Select Page

Het lijkt wel alsof het ultieme doel tegenwoordig van iedere blogger is om samen te werken met bedrijven en op die manier gigantische sommen geld binnen te rijven. En laten we eerlijk zijn, die gigantische sommen geld door samenwerkingen met bedrijven, die zijn voor een paar lucky, maar ook zeer hardwerkende, few. Soms moet je gewoon je eigen ding starten om een extra centje hier en daar te verdienen, want dat is eigenlijk vaak nog makkelijker dan een goedbetaalde samenwerking te strikken met een bedrijf.

Story time!

Ik vier dit jaar de tiende verjaardag van mijn persoonlijke blog Verbeelding. Jawel. Tien. Hoera! Toen ik die blog startte, waren blogs nog online dagboeken waar je je dagelijkse bekommernissen deelde. Ik schreef over mijn studies, mijn verliefdheden, het leven zoals het is,… Bedrijven hadden de wondere wereld van deze dagboeken nog niet ontdekt. Ze hadden nog niet door dat je via één blogger honderden mensen die geïnteresseerd zijn in één specifiek onderwerp kon bereiken. Ik had zelf als blogger ook niet door dat geld verdienen met mijn blog een optie was. Schrijven was een hobby en ik deed dat ontzettend graag. Ik bouwde aan relaties met mensen en genoot van hun reacties op mijn schrijfsels.

Een paar jaar geleden viel het me op dat steeds meer en meer mensen een blog startten om er een extra centje mee te verdienen of om producten toegestuurd te krijgen van bedrijven. Ik begreep het niet goed. Bloggen was toch een hobby? Toch? En opeens doken er ook mailtjes van bedrijven op in mijn mailbox. Of ik voor de volle €25 iets wilde schrijven over nieuwe smartphone hoesjes?

Of ik interesse had in het testen van hooikoortsmedicatie terwijl ik geen hooikoorts heb? Of ik iets wilde schrijven over winterbanden terwijl ik zelf geen rijbewijs heb en mijn publiek voornamelijk uit vrouwen bestaat? Af en toe leek het wel alsof de duivel himself me kwam vragen om mijn ziel te verkopen aan hem voor een paar luttele euro’s. En om eerlijk te zijn, vond ik dat gewoon de moeite niet.

Pas op, af en toe dook er ook een interessant mailtje op in mijn mailbox. Of ik een recensie-exemplaar wilde van een bepaald boek? Als boekenworm kan ik daar geen “nee” tegen zeggen. Of ik wilde samenwerken met een speelgoedwinkel? Dream come true! Maar dan nog waren het producten die ik opgestuurd kreeg gaande van boeken tot alcoholloze drankjes tot gezelschapspelletjes. De euro’s bleven achterwege… Tot ik het heft in eigen handen nam, because a girl has got to do what a girl has got to do.

Mijn eerste digitale product

Een inkomstenstroom waarmee vorig jaar experimenteerde zijn digitale producten. Vreemd genoeg is dat iets wat ik nog maar weinig zie opduiken in ons taalgebied. Zowel Nederlandse bloggers als Vlaamse bloggers zijn precies niet echt wild van digitale producten. Onder digitale producten valt zowat alles gaande van e-books tot cursussen tot downloadbare patronen. Zelf ging ik aan de slag met cursussen.

Ik hou van mensen dingen aanleren. Vandaar ook deze blog. Tadaaa. Ik kreeg heel vaak vragen rond bloggen. Hoe ik was begonnen? Hoe ik ervoor zorgde dat ik zo regelmatig kon bloggen? En meer van dat. Achter de schermen stuurde ik heel vaak mailtjes met antwoorden op die vragen. Dus op een bepaald moment, nadat ik een workshop rond bloggen had gegeven, besloot ik al die informatie in een cursus te gieten: Meststoffen voor jouw blog. Ik zette het op mijn blog, vroeg er €59 en begon reclame te maken. In eerste instantie dacht ik dat er misschien vijf mensen zich zouden aanmelden. Intussen hebben al meer dan veertig mensen deze cursus gevolgd en iedere maand schrijft er wel minstens één iemand nieuw zich in. Woehoe!

