Select Page

Een vraag die een aantal keer de kop op stak toen ik mijn workshop rond digitale producten voor bloggers aankondigde enkele weken geleden was: “Moet ik daarvoor zelfstandige in bijberoep zijn?”. Het antwoord is simpel: ja. Je biedt een product aan en van zodra je een product aanbiedt, dan ga je er wel vanuit dat je dit meer dan één keer zal verkopen, dus kan het in principe niet onder toevallige inkomsten vallen. Toevallige inkomsten zijn meestal éénmalig en niet terugkerend.

Uiteraard volgde dan de vraag: “Wat als ik een idee heb, maar nog niet klaar ben om zelfstandige in bijberoep te worden?”. Er zijn tal van redenen waarom je nog even wil wachten met je statuut te veranderen naar zelfstandige in bijberoep. Het kan zijn dat je nog even wil genieten van tijdskrediet, het kan zijn dat je even tussen twee jobs in zit,… Of misschien wil je eerst even je teen in het water steken en zien of het iets is voor jou, digitale producten maken en aanbieden, en of er een markt is voor jouw idee. En gelukkig is er ook nog een tussenoplossing namelijk je digitale producten gratis weggeven. Gratis en toch ook niet helemaal gratis.

Gratis maar toch niet helemaal

Ik ben de eerste die zal zeggen dat je je producten niet gratis moet weggeven en dat je nooit gratis moet werken ook al krijg je er tonnen exposure voor. Je gaat ook niet naar de bakker met de verwachting daar een gratis brood te krijgen. De bakker in kwestie zal je eens goed uitlachen als je zegt dat je een blog hebt met x aantal pageviews waarop je reclame kan maken voor zijn brood. Zo werkt het gewoon niet. Je hebt je tijd en energie gestoken in het maken van je product. Het is dan ook de bedoeling dat je daarvoor beloond wordt.

Maar, een grote maar, ik geloof ook heel hard in je kennis delen en daarom moet je daar niet altijd voor worden vergoed in euro’s. Geloof het of niet, maar er zijn ook oplossingen die ergens tussen “volledig gratis” en “harde cash” liggen. Tussenoplossingen. Creatieve oplossingen. Het moet niet altijd zwart of wit zijn. En deze blog is er gekomen omdat ik creatieve ideeën met jullie wil delen, dus hierbij… een creatief ideetje.

Er zijn een aantal manieren waarop je toch iets in ruil kan vragen voor je digitale product waardoor jij beloond wordt, zaken die op lange termijn van pas komen. Een e-mailadres in de ruil voor je digitale product bijvoorbeeld of de mensen laten betalen met een tweet of een facebook like. Die zaken zijn ook niet te onderschatten. Door mensen op die manier te laten “betalen” met iets wat voor hen gratis is (een tweet, hun e-mailadres,…) lijkt het alsof ze het product in kwestie gratis krijgen, maar jijzelf bent veel meer met die zaken dan je waarschijnlijk denkt. Je krijgt er veel meer voor terug dan moest je de producten écht gratis weggeven.

Het voordeel van deze manier van werken is natuurlijk dat je niks hebt aan te geven bij de belastingsdienst. Dat zal je waarschijnlijk al weer heel wat kopzorgen besparen. Hoera! Langs de andere kant krijg je wel een idee of er een markt is voor jouw product. Je kan zien hoeveel mensen het op deze manier hebben “aangekocht” en dat geeft al een indicatie van hoeveel mensen geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Eens je merkt dat er echt wel vraag is naar jouw producten, dan kan je altijd nog de stap zetten naar zelfstandige in bijberoep en geld beginnen vragen in plaats van de tweets of likes waarmee jouw klanten voordien betaalden.

[bctt tweet=”Digitale producten weggeven via je blog en er je blog mee laten groeien? Het kan!”]

Betalen met een tweet of een Facebook like

Als je mensen laat betalen met een tweet of een Facebook like, dan zorg je ervoor dat je meer bezoekers lokt naar je website. Mensen moeten namelijk eerst het bericht dat jij hebt gekozen (inclusief met een link naar jouw site natuurlijk) tweeten of liken. Eens ze dat hebben gedaan, krijgen ze je e-boek, naaipatroon of wat je ook wil aanbieden als digitale product te zien.

Doordat ze eerst dat ene bericht moeten tweeten of liken, verschijnt er een link naar jouw site in hun Twitter stream of op hun Facebook wall. Je bereikt opeens en hele groep mensen die je anders niet zou bereiken en als je een interessant product hebt gemaakt dat andere mensen ook willen, dan zullen ze ongetwijfeld doorklikken op die ene link in dat bericht. Op deze manier lok je nieuwe bezoekers naar je site die eventueel ook trouwe fan kunnen worden. Dit is ideaal als je bijvoorbeeld je blogpubliek wil laten groeien.

Er zijn verschillende diensten en WordPress plugins te vinden die ervoor zorgen dat je jouw bezoekers kan laten betalen met een tweet of een Facebook like. Met twitter-payment.com kan je beiden doen, zonder dat je een plugin moet installeren. Lekker handig dus als je een blog hebt bij Blogger of op WordPress.com blogt.

