Select Page
Ik nam deze tool enkele weken geleden al op mijn gereedschapskoffertje en intussentijd kreeg ik een paar vragen van mensen specifiek rond CoSchedule. Wat is het eigenlijk? Hoe gebruik ik het? En vooral is het zijn geld waard? Die laatste vraag ga ik hier en nu al meteen beantwoorden met een volmondige “ja, het is het iedere cent meer dan waard”.
Zelf leerde ik eerst de blog van CoSchedule kennen voor ik de tool ontdekte. Hun blog is heel hard gefocust op content marketing en content strategie. Laat dat nu net twee onderwerpen zijn waarin ik best wel geïnteresseerd ben. Tijdens het lezen van de blog merkte ik dat ze het steeds hadden over de CoSchedule tool. Nieuwsgierig als ik ben begon ik er meer informatie over op te zoeken en raakte steeds meer en meer en meer in de ban van deze editorial calendar en social media tool.

CoSchedule is eigenlijk een editorial calendar (redactionele kalender) voor je blog, maar tegelijk kan je er ook verschillende social media kanalen aan koppelen waardoor je meteen je social media berichten ook mee kan opnemen in het overzicht. Hierdoor krijg een duidelijk overzicht van je content zowel op je blog als op je social media.

Het is vooral gemaakt voor zelfgehoste WordPress blogs. Je kan er een plugin voor downloaden en dan wordt je WordPress blog automatisch aan de kalender gekoppeld waardoor je berichten die nog in draft staan, makkelijk kan inplannen door ze naar de juiste datum te verslepen. Lekker makkelijk allemaal.

Voor wie is het?

  • WordPress.org gebruikers (niet voor de gratis WordPress blogs, helaas)
  • Bloggers en bedrijven die social media meer willen gebruiken, maar het hele proces willen automatiseren
  • Bloggers en bedrijven die hun blog serieuzer willen nemen en er misschien zelfs een centje mee willen bijverdienen
  • Bloggers en bedrijven die in één oogopslag heel hun content strategie willen zien
Daarnaast zorgt het er ook voor dat als je een nieuw bericht aanmaakt via de WordPress backend, je meteen verschillende social media berichten in de toekomst kan inplannen om dat bericht nog een keertje in de kijker te zetten. Zo kan je ervoor zorgen dat een bericht dat je vandaag op je blog publiceert, meteen ook gedeeld wordt op Twitter en Facebook en de volgende dag nog een keertje en de week erop nog een keertje en de weken daarna verschillende keren. Zo wordt dat ene blogbericht dat je hebt geschreven regelmatig in de kijker gezet. En geef toe, dat is toch beter dan één keer een interessant blogbericht schrijven en dat helemaal in de donkerste krochten van je blogarchief zien verdwijnen. Toch?

Door die oudere blogberichten steeds opnieuw in de kijker te plaatsen en dit proces te automatiseren, ga je zonder er veel moeite voor te moeten doen, altijd bezoekers blijven trekken naar je blog. Er zullen altijd nieuwe volgers zijn op jouw social media kanalen en die misschien nog niet de tijd hebben genomen om je archieven in te duiken.

Natuurlijk zorgt CoSchedule er ook voor dat je een mooi overzicht krijgt van alle cijfertjes. Zo kan je in één oogopslag zien welke van je berichten het meest gedeeld werden op social media.

Social media die niet aan je blog gerelateerd is inplannen

Zelf opteerde ik voor het goedkoopste plan van $15/maand. Als je je eigen blog wat serieuzer wil nemen en er zelfs een centje mee wil bijverdienen, dan is deze $15 het meer dan waard. Je krijgt bij dit plan één kalender en er kunnen vijf social media profielen aan gekoppeld worden. Je denkt dat dat misschien wat weinig is, maar je geraakt er verbazend ver mee. Er zijn verschillende social media platformen die je kan koppelen aan je kalender: Twitter, Facebook, LinkedIn, Tumblr, Google Plus en sinds kort ook Pinterest. Zelf beperk ik mij tot Twitter en Facebook (pagina’s, maar ook groepen.)

De CoSchedule plugin is aan deze blog gelinkt, maar natuurlijk heb ik ook mijn persoonlijke blog Verbeelding. De Facebook pagina voor Verbeelding is bijvoorbeeld ook gelinkt aan mijn CoSchedule kalender omdat ik dan langs de ene kant daar makkelijk Tuttefrut berichten kan delen, maar ook berichten kan inplannen die op geplande tijden moeten verschijnen op de Facebook pagina.

Iets visueler ingesteld?

Bekijk het onderstaande filmpje en je krijgt meteen een heel duidelijk beeld van wat er allemaal mogelijk is met CoSchedule. Het filmpje duurt letterlijk twee minuten.

https://www.youtube.com/watch?v=uK3un3Wt_Qo

Binnenkort bestaat Verbeelding tien jaar. In die tien jaar bloggen heb ik wel het een en het ander interessant geschreven. Dus besloot ik in mijn archieven te duiken en berichten uit het archief te delen op de Verbeelding Facebook pagina. Moest ik dat allemaal manueel hebben moeten doen via de Facebook inplannen optie, dan was ik het overzicht al lang kwijt geraakt. Omdat die Verbeelding Facebook pagina nu gekoppeld is aan mijn CoSchedule kan ik die berichten uit het archief nu makkelijk inplannen en heb ik meteen ook een mooi overzicht.

Zin om meer te leren over CoSchedule? 

Wil je graag aan de slag, maar weet je niet goed waar te beginnen? In de online cursus “Automatiseer & Werk Slimmer” laat ik je zien hoe ik CoSchedule zelf gebruik en hoe jij er ook mee aan de slag kan gaan. Zo kan je je content marketing op automatische piloot zetten en moet je je niet iedere keer opnieuw bezig houden met nieuwe berichten te verzinnen voor je social media kanalen. 

Berichten inplannen in Facebook groepen

En CoSchedule stopt niet bij het inplannen van berichten op Facebook pagina’s. Nope. Nope. Je kan er ook je gewone persoonlijke profiel aan koppelen én ook groepen waarvan jij admin bent. Vooral dat laatste komt me zeer goed van pas. Er is een besloten Facebookgroep gelinkt aan Tuttefrut namelijk de Team Tuttefrut groep. Daar kunnen bloggers en bijberoepers hun vragen stellen, tips uitwisselen, hun ervaringen delen of gewoon een leuke babbel slaan. Ieder maandag verschijnt er een “Wat staat er op het programma deze week?” berichtje. Het is een soort van massa accountability waarbij iedereen kan laten weten waar ze mee bezig zijn en af en toe kan er al eens een schop onder de kont gegeven worden. Daarnaast wordt er ook iedere week een vraag van de week gepost.

Tijdens de eerste weken van het bestaan van deze groep vergat ik deze vragen te publiceren of werden ze heel last minute ingepland. Maar aangezien CoSchedule je dus ook toelaat om berichten in te plannen in groepen, is dat probleem ook weer opgelost. Onlangs hield ik me een avondje bezig met het inplannen van de “Wat staat er op het programma deze week?” en de vraag van de week voor de komende maanden. 

Weer iets waar ik de komende tijd niet naar moet omkijken, omdat het al in CoSchedule staat. Dat zorgt ervoor dat ik weer wat meer tijd heb om me te focussen op zaken die belangrijk zijn, zoals interessante blogberichten en nieuwsbrieven schrijven en mijn klantenwerk, natuurlijk.

Het onderste uit de kan

Zelf heb ik niet het gevoel alsof ik al het onderste uit de kan aan het halen ben. Deze tool is zo divers en je kan er zoveel kanten mee uit. Volgens mij gebruik ik momenteel nog niet eens de helft van de opties.

Zo kan je bijvoorbeeld takenlijsten aanmaken. Als je dan een nieuw blogbericht aanmaakt, dan krijg je daarbij meteen een lijst met taken die eerst moeten uitgevoerd worden voor het bericht gepubliceerd wordt. Zo’n takenlijstje kan er voor iedereen anders uitzien. In mijn geval zou dat eerst een tekst schrijven in Evernote zijn, dan de tekst in WordPress layouten, een header afbeelding maken, de tekst nog eens nalezen op fouten (een taak die ik regelmatig vergeet, ahum), inplannen in de verschillende social media via CoSchedule en dan publiceren. Maar zo’n takenlijsten heb ik dus nog niet ingesteld.

Je kan ook andere content dan blogberichten inplannen gaande van afbeeldingen tot video’s tot bestanden die je wil delen zoals pdf’s. Je kan ook events toevoegen aan je kalender. Als je aan het begin van de maand even kijkt naar wat er allemaal op je planning staat en er dan de belangrijkste data uithaalt, kan je die meteen op je kalender zetten. Ik denk hierbij voornamelijk aan bijvoorbeeld feestdagen. Binnenkort is het moederdag en als je dat al inplant in je kalender en je ziet het er staan, dan weet je dat je die week iets kan publiceren rond moederdag. In mijn geval staan er aantal lanceringsdata ingepland voor nieuwe cursussen. Dan weet ik dat ik die op tijd moet vermelden zodat jullie op de hoogte zijn. Niet dat ik dat zou vergeten, maar je weet nooit natuurlijk.

Als je met een groter team werkt aan één blog, dan kan je ook altijd opteren voor een team account waarbij je met meerdere users blogberichten en social media updates kan inplannen. Dat lijkt me zeker handig als je een grotere blog hebt, maar daar ben ik met Tuttefrut lang nog niet.

Mijn grootste uitdaging nu is de berichten die ik op Tuttefrut plaats nog meer delen. Nu ben ik nog heel voorzichtig met het delen van mijn berichten omdat ik niet te spammerig wil overkomen. Mijn archief is nog vrij klein dus je zou regelmatig hetzelfde blogbericht zien passeren en ik vermoed dat dat niet altijd fijn is. Maar het wordt tijd dat ik nog meer gebruik ga maken van deze geweldige tool om deze blog nog meer in de kijker te zetten.

Nieuwe functies

CoSchedule blijft altijd maar werken aan nieuwe functies. Ik gebruik de tool nu een viertal maanden en in die vier maanden zijn er een aantal nieuwe functies bijgekomen waarvan ik iedere keer dacht: “Interessant”. Toen ik net begon met CoSchedule kon je nog geen Pinterest account koppelen aan je kalender. Nu wel.

Eerder deze week nog lanceerden ze social templates, weer een nieuwe functie. Met deze templates kan je sja, een template maken, voor hoe je berichten moeten gedeeld worden. Je kan dan één keer opmaken wat er moet gebeuren op het moment dat je je blogbericht publiceert, wat er de volgende dag moet gebeuren, wat er de week daarna moet gebeuren en de weken die daarop volgen. Eén keer moet je zo’n template maken. En daarna kan je die template toepassen op al je andere blogberichten. Ik weet nu al dat ik daarmee massa’s tijd ga besparen, alleen moet ik nog eventjes zo’n template aanmaken.

Ik vind het vaak jammer als ik mijn zuurverdiende centen neertel voor een bepaalde tool of service en dan zie dat die tool of service blijft zoals hij is. Geen vernieuwingen. Geen verbeteringen. Het blijft zoals het is. Als ik betaal voor iets, dan wil ik graag weten dat door het geld dat ik investeer in een dienst, de makers van die diensten hun tool nog beter kunnen maken zodat ik als gebruiker er nog meer mee kan doen. En CoSchedule doet dat ook. Zien dat ze dit ook daadwerkelijk doen, geeft mij heel veel vertrouwen in deze tool en ook de mensen achter deze tool. Super gewoon!
Sommige van deze functies zijn helaas enkel beschikbaar voor de Marketing en Automation plannen. Het goedkoopste plan mist dus helaas een paar van deze functies. Boe. Maar zelfs zonder deze functies kan je al zoveel doen met deze tool. Ongelofelijk gewoon.

Conclusie

Je krijgt eigenlijk een ontzettend uitgebreide tool voor $15 per maand waarmee je verschillende soort content kan inplannen en zo een duidelijk overzicht krijgt op je content strategie voor je blog. Je weet wat je wanneer moet schrijven en publiceren, je berichten worden automatisch gepubliceerd op verschillende social media profielen en op die manier kan je je blog nog meer laten groeien. Het is een tool die iedere zichzelf respecterende blogger in zijn gereedschapskistje zou moeten hebben. Ik ben blij dat ik de knoop heb doorgehakt begin dit jaar en ermee aan de slag ben gegaan. Het heeft me al zoveel tijd bespaard en het zorgt ervoor dat ik anders omga met mijn content en social media. Voor mij is CoSchedule alvast dé ontdekking van 2016.

Helemaal enthousiast geworden door wat je hier leest?
Je kan gedurende veertien dagen CoSchedule gratis uitproberen. Ben je daarna helemaal overtuigd? Haal dan alvast je credit card boven (ze aanvaarden helaas geen andere betaalmiddelen) en kies voor een maandelijks of een jaarlijks abonnement.

Sommige van de links die ik in dit blogbericht vermeld zijn affiliate links. Dit wil zeggen dat als jij je aanmeldt om gebruik te maken van CoSchedule, dat ik een leuke korting krijg om je aan te brengen als nieuwe klant. Maar ik zweer op mijn plechtige-communie-zieltje dat CoSchedule keihard de moeite waard is, want anders zou ik ze ook gewoon zelf niet gebruiken en zou ik mijn zuurverdiende centen er niet aan geven. Logisch.