Voordelen van digitale producten verkopen:

1

Je moet je digitale product maar één keer maken en je kan het vervolgens aan verschillende mensen verkopen. Als je samenwerkt met een bedrijf moet je iedere keer opnieuw een volledig nieuw artikel schrijven, je steekt tijd in het nemen van mooie foto’s en het bewerken van die foto’s. Vervolgens kruipt er ook nog wat werk in het verspreiden van je blogartikel op social media, want je wil natuurlijk dat er veel likes op komen en dat het veel gedeeld wordt zodat het bedrijf waarvoor je het artikel schreef tevreden is.

Je bent niet afhankelijk van de grillen van een bedrijf. Je kiest zelf hoe jij je digitale product aanpakt. Niemand kan je zeggen dat je minstens X aantal woorden moet schrijven of dat je artikel er zus of zo moet uitzien. Niemand kan zeggen dat het artikel dat je schreef toch niet aan de voorwaarden voldeed waarop je niet betaald wordt voor al je werk. Niemand kan opeens met de foto’s waar jij zoveel tijd hebt in gestoken gaan lopen en vervolgens claimen dat ze er je toch voor hebben betaald, dus dat ze er mee mogen doen wat ze willen. Niemand kan opeens weigeren je factuur te betalen. Je doet lekker je eigen zin.

2

3

Je bent niet afhankelijk van je aantal unieke bezoekers en pageviews. Daar waar bedrijven die willen adverteren op blogs natuurlijk liever een groot publiek willen bereiken en dus eerder gaan samenwerken met een blogger die veel unieke bezoekers en pageviews heeft, tellen die statistieken niet echt mee bij digitale producten. Zelfs als je maar een honderdtal trouwe volgers hebt, kan je al een aardig centje bijverdienen.
Je kan het proces volledig automatiseren, waardoor je er niet echt naar moet omkijken. Stel, er gebeurt iets heel ergs in je leven en daardoor kom je even met een bloggerburnout te zitten. Gedurende weken en maanden schrijf je niets. Je unieke bezoekers en pageviews kelderen, maar er blijven nog altijd bezoekers op je blog komen, alleen minder dan voorheen. Als je een digitaal product hebt, waarvan het proces volledig geautomatiseerd is, dan kunnen die paar nieuwe bezoekers die alsnog tijdens deze periode op je blog terecht komen, je product kopen en verdien jij desondanks het dipje waar je doorgaat toch nog een extraatje.

4

Nadelen van digitale producten verkopen:

1

Je steekt er veel werk in. Een digitaal product maak je niet op één twee drie. Je steekt er ook veel tijd in. In mijn cursus Meststoffen heb ik met gemak dertig à veertig uren werk gestoken.

Je weet niet of er interesse zal zijn in jouw product. Uiteraard kan je op voorhand even polsen of mensen het een interessant product zouden vinden. Vaak krijg je dan reacties als “Oh ja, leuk!”, maar als puntje bij paaltje komt kopen de mensen die “Oh ja, leuk!” zeiden je product niet. Een duimpje naar omhoog geven is vaak makkelijker dan een paar euro’s neertellen. Het is dus een kwestie van een beestig goed product te maken, dat mensen gewoon niet kunnen laten liggen.

2

3

Je doet iets wat andere bloggers nog niet aan het doen zijn. Advertorials, gesponsorde reviews en andere vormen van samenwerkingen met bedrijven,… Tegenwoordig is het de norm om zulke zaken tegen te komen op een blog. Als jij opeens afkomt met “Tada, dit is mijn digitale product! Koop het nu!” dan gaan er een paar wenkbrauwen de hoogte in schieten. Het kan zijn dat je moeilijke vragen krijgt van je volgers of rotte opmerkingen van je medebloggers omdat jij het verdienmodel van je blog op een andere manier wil aanpakken.
Je bent de customer service van je eigen producten. Van zodra je iets zelf begint te verkopen of dat nu fysieke of digitale producten zijn, dan krijg je vragen. Al naargelang hoe goed je verkoopspagina is, zal je meer of minder vragen krijgen rond je product en die moet je natuurlijk ook allemaal beantwoorden. Een goede verkoopspagina is dus héél belangrijk zodat je niet heel de tijd mailtjes moet beantwoorden.

4

Potentiële digitale producten waarmee jij aan de slag kan gaan:

  • Informatieve e-books. Kennis, lieve mensen, is goud waard. En jij bent ongetwijfeld expert in iets, maakt niet uit wat. Als je beautyblogger bent kan je een informatief e-book schrijven rond hoe je het best wallen kan verdoezelen, nailart of een e-book vol met kapsel met vlechten en hoe je ze kan maken. Als je een fashion blogger bent kan je een informatief e-book schrijven rond capsule wardrobes of over hoe je je kleren het best kan behandelen/wassen als je ze in piekfijne conditie wil houden. Iedereen heeft een uitgebreide kennis rond een bepaald thema die anderen niet hebben en waarvoor ze met veel plezier betalen.
  • Fictie e-books. Ben je een auteur in spe? Droom je ervan dat jouw verhalen gelezen worden door honderden, misschien zelfs duizenden mensen? Misschien ben jij wel de volgende J.K. Rowling. Laat je verhalen geen stof verzamelen op de harde schijf van je computer. Doe er iets mee! Je een aantal kortere verhalen of gedichten bundelen in één e-book en zo verkopen of een langer verhaal als e-book uitbrengen. Je kan je deze ficitie e-books best aanleveren in de bestandsformaten voor de meest gangbare e-readers: epub, mobi en als back up nog een good old pdf.
  • Recepten. Dit sluit helemaal aan bij de informatieve e-books. Mensen zijn altijd op zoek naar nieuwe recepten. Logisch, want we moeten ook iedere dag eten, anders blijft er binnen de kortste keren niet veel van ons over. Dus ben je een foodblogger die regelmatig recepten post? Verzamel ze allemaal in een e-book en steek er nog wat extraatjes bij die nog nooit op je blog verschenen. Ben je een mamablogger? Waarom je niet een recepten e-book maken met recepten voor moeilijke eters?
  • Patronen of DIY handleidingen. De handwerk hype is nog lang niet gedaan, lieve mensen. Er worden nog dagelijks naai-, haak- en andere creablogs gestart waarop mensen met veel plezier laten zien wat ze allemaal hebben gemaakt. Als je zelf een handige Harry of Hariette bent, dan kan je zeker een aantal van je zelfgemaakte patronen of DIY handleidingen in pdf vorm te koop aanbieden op je blog.
  • E-mail cursussen. Een mooi voorbeeld van een e-mail cursus is mijn eigen Meststoffen voor jouw Blog. Je schrijft je in en meteen nadat je betaling is verwerkt, krijg je een e-mail met de eerste les in je inbox. En hoppa! Je bent vertrokken! Het interessante aan een e-mail cursus is dat je niet alles in één keer aflevert. Doordat alles wat gespreid wordt, is het veel makkelijker om op te volgen.
  • Planners. Op mijn persoonlijke blog publiceerde ik een hele poos terug een naaiplannenplanner. Daarin konden creatieve naaisters al hun naaiplannen bijhouden. Die planner bood ik gratis aan en intussen werd het A4’tje ongeveer vijfduizend keer gedownload. Je leest het goed. Vijf. Duizend. Had ik een euro gevraagd voor iedere download, dan had dat me zeker geen windeieren gelegd. En er zijn nog tal van andere soort planners die je kan maken. Koppel er een handig e-book aan waarin je uitlegt hoe iemand de planner optimaal kan gebruiken en je creeert meteen waar wat meerwaarde voor je product.
  • Foto’s. Ben je iemand die vaak eropuit trekt om foto’s te nemen? Is het je droom om ooit fotograaf te worden? Je kan perfect een aantal foto’s trekken rond een bepaald thema, deze foto’s bundelen en vervolgens verkopen zodat andere bloggers of bedrijven deze foto’s kunnen gebruiken. Hetzelfde kan je trouwens doen met illustraties of andere grafische elementen.
  • En zoveel meer. De voorbeelden hierboven zijn lang niet de enige opties. Denk eens even na. Waar ligt jouw expertise? Rond welk onderwerp weet jij meer dan de gemiddelde mensen? Welke vragen duiken regelmatig op in je mailbox? Waarmee kan je je lezers helpen?

Maar hoe begin je aan het maken van zo’n digitaal product?

Het is eigenlijk niet zo moeilijk om te beginnen aan je eigen digitaal product. Vooral niet als je aan de slag gaat met het makkelijkste soort dat ik hierboven heb vernoemd, namelijk het informatieve e-book. Daarbij moet je praktisch gezien met een tekstverwerker kunnen werken and that’s it.

Maar natuurlijk komt er een hele hoop meer kijken bij het maken, het lanceren én het verkopen van zo’n product. Wie wil je ermee helpen? Welke prijs kies je voor jouw product? Hoe kan je mensen warm maken om je product te kopen zonder het constant van de daken te moeten roepen?