronen aanbiedt, kan je bijvoorbeeld twee patronen aanbieden met een fijne korting. Je kan ervoor kiezen om een cursus opnieuw aan te bieden maar met twee nieuwe modules erbij zodat de cursus nog meer waar voor z’n geld biedt. Mensen die tijdens de eerste lancering besloten hebben om niet te kopen, kunnen daardoor overtuigd geraken om tijdens de tweede lancering wél te kopen.

Hierbij spelen de recensies van andere klanten ook een belangrijke rol, want als je naar hun ervaringen en enthousiaste recensies verwijst, zullen mensen ongetwijfeld nog sneller geneigd zijn te investeren in je product.

4

Als je die vier puntjes toepast zal je merken dat er steeds vaker een mailtje in je inbox verschijnt met “Product verkocht!” zonder dat je het verwachtte. Mensen raken overtuigd van je kunnen en je expertise doordat ze zien waarmee je bezig bent en doordat andere mensen die ze vertrouwen jouw producten aanraden. Die vier puntjes werken, maar je moet er tijd en energie in steken. Je moet kwalitatieve blogberichten en nieuwsbrieven blijven schrijven. Je moet ervoor zorgen dat mensen je hun e-mailadres willen toevertrouwen.

En dat, lieve vrienden, is hard werk wat je niet zomaar al slapend kan doen. Je kan niet op je gat zitten en voor je uit staren. Je gaat er iets voor moeten doen om dat digitale product te verkopen. Het is de moeite keihard waard, dat wel, want je creëert een constante stroom van inkomsten. Zo’n constante stroom van inkomsten geeft je de mogelijkheid om je te focussen op de zaken die je écht belangrijk vindt. Het zorgt voor wat ademruimte en zelfs vrijheid, maar bezint eer ge begint.

Massa’s inspiratie voor je eigen digitale product

Wil je zelf aan de slag met een digitaal product, maar heb je geen inspiratie voor je product zelf? Geen probleem! Ik somde even de meest populaire categorieën op voor jou in één document. Er zit ongetwijfeld ook wel iets tussen waarmee jij aan de slag kan gaan.

<script src="https://assets.convertkit.com/assets/CKJS4.js?v=21"></script> <div class="ck_form_fields" style="background: #FFCE03; padding: 30px;"> <div id="ck_success_msg" style="display:none;"> <p>Bedankt! Je ontvangt zo meteen een mailtje met meer informatie.</p> </div> <!-- Form starts here --> <form id="ck_subscribe_form" class="ck_subscribe_form" action="https://app.convertkit.com/landing_pages/109104/subscribe" data-remote="true"> <input type="hidden" value="{"form_style":"full","embed_style":"inline","scroll_percentage":"70","embed_trigger":"exit_intent","delay_seconds":"10","display_position":"br","display_devices":"all","days_no_show":"15","converted_behavior":"show"}" id="ck_form_options"> <input type="hidden" name="id" value="109104" id="landing_page_id"> <div class="ck_errorArea"> <div id="ck_error_msg" style="display:none"> <p>Oeps! Er ging iets mis! Probeer alsjeblieft nog een keertje.</p> </div> </div> <div class="ck_control_group ck_first_name_field_group"> <label class="ck_label" for="ck_firstNameField" style="display: none;">Voornaam</label> <input type="text" name="first_name" class="ck_first_name" id="ck_firstNameField" placeholder="Voornaam" style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <div class="ck_control_group ck_email_field_group" style="margin-top: 15px;"> <label class="ck_label" for="ck_emailField" style="display: none;">E-mailadres</label> <input type="email" name="email" class="ck_email_address" id="ck_emailField" placeholder="E-mail adres" required style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <label class="ck_checkbox" style=""> <input class="optIn ck_course_opted" name="course_opted" type="checkbox" id="optIn" checked /> <span class="ck_opt_in_prompt"><p>Ik wil graag deze freebie ontvangen</p></span> </label> <center> <button class="subscribe_button ck_subscribe_button btn fields" id="ck_subscribe_button" style="background: #E71F85; margin-top: 15px; padding: 10px;"> Laat maar komen, die inspiratie! </button> </center> </form> </div>