Eén van de functionaliteiten die ik keihard miste bij een gratis account van MailChimp was Automation. Je kan er zoveel mee doen en je bespaart er behoorlijk wat tijd mee uit. Vorige week kondigde MailChimp aan dat ze vanaf nu Automation aanbieden op élk plan, dus ook bij de gratis accounts. Dat wil zeggen dat je jezelf een hele hoop werk kan besparen door de MailChimp Automation aapjes je werk te laten doen.

Wat is Automation?

Heel vaak denk je bij een nieuwsbrief aan een wekelijks of maandelijks mailtje van een merk in je virtuele brievenbus. Aan zulke wekelijkse mailtjes steek jij als blogger of bijberoeper behoorlijk wat tijd. Believe you me, ik probeer er zelf iedere week ééntje de deur uit te sturen. Meestal lukt het. Soms ook niet. Life happens.

Naast die wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven zijn er nog tal van andere soorten nieuwsbrieven die je kan versturen. En het zijn net die mails die een grote rol kunnen spelen binnen je marketing. Automation of automatisatie wil eigenlijk niet meer zeggen dan dat je bepaalde zaken die te maken hebben met alle niet-wekelijkse nieuwsbrieven gaat automatiseren. Vandaar dat ik het dus heb over de aapjes van MailChimp je werk laten doen.

Bij Automation maak je één keer een workflow aan. Zo’n workflow is een opeenvolging van mailtjes die je abonnee ontvangt op bepaalde tijdstippen (delays) of na een bepaalde actie (trigger). Je kan bijvoorbeeld instellen dat je abonnee twee dagen nadat hij zich heeft aangemeld voor jouw nieuwsbrief een mailtje met een fijne kortingscode krijgt (delay). Of je kan instellen dat een abonnee toegevoegd wordt aan een nieuwe lijst als hij op een bepaalde link in je nieuwsbrief klikt (trigger).

Je moet dus één keer goed nadenken over wat je naar je abonnees op welk moment wil sturen en het juist instellen. Daarna nemen de aapjes van MailChimp het voor jou over. Ze kunnen de workflow in gang zetten voor iedere nieuwe abonnee, voor iedere keer als een klant iets koopt in je webshop, voor iedere keer dat iemand een ticket koopt voor een concert, voor iedere keer dat een abonnee z’n verjaardag viert,… Het lijkt wel magie, maar het zijn die drommelse Automation aapjes.

Hoe stel je Automation in?

Omdat het videogewijs gemakkelijker is om uit te leggen hoe je een nieuwe Automation workflow instelt, heb ik een mini-workshop gemaakt. Laat even je e-mailadres achter en je krijgt meteen toegang tot de video. Automation in actie en al. 😉

Wat kan je allemaal met Automation?

Zoals ik al schreef kan je er ontzettend veel mee, maar wat je ermee doet hangt natuurlijk een beetje af van wie je bent en wat je doet. Als je een blogger bent, dan ga je Automation helemaal anders inzetten dan wanneer je een bijberoeper bent met een webshop. Dus het is een beetje uitzoeken hoe jij de aapjes van MailChimp aan het werk kan zetten voor jou. Hieronder geef ik alvast een aantal voorbeelden en wie weet zorgt dat voor wat inspiratie.

Een welkom e-mail

Wie zich al inschreef voor de Tuttefrut nieuwsbrief, weet dat je meteen na je inschrijving al een mailtje van mij ontvangt. Daarin staat wat extra informatie over wie ik ben en wat Tuttefrut is, maar ook een link naar de Tuttefrut Bibliotheek en de Team Tuttefrut Facebookgroep. Die twee laatste zijn een paar leuke extra’s waar je toegang toe krijgt als abonnee van mijn nieuwsbrief.

Zo’n welkom e-mail is geweldig om extraatjes in om te nemen en dat moet daarom zeker geen bibliotheek of een Facebookgroep zijn. Als je een webshop hebt, kan dat een leuke kortingscode zijn. Als je een blogger bent, kan je nieuwe abonnees doorverwijzen naar je favoriete blogberichten.

