Misschien heb je in een ver verleden wel een keer iets geleerd over kleuren. Als je blauw en geel mengt, krijg je groen. Rood en geel geeft dan weer oranje. Dat is zo’n beetje de basis van kleurenleer, maar er is zoveel meer. Zo heeft iedere kleur zijn betekenis en roept iedere kleur een bepaalde indruk of zelf emotie op.

Daarom is het niet onbelangrijk om even stil te staan bij de kleuren die je kiest voor de huisstijl van je merk. Het maakt niet uit of je merk nu je eigen blog, webshop of website van je bijberoep is. Een je daarover begint na te denken, zit je niet meer in de wondere wereld van de kleurenleer, maar in de wondere wereld van de kleurenpsychologie.

Het is je misschien al opgevallen dat heel wat logo’s van banken blauw gebruiken. Dat komt voornamelijk omdat blauw vertrouwen en verantwoordelijkheid uitstraalt. Ik weet niet hoe het me jou zit, maar ik wil mijn bank inderdaad kunnen vertrouwen. Groen is een veelvoorkomende kleur binnen de medische wereld, denk maar aan de huisstijlen van veel apothekers. Dat is omdat groen veiligheid uitstraalt. Een groen licht wil zeggen dat het veilig is om door te rijden of over te steken. Geel is de optimist onder de kleuren, want die kleur associëren we met de zon. Daarom dat de kleur vaak gebruikt wordt in de huisstijlen van reisbureau’s.

Daarom is het niet onbelangrijk om even stil te staan bij de kleuren die je kiest voor de huisstijl van je merk. Het maakt niet uit of je merk nu je eigen blog, webshop of website van je bijberoep is. Een je daarover begint na te denken, zit je niet meer in de wondere wereld van de kleurenleer, maar in de wondere wereld van de kleurenpsychologie.

Het is je misschien al opgevallen dat heel wat logo’s van banken blauw gebruiken. Dat komt voornamelijk omdat blauw vertrouwen en verantwoordelijkheid uitstraalt. Ik weet niet hoe het me jou zit, maar ik wil mijn bank inderdaad kunnen vertrouwen. Groen is een veelvoorkomende kleur binnen de medische wereld, denk maar aan de huisstijlen van veel apothekers. Dat is omdat groen veiligheid uitstraalt. Een groen licht wil zeggen dat het veilig is om door te rijden of over te steken. Geel is de optimist onder de kleuren, want die kleur associëren we met de zon. Daarom dat de kleur vaak gebruikt wordt in de huisstijlen van reisbureau’s.

Doe de test

Je kan lang en hard nadenken over welke kleuren bij jouw merk passen, maar ik dacht: “Laat ik het mijn lezers eens makkelijk maken”. Dus maakte ik een quiz die je kan invullen. Op basis van jouw antwoorden krijg je één van de vier kleurtype profielen te zien. Bij ieder kleurtype hoort er natuurlijk ook een kleurenkaart met kleuren die je eventueel kan gebruiken bij het uitwerken van je eigen huisstijl of die je een idee geven van wat er bij de uitstraling van jouw merk zou kunnen passen.

Welk kleurtype past er het best bij jouw merk?

Welk resultaat heb jij gekregen? Vind je dat het bij jouw merk past? of had je toch iets helemaal anders verwacht?

Kriebelt het om zelf de huisstijl van je eigen blog of bedrijf onder handen te nemen? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Je kan je nu inschrijven voor de cursus Ontwerp Je Eigen Merk waarin je meer leert over grafische vormgeving, webdesign, logo-ontwerp,... Kortom, je ontdekt er hoe jij je eigen huisstijl een heuse make over kan geven. Zet je alvast op de wachtlijst voor de online cursus Ontwerp Je Eigen Merk. In het najaar openen we opnieuw de deuren en kan jij leren hoe je zelf een huisstijl kan ontwerpen.