Het nieuwe jaar is intussen al weer twee weken oud, maar het is nooit te laat om je helemaal klaar te maken voor een nieuw jaar en om even een grote kuis te houden voor je weer volledig in werkmodus gaat. Zelf probeer ik aan het einde van het jaar en tijdens de eerste weken van het nieuwe jaar een aantal zaken te controleren, te automatiseren en op orde te stellen, zodat ik mij er de volgende twaalf maanden nauwelijks iets van moet aan te trekken. Het zorgt weer voor wat vrije hoofdruimte en laten we eerlijk zijn, die kunnen we allemaal gebruiken.

1

Zorg dat je website up to date is

Je website is je online visitekaartje. Waarschijnlijk zullen de meeste van je klanten je via deze weg vinden. Het is dus geen slecht idee om even door je eigen website te klikken om te zien of al je pagina’s nog werken en om na te gaan of al je gegevens nog kloppen. Stel je voor dat je contactformulier al maanden niet meer werkt en niemand je dus kan bereiken! Wie weet hoeveel klanten ben je zo al mis gelopen? Als je een blog hebt, kan je even kijken in Google Analytics welke blogberichten het populairst zijn. Moeten hier eventueel zaken aan toegevoegd worden om ze up to date te houden? Wie weet is dat ene restaurant waarover je blogde enkele jaren geleden er helaas niet meer en haal je het best weg uit je blogbericht met favoriete eetplekjes.

Start vandaag nog met je nieuwsbrief

Als je dan toch bezig bent met je website, dan kan je meteen ook werk maken van een nieuwsbrief. Ik blijf er op hameren: start zo snel mogelijk met een nieuwsbrief. Het is nu de moment om er eentje te starten. Echt. Open snel een nieuwe tab in je browser en surf naar MailChimp. Daar maak je op enkele minuten een gratis account aan en je bent vertrokken. Als er één ding is dat je vandaag moet doen uit deze lijst, dan is het dat. Ik schreef eerder al waarom je zo snel mogelijk moet beginnen met je eigen nieuwsbrief, dus als je een paar goede redenen nodig hebt, dan kan je die hier nalezen.

2

3

Denk eens na over je prijzen

Het nieuwe jaar is ook de ideale moment om even over je prijzen na te denken. Misschien is één van je doelstellingen voor het nieuwe jaar om meer omzet te draaien. Kijk dan zeker eens lang en hard naar de prijzen van de producten en de diensten die je nu aanbiedt. Heb je een product of een dienst die het vorig jaar bijzonder goed deed en waarvoor mensen urenlang in de (virtuele) rij stonden aan te schuiven? Dan is het misschien tijd om de prijs wat naar boven te krikken. Vraag en aanbod, lieve mensen. De eerste les economie.

Ga op zoek naar onnodige onkosten

Als je dan toch bezig bent met nadenken over je prijzen en financiën, is het misschien geen slecht idee om je facturatie van het vorige jaar erbij te halen en even te kijken naar je uitgaven. Zitten er diensten of tools tussen die je niet meer of niet meer zo intensief gebruikt? Er zijn altijd online services of andere zaken zoals magazines, waar je je dolenthousiast voor inschrijft om vervolgens tot de conclusie te komen dat je er eigenlijk niet zoveel mee doet. Of dat het een te dure optie is geworden voor jouw noden, dat kan ook altijd. Even door je uitgaven gaan en onnodige onkosten stopzetten, kan je weer een flinke som besparen dit jaar. Bekentenis van de dag: ik ben een domeinnamenverzamelaar. Ik moet er een stuk of twintig in mijn bezit hebben en met een groot deel van die domeinnamen doe ik helemaal niets. Dan is het beter om ze op te zeggen zodat ik met dat vrijgekomen geld iets anders kan doen.

4

5

Automatiseer wat je kan automatiseren

Last but not least: plan nu al alles wat je kan inplannen. Ik ben zelf de grootste chaoot ter wereld (zelfkennis is het begin van alle wijsheid en zo ), maar ik geloof dat bepaalde zaken nu al inplannen en automatiseren je heel wat kopzorgen kan besparen. Ik heb bijvoorbeeld een overzicht gemaakt met de uitgerekende datums van mijn klanten zodat ik weet in welke maand ik aan welk geboortekaartje moet werken. Je kan op voorhand ook al social media berichten inplannen of terugkerende facturen (of betalingen) inplannen zodat je daar niet naar moet omkijken. Alles om weer een beetje tijd en hoofdruimte vrij te maken.

Ziezo. Vijf tips om van dit jaar je beste jaar ooit te maken. Het zijn kleine, eenvoudige zaken die zo’n grote impact kunnen hebben op je werk en op je financiën.

Heb jij bepaalde zaken die je aan het begin van het jaar doet waarmee je op termijn tijd of hoofdruimte vrijmaakt? Laat zeker je tips achter in de reacties. We kunnen er ongetwijfeld allemaal wat uit leren.