En uiteraard stuur ik die welkom e-mail niet persoonlijk. Ik zou er nogal mijn handen aan vol hebben. Nope. Daarvoor zet je de Automation aapjes in. Zij nemen dat werk met veel plezier van je over.
Hoe doe je het? Kies bij Automation onder List Activity de optie Welcome Message. Klik op “Add automation” en je bent vertrokken.

Een onboarding sequence

Een wabliefteru? Nieuwe abonnees werven voor je nieuwsbrief is één ding, maar wat doe je daar in godsnaam mee? Als bijberoeper kan je de Automation aapjes inzetten als je persoonlijke sales team door een onboarding sequence (opeenvolging van e-mails) te maken. Voor Ontwerp Je Eigen Merk werk ik bijvoorbeeld met een wachtlijst. Als de inschrijvingen niet geopend zijn, kunnen mensen die interesse hebben in de cursus zich aanmelden voor die wachtlijst.

Een dikke maand voordat ik de inschrijvingen open, beginnen de mensen op die wachtlijst al interessante mailtjes te krijgen van mij. Iedere week eentje. Het eerste is een herinnering aan waarom ze op de wachtlijst staan en wat Ontwerp Je Eigen Merk net weer was, want soms staan de geïnteresseerden al langere tijd op de wachtlijst. Ze kunnen alvast een blik achter de schermen werpen, krijgen een proefles,…

Met andere woorden: ze krijgen gedurende een vijftal weken massa’s waardevolle informatie rond de cursus die ik probeer te verkopen. Aan het einde van die sequence krijgen ze een schaamteloze pitch: schrijf je nu in voor de cursus, plaatsen zijn beperkt en ik open de inschrijvingen zo meteen voor het grote publiek. Er zullen na vijf weken heel wat mensen helemaal klaar zijn om zich in te schrijven en die zullen dat dan ook vol overtuiging doen, na al die interessante en waardevolle mailtjes. Ze zijn helemaal “on board” (het onboarding gedeelte van de sequence 😉 ). Andere mensen zullen dan beseffen dat de cursus misschien toch niet helemaal hun ding is.

Hoe doe je het? Kies bij Automation onder List Activity de optie Educate Subscribers. Je geeft de mails een delay van een paar dagen of van een week zodat je je abonnees iet overweldigd door dagelijks een mailtje hun richting uit te vuren.

Iemand in de bloemetjes zetten voor zijn verjaardag

Je hebt ongetwijfeld ooit al wel een keer een nieuwsbrief gekregen op je verjaardag met een leuke aanbieding speciaal omdat het jouw verjaardag was. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar mijn eerste reactie als ik zo’n mail krijg is altijd: “Wacht, hoe weten ze dat ik jarig ben? Zotjes gewoon!”. Uiteraard heb ik ooit bij het aanmaken van een account mijn geboortedatum achtergelaten en daarom weten ze dat. Doh. En jij kan zulke mailtjes ook door de Automation aapjes laten versturen.

De enige voorwaarde hiervoor is dat je bij het inschrijvingsformulier voor je nieuwsbrief een datumveld mee opneemt waarin je je abonnee achter zijn of haar geboortedatum vraagt. Hier op Tuttefrut ga ik dat nooit doen, omdat het een beetje gek staat, maar je kan het bijvoorbeeld perfect doen als je het inschrijvingsformulier voor een workshop koppelt aan je nieuwsbrief. Of als je een webshop hebt en op de betalingspagina een vinkje met “ik wil de nieuwsbrief ontvangen” toevoegd samen met een veld waarin je vraagt achter de geboortedatum van je klant.

Hoe doe je het? Hiervoor heb je een lijst nodig met een geboortedatumveld! Kies bij Automation onder Date Based de Birthday optie. Als je een lijst hebt zonder geboortedatumveld, gaat MailChimp niet de typische “Add automation” knop tonen, maar verschijnt er een “Requires a birthday field” link waar je meer informatie kan vinden.