Dat zou er dan zo kunnen uitzien:

En ja, voor de avontuurlijke mensen onder jullie, er zit een leuke verrassing achter die knoppen. Dat spreekt voor zich natuurlijk. Tip: het is iets wat je kan afprinten en ophangen zodat je altijd geïnspireerd blijft.

Betalen met een e-mailadres

E-mailadressen zijn goud waard. Dat klinkt misschien wat gek, maar het is echt wel zo. Bij het plaatsen van social media berichten moet je geluk hebben dat je publiek net op dat moment ook z’n Twitter of Facebook aan het checken is. Social media zijn vluchtig. Een e-mail komt terecht in de mailbox van de mensen en praktisch iedereen checkt dagelijks zijn mailbox. En als je de juiste tools gebruikt, komen die mails normaal gezien niet in de spam folder terecht.

Al beginnen met het verzamelen van e-mailadressen van geïnteresseerden nog voor je daadwerkelijk een product op de markt brengt, is dus superbelangrijk. Je kan deze mensen achteraf opnieuw contacteren en verder op de hoogte houden van nieuwe producten of interessante ontwikkelingen. Daarom kan het ook interessant zijn om een e-mailadres te ruilen voor een digitaal product. Het is trouwens een techniek die ik zelf ook toepas op deze blog, moest het jullie nog niet zijn opgevallen. En ik ga er meteen een heel mooi voorbeeld van geven hieronder. Watch and learn. 😉

Omdat het videogewijs gemakkelijker is om uit te leggen hoe je mensen kan laten “betalen” met een e-mailadres, heb ik een mini-workshop gemaakt. Laat even je e-mailadres achter en je krijgt meteen toegang tot de video. (Zo doe je dat dus :D)

<script src="https://assets.convertkit.com/assets/CKJS4.js?v=21"></script> <div class="ck_form_fields" style="background: #FFCE03; padding: 30px;"> <div id="ck_success_msg" style="display:none;"> <p>Bedankt! Je ontvangt zo meteen een mailtje met meer informatie in verband met deze video tutorial.</p> </div> <!-- Form starts here --> <form id="ck_subscribe_form" class="ck_subscribe_form" action="https://app.convertkit.com/landing_pages/109082/subscribe" data-remote="true"> <input type="hidden" value="{"form_style":"full","embed_style":"inline","scroll_percentage":"70","embed_trigger":"exit_intent","delay_seconds":"10","display_position":"br","display_devices":"all","days_no_show":"15","converted_behavior":"show"}" id="ck_form_options"> <input type="hidden" name="id" value="109082" id="landing_page_id"> <div class="ck_errorArea"> <div id="ck_error_msg" style="display:none"> <p>Oeps! Er ging iets mis! Probeer alsjeblieft nog een keertje.</p> </div> </div> <div class="ck_control_group ck_first_name_field_group"> <label class="ck_label" for="ck_firstNameField" style="display: none;">Voornaam</label> <input type="text" name="first_name" class="ck_first_name" id="ck_firstNameField" placeholder="Voornaam" style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <div class="ck_control_group ck_email_field_group" style="margin-top: 15px;"> <label class="ck_label" for="ck_emailField" style="display: none;">E-mailadres</label> <input type="email" name="email" class="ck_email_address" id="ck_emailField" placeholder="E-mail adres" required style="background: #fff; display: inline; width: 100%;"> </div> <label class="ck_checkbox" style=""> <input class="optIn ck_course_opted" name="course_opted" type="checkbox" id="optIn" checked /> <span class="ck_opt_in_prompt"><p>Ik wil graag deze freebie ontvangen</p></span> </label> <center> <button class="subscribe_button ck_subscribe_button btn fields" id="ck_subscribe_button" style="background: #E71F85; margin-top: 15px; padding: 10px;"> Ga aan de slag met deze video tutorial </button> </center> </form> </div>

Betalen met een e-mailadres is een beetje technischer dan betalen met een tweet of een like, maar eens je de kneepjes van het vak onder de knie hebt, ga je in no time je digitale product op deze manier kunnen aanbieden. Deze manier is eigenlijk interessanter dan de tweet of de like, omdat je deze adressen krijgt en die achteraf opnieuw kan gebruiken. De mensen die hun e-mailadres hebben achtergelaten, hebben je de toestemming gegeven om ze nog een keer te contacteren, maar uiteraard is het niet de bedoeling hun mailbox vol te spammen met iedere scheet die je laat.

Conclusie

Door deze techniek toe te passen, krijg je toch iets in de plaats wat je later van pas kan komen. Het is “verdienen”, maar op een andere manier. Je kan er je blog door laten groeien, je kan nieuwe bezoekers naar je site lokken en je kan een mooie lijst met e-mailadressen aanleggen die ongetwijfeld van pas komt eens je een betalend product op de markt brengt. Als je zelf even wil experimenteren met digitale producten en niet helemaal weet of er een markt voor is, dan is dit zeker een mooie tussenoplossing.