We leven in een wereld die alsmaar visueler en visueler wordt. Mensen verkiezen social media kanalen zoals Facebook en Instagram boven het lezen van een lang blogbericht. Geef toe, naar plaatjes kijken en tekstjes van drie lijnen lezen gaat een pak sneller en we hebben het allemaal druk druk druk.

En dat visuele, dat zorgt vaak ook voor een eerste indruk bij mensen die voor het eerst in contact komen met je merk. Het maakt niet uit of dat via je Facebookpagina, website of visitekaartje gebeurt. Ze zien ergens iets wat gerelateerd is aan jouw merk en gaan daar meteen een bepaalde waarde of een bepaald gevoel aan toekennen. Het kan je merk er professioneel laten uitzien, fris, jeugdig, gezellig, toegankelijk, maar ook chaotisch, rommelig en zelfs amateuristisch.

Door zelf grafische skills toe te voegen aan je arsenaal, bepaal je zelf hoe mensen jou en je merk zien. Jij hebt controle over je eigen visuele identiteit, zoals dat mooi heet.

Als die eerste indruk positief is, dan ben je weer een stapje verder. De mensen die op je Facebookpagina of website zijn gestoten, willen meer weten over je merk en je producten. Wie weet worden ze volgers en kijken ze iedere keer reikhalzend uit naar nieuws over het reilen en het zeilen van je zaak. Uiteraard volgen ze nog tal van andere merken op verschillende social media kanalen, laten we eerlijk zijn. Daarom is het nodig om een herkenbare huisstijl te hebben die eruit springt en die de blik van je bezoekers en volgers meteen kan vangen. Eéntje die zonder al te veel woorden zegt: “dit is een bericht rond mijn merk”. Je bezoekers en volgers weten dan meteen dat ze best even doorklikken.

 

Door zelf grafische skills toe te voegen aan je arsenaal, kan je de belangrijkste grafische toepassingen naar je hand zetten. Een website? Check. Een visitekaartje? Check. Banners voor op Facebook? Check. Een klant die graag een banner op z’n eigen website wil zetten omdat hij zo tevreden was van jouw diensten of producten? Check.

Al een beetje een idee hebben van wat en hoe en waar, gaat je zeker al helpen om zo een basishuisstijl te maken waarmee je verder aan de slag kan. Eens je die grafische skills onder de knie hebt, kan je ze toepassen op allerhande zaken. Je kan banners maken voor de meest uiteenlopende social media platformen, maar ook eentje die je kan gebruiken in je e-mailhandtekening. Je kan flyers en visitekaartjes in een handomdraai ontwerpen, maar je kan die technieken evengoed toepassen op de uitnodiging voor het verjaardagsfeestje van zoon- of dochterlief. Of op de poster voor de kaas- en wijnavond van de club waar je lid van bent. Je kan je eigen website er wat professioneler doen uitzien, maar ook de webshop van je zus.

En het beste van al? Je kan dit allemaal zelf. Je moet geen grafisch vormgever inschakelen om al die zaken voor jou te maken, wat je weer flink wat geld bespaart. Om je een idee te geven: ik als grafisch vormgever, vraag voor een mini-huisstijl zeshonderd euro. Zeshonderd. Dat valt al bij al best mee, maar het is ook geen kleine som geld, vooral niet als je net begint met je zaak en nog vele andere investeringen moet maken. Dus door deze cursus te volgen, bespaar je jezelf een flinke duit. Je kan zelf de wereld weer een beetje mooier maken door je grafische skills toe te passen op verschillende projecten en willen we niet allemaal dat de wereld wat mooier is? Ik droom van een wereld zonder Comic Sans en zonder witte tekst op lichtblauwe achtergronden die daardoor absoluut onleesbaar wordt. Aaah.

Kriebelt het om zelf de huisstijl van je eigen blog of bedrijf onder handen te nemen? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Zet je alvast op de wachtlijst voor de online cursus Ontwerp Je Eigen Merk. In het najaar openen we opnieuw de deuren en kan jij leren hoe je zelf een huisstijl kan ontwerpen.