Iemand in de bloemetjes zetten voor zijn verjaardag

Ik heb een aantal maanden geleden al een artikel geschreven over hoe je een downloadable kan ruilen voor een e-mailadres en hoe je dat kon doen met een gratis MailChimp account. Het was een beetje een omslachtige hack, omdat de gratis accounts toen nog geen Automation hadden. Nu dat ze dat wel hebben, wordt het meteen een pak eenvoudiger. Lang leve de Automation aapjes!

Om een gratis downloadable te laten bezorgen, maak je een workflow aan waarbij de persoon die zich aanmeldt een mailtje krijgt met daarin een link waar ze de downloadable kunnen downloaden. Je kan de downloadable op je eigen blog hosten (ergens waar het grote publiek het bestand niet kan vinden) of je kan linken naar het bestand op een service zoals Dropbox. Meer moet dat niet zijn. Done and done. Als je het slim speelt kan je aan die gratis downloadable een onboarding sequence hangen om een bepaald product te verkopen.

Op mijn persoonlijke blog heb ik een downloadable die best populair is en die meteen bezorgd wordt als mensen hun e-mailadres invullen. Het is grappig hoe vaak ik reacties krijg zoals: “Waw! Dat was snel!” of “Super bedankt voor het snelle antwoord”. Dan zit ik altijd even te gniffelen en bedank ik in stilte de Automation aapjes.
Hoe doe je het? Eerst en vooral ga je voor iedere downloadable een nieuwe lijst moeten maken. Een beetje omslachtig, maar zo gaat het nu eenmaal. Vervolgens kies je onder Automation onder List Activity de optie Welcome Message. Je klikt op “Add automation” en kiest vervolgens de lijst die je hebt aangemaakt voor je downloadable. Vervolgens ga je aan de slag met het uitwerken van je mail.

Een volwaardige e-mailcursus zoals Meststoffen voor Jouw Blog op poten zetten.

Mijn online cursus Meststoffen voor Jouw Blog is een e-mailcursus. Gedurende dertig dagen krijg je zeventiental mailtjes in je virtuele brievenbus en nee, die verstuur ik ook niet allemaal zelf. Nope. Automation aapjes to the rescue. Uiteindelijk zijn die zeventien mailtjes gewoon weer workflow en zit er op ieder mailtje een delay van twee dagen.

Maar doordat je iedere keer een beetje content naar de deelnemers van de cursus stuurt, zorgt het ervoor dat ze een maand lang bezig blijven met je cursus. Dit in tegenstelling tot deelnemers toegang geven tot een cursusomgeving waar ze zelf hun weg moeten zoeken en gemotiveerd moeten blijven om werk te maken van de cursus.

Daarnaast moet ik als maker van de cursus nauwelijks omkijken hiernaar. Heel het proces is 95% geautomatiseerd. Ik moet enkel de betaling goedkeuren. Vervolgens worden de mailadressen automatisch aan de juiste lijst toegevoegd en als het e-mailadres wordt toegevoegd triggert dat meteen de Meststoffen workflow. De Automation aapjes, het zijn helden. 😀

Hoe doe je het? Hiervoor maak je ook best een aparte lijst aan, zodat je duidelijk kan zien in welke lijst de deelnemers van je cursus zitten en in welke lijst al je andere abonnees zitten. Bij Automation kies je onder List Activity voor Educate Subscribers. Je klikt op “Add automation” en kiest de lijst die je hebt aangemaakt voor je cursus. Vervolgens ga je aan de slag met het uitwerken van je mails en stel je de nodige delays in per mail.

En er zijn nog zoveel andere mogelijkheden. Misschien zit je boordevol ideeën waarmee je de Automation aapjes in gang kan zetten en waardoor jij weer heel wat tijd kan besparen. Nu Automation is toegevoegd aan de gratis accounts van MailChimp is, kan je er mee prutsen zoveel je wil. En het zou te gek voor woorden zijn, moest je er geen gebruik van maken!

Hoe ga jij die Automation aapjes voor jou helpen? Denk je dat ze jouw blog of bijberoep kunnen helpen?