Misschien kriebelt het intussen ook bij jou om je eerste digitale product op de markt te brengen. Zoals jullie waarschijnlijk intussen al gemerkt hebben, ben ik fan van digitale producten. Ik koop ze regelmatig en bied ze zelf ook aan in de vorm van cursussen. Ik kan het je alleen maar ten zeerste aanraden, zowel het kopen als het verkopen. Maar de opmerking die ik vaak hoor als ik mensen probeer enthousiast te maken om hun eigen product op de markt te brengen, is “Jamaar, niemand gaat dat toch kopen. Ik heb nauwelijks volgers,”.

Hier is het ding: de verkoop van je digitale producten heeft eigenlijk weinig te maken met je aantal volgers. Het is interessant om een groepje die hard fans te hebben die staan te springen om je product te kopen, maar het is zeker geen must. En natuurlijk helpt het om al een groter publiek te hebben, maar dat is lang niet alles. Niemand kan je zeggen hoeveel volgers je exact nodig hebt om je digitale product te verkopen. Iemand met vijftig volgers kan zijn digitale product vijftig keer verkopen terwijl iemand met drieduizend volgers zijn product misschien maar twintig keer verkoopt.

Het belangrijkste is dat je je product richt op mensen die er wat aan hebben. Maak je een haakpatroon, zorg dan dat je hakers bereikt en geen naaisters of andere handwerkers. Schrijf je een ebook vol veganrecepten, zorg dan dat je veganisten bereikt en geen carnivoren. Organiseer je een online workshop rond herbruikbare luiers, zorg dan dat je mama’s in spé of jonge ouders bereikt en geen ouders met kinderen aan de middelbare school.

Een publiek opbouwen

Natuurlijk heb je om te beginnen een publiek nodig. Ik schreef het hier nog al een keertje in dit artikel en ik ga het nog eens herhalen: je kan geen product, website, service, wat dan ook lanceren en hopen dat mensen het zomaar gaan vinden en kopen. Zo werkt het helaas niet. Anders waren we allemaal in ware Dagobert Duck stijl in een zwembad vol gouden munten aan het zwemmen, vermoed ik.

Dus maak je geen illusies, je hebt nog altijd een aantal volgers nodig voor je een digitaal product kan lanceren. Mensen moeten je op de een of andere manieren kunnen vinden. Hoe je je publiek opbouwt, dat kan je zelf invullen zoals je wil. Als je een fotograaf bent en je wil een product rond fotografie aanbieden, dan kan je Instagram inschakelen. Je kan er je foto’s delen en die zullen ongetwijfeld voor zich spreken. Als je een cursus rond Facebook advertenties wil aanbieden, dan lijkt het me niet slecht dat je een publiek opbouwt via Facebook.

Zelf blijf ik een blog de beste manier vinden om een publiek op te bouwen. Je kan er je expertise delen in het lang en in het breed en je kan je artikels opfleuren met de nodige beelden en video’s. Je blogartikels zijn deelbaar via social media zodat enthousiaste bezoekers ze de wereld in kunnen sturen en zo een deeltje van je marketing op zich nemen.

Hoe meer interessante, bruikbare informatie je deelt op je blog, hoe meer je bezoekers je gaan zien als expert en hoe sneller ze geneigd gaan zijn om een product van je te kopen.

Opnieuw komt het neer op de juiste mensen bereiken. Met Tuttefrut richt ik me vooral op bijberoepers en bloggers die een centje willen bijverdienen. Ik moet hier geen cursus Cartoons Tekenen voor Beginners lanceren, laat staan een cursus bloemschikken. Wie weet zit er wel iemand tussen mijn volgers die met plezier zo’n cursus zou volgen, maar meer geïnteresseerden dan die ene enthousiasteling verwacht ik ook niet. Dus ik ga nooit mijn tijd en energie steken in zo’n cursus, wetende dat die niet aansluit bij mijn publiek. Waar ik dan weer wél mijn tijd en energie in kan steken is een cursus rond digitale producten, rond de mogelijkheden van nieuwsbriefautomatisatie voor bloggers en bijberoepers, rond het opzetten van je eigen website, rond manieren om een centje bij te verdienen met je blog,…

De populairste categorieën voor digitale producten

Wil je zelf aan de slag met een digitaal product, maar heb je geen inspiratie voor het type product dat je wil lanceren? Geen probleem! Ik somde even de populairste categorieën op voor jou in één document. Er zit ongetwijfeld wel iets tussen waarmee jij aan de slag kan gaan.

Je digitale product lanceren

Naast je doelgroep is hoe je je product lanceert ook ontzettend belangrijk. Dus de vraag zou niet moeten zijn “hoeveel volgers heb je nodig om een digitaal product te verkopen?”, maar “hoe moet ik mijn digitale product lanceren zodat het verkoopt?”. Wereld van verschil!

Er gaan altijd fans zijn die je product meteen willen kopen van zodra je het lanceert, maar die fans zijn zeer zeer zeer schaars. Je mag je twee pollekes kussen voor hen. Verzorg ze goed, want die fans zijn goud waard. Niet alleen trekken ze met veel plezier hun portefeuille open om jouw producten te kopen, maar doorgaans zijn het ook je grootste reclamemakers. Zij gaan andere mensen vertellen over je product en hoe geweldig het is. Gewoon. Omdat ze fan zijn.

Maar zoals ik al schreef zijn dat soort fans eerder zeldzaam. Iemand die je vanop een afstandje volgt, maar geen die hard fan is, die gaat niet zomaar bij de eerste aankondiging van je nieuwe product zijn of haar portefeuille bovenhalen en “Take my money!” roepen. Je gaat die persoon eerst even moeten warm maken én moeten overtuigen. Daarom is het interessant om nog voor je je product lanceert, er al over te vertellen. Je wil je volgers en toevallige bezoekers al een beetje een idee geven van wat ze kunnen verwachten.

Zo postte ik voor de herlancering van Ontwerp je eigen Merk vier blogberichten rond grafische vormgeving tijdens de vier weken voor de officiële opening van de inschrijvingen. Daarnaast kregen mensen die zich hadden ingeschreven voor de wachtlijst ook iedere week een mailtje om hen warm te maken. Weken op voorhand kregen geïnteresseerden al heel wat informatie. Daardoor kwam de opening van de inschrijvingen niet als een donderslag bij heldere hemel. Iedereen had al eens kunnen nadenken of de cursus iets voor hen was of niet en er was tijd geweest om anderen in te lichten over de cursus (want soms is het gewoon leuker om met een maatje een cursus te volgen).

Die blogberichten en die wachtlijst maakten deel uit van mijn lancering samen met een opeenvolging van mailtjes naar mijn nieuwsbriefabonnees. Moest ik gewoon hebben gezegd: “Je kan je weer inschrijven voor Ontwerp je eigen Merk!” hadden er zich waarschijnlijk maar een paar mensen ingeschreven. Ja, blogberichten schrijven, mailtjes met vragen rond de cursus beantwoorden, nieuwsbrieven uitschrijven,… Het kost allemaal veel tijd en energie, maar je verkoopt je digitale product er wel door.

Een digitaal product is een leuke extra inkomst, maar ik heb nooit gezegd dat het zichzelf gaat verkopen, laat staan dat je er slapend rijk van wordt.