Toen ik net begon met mijn bijberoep maakte ik meteen een account aan bij MailChimp zodat ik via die service nieuwsbrieven kon versturen naar potentieel geïnteresseerde klanten. Het is een topservice als je wil beginnen, maar onlangs kwam er een nieuwe speler op de e-mail marketing markt: ConvertKit. Zij bieden een paar mogelijkheden aan die een complete game changer zijn als het op e-mail marketing aankomt.

Een paar maanden terug schreef ik al over investeren in jezelf en in je zaak. Hoewel ik een lijst heb met maar een driehonderdtal abonnees, besloot ik toch over te schakelen van de gratis versie van MailChimp naar een betalende account op ConvertKit. En ik betaal iedere maand met zeer veel plezier de $29 voor mijn account daar.

Waarom MailChimp me niet meer zo lag

Tot begin dit jaar gebruikte ik MailChimp voornamelijk om e-mailadressen te verzamelen van mensen die geïnteresseerd zijn in Fanny&Laura. Op die site staat er op de homepagina een inschrijfformulier en that’s it. Mensen krijgen geen extraatje als ze zich inschrijven of doorlopen geen mini-cursus of iets dergelijks. Ze komen gewoon op een lijst te staan. Punt. Doodeenvoudig. Om klassieke nieuwsbrieven te verzenden is MailChimp perfect. Je kan er dankzij hun builder in een handomdraai mooie nieuwsbrieven in maken en versturen. Ideaal voor beginners dus.

Maar toen ik begin dit jaar begon met Tuttefrut werd er ook uitvoerig geprutst met content upgrades. Zo verschenen er verschillende artikelen waarbij je je e-mailadres kon achterlaten om een checklist toegestuurd te krijgen of een videotutorial. Toen begon het gepruts. In principe kan je groepen en segmenten maken in MailChimp, maar als het puntje bij paaltje kwam, was ik voor iedere content upgrade een aparte lijst aan het maken. Zo had ik na een tijdje een tiental lijsten en was ik het overzicht volledig kwijt.

Daarnaast telt MailChimp abonnees dubbel. Met een gratis account bij MailChimp mag je behoorlijk wat abonnees verzamelen. Tweeduizend in totaal. Dat is zeker niet niks. Maar ik had een aantal mensen waarvan ik het e-mailadres op die tien verschillende lijsten zag verschijnen. Die hard Tuttefrutfans, zeg maar. 😉 MailChimp telde hen als tien verschillende abonnees, wat redelijk absurd is. Ik gebruikte nog altijd een gratis account, maar zag mijn aantal abonnees op die manier héél snel naar de tweeduizend gaan.

Doordat abonnees verspreid stonden over die tiental lijsten had ik heel veel moeite met mensen die geïnteresseerd waren in een specifiek onderwerp te bereiken. Ik raakte het overzicht zeer snel kwijt, helaas. En toen kwam ConvertKit.

Ik blijf MailChimp verder gebruiken voor de Fanny&Laura nieuwsbrief. Hoe je het ook draait of keert, MailChimp is een goede service die heel wat fijne zaken aanbiedt. Vooral voor starters is het zeker de moeite om MailChimp eens te bekijken, want hun gratis is account is één van de beste deals die je kan vinden op gebied van e-mail marketing.

ConvertKit in een notendop

Ik maakte in juli mijn account aan voor ConvertKit en ik geef toe dat nu, zo’n vier maanden later, ik nog altijd niet alles helemaal op orde heb gezet. Dat komt omdat er zoveel mogelijk is met deze dienst. Zo ontzettend veel. Maar ik heb wel al keihard mijn draai gevonden in het systeem en ik ben fan. Ik ben fan van hetgeen ik er momenteel al mee doe én van de mogelijkheden die het biedt naar de toekomst toe.

Forms

Alles begint natuurlijk bij het inschrijven van je abonnees. Daar waar je bij MailChimp werkt met lijsten, werk je bij ConvertKit met formulieren. Forms, voor de vrienden. Aan ieder formulier kan je een bepaalde content upgrade koppelen, wat mij het leven zoveel makkelijker heeft gemaakt en gaat maken in de toekomst. Geen gevloek op extra lijsten en allerhande hacks om je pdf bij je abonnee te krijgen. Nope. Pdf uploaden. Formulier op je website zetten. Done and done. Ik hou ervan als het zo eenvoudig is.

Je kan eventueel de persoon die zich ingeschreven heeft via een specifiek formulier doorverwijzen naar een bepaalde pagina bijvoorbeeld een specifieke bedankpagina of een pagina waarop ze meer informatie kunnen vinden rond de content upgrade die ze net hebben aangevraagd. En er zijn nog tal van andere opties die je kan instellen. The sky is the limit.

Als je inlogt op je account krijg je meteen een overzicht van alle formulieren en verschijnen meteen de nodige statistieken bij. Zo kan je in één oogopslag zien welke formulieren (en dus content upgrades die daaraan gekoppeld zijn) het populairst zijn.

Tags

ConvertKit pakt het hele systeem van lijsten en abonnees helemaal anders aan dan MailChimp. Eén abonnee telt maar één keer in ConvertKit. De die hard Tuttefrutfans die graag elke content upgrade willen, die hun e-mailadres staat één keer in de lijst. Handig en overzichtelijk.

“Hoe weet je dan wie geïnteresseerd is in welk onderwerp?” hoor ik je denken. Iedere abonnee krijgt tags aan zijn e-mailadres gekoppeld. Schrijf je je in voor de algemene Tuttefrut nieuwsbrief, dan krijg je de tag “tuttefrut algemeen”. Schrijf je je in voor de content upgrade “De populairste categorieën voor digitale producten”, dan krijg je de tag “interesse digitale producten”. Als ik dan ooit een cursus lanceer rond digitale producten, dan weet ik dat ik de abonnees met die tag het eerste op de hoogte moet brengen.

Je kan eventueel de persoon die zich ingeschreven heeft via een specifiek formulier doorverwijzen naar een bepaalde pagina bijvoorbeeld een specifieke bedankpagina of een pagina waarop ze meer informatie kunnen vinden rond de content upgrade die ze net hebben aangevraagd. En er zijn nog tal van andere opties die je kan instellen. The sky is the limit.

Bij MailChimp is de enige optie dan om je uit te schrijven, maar dan krijg je de wekelijkse Tuttefrut nieuwsbrief niet meer en die wil je misschien wél nog ontvangen. Ik heb een aantal keer in mijn pitchmails een linkje geplaatst waarop mensen konden klikken die niet geïnteresseerd waren in Ontwerp Je Eigen Merk. Als mensen klikte op die link, kregen ze de tag “geen interesse ojem” toegewezen. De volgende keer dat ik het weer eens had over deze cursus, filterde ik de abonnees met die tag eruit. Abonnees tevreden. Ik tevreden. Iedereen tevreden. Win-win, noem ik dat.

Automations

En dat brengt mij meteen bij de automations. ConvertKit heeft automation naar het volgende niveau getild. Wat ik hierboven omschreef met de “niet geïnteresseerd” link is één van die automations. Als je de dienst IFTT kent, dan kan je het daarmee vergelijken, maar dan allemaal binnen ConverKit zelf natuurlijk.

Als iemand op een link klikt, kan je een bepaalde tag laten toevoegen. Als iemand zich via een bepaald formulier aanmeldt, kan je hem meteen aan een specifieke sequence toevoegen. Dit maakt e-mail marketing behoorlijk interessant en dit is zeker een van die zaken waarmee ik nog serieus wat wil prutsen de komende weken en maanden.

Sequences

Sequences zijn een opeenvolging van e-mails. Dat kan een welkomsequence zijn waarin je jezelf en je site even voorstelt aan de nieuwe abonnees. Iedereen die zich inschrijft voor de algemene Tuttefrut nieuwsbrief krijgt bijvoorbeeld meteen een mailtje met daarin een link naar de besloten Facebookgroep.

Maar je kan daar natuurlijk veel verder in gaan. Zo kan je als content upgrade een korte cursus aanbieden waarbij mensen iedere dag gedurende een week een mailtje ontvangen van jou. Dat zou perfect een sequence kunnen zijn. Je kan nadat een abonnee een bepaald product heeft gekocht, gedurende de volgende weken iedere week een mailtje sturen met extra tips hoe hij of zij dat product kan gebruiken. Of je kan ook perfect een product pitchen in een sequence.

Om je op weg te helpen met je sequences heeft ConvertKit zelf een soort van stappenplan aangemaakt dat meteen klaarstaat als je een nieuwe sequence aanmaakt. Je kan dat stappenplan volgen of je kan er je eigen ding mee doen.

Het grote nadeel aan ConvertKit is dat je geen “mooie” nieuwsbrieven kan maken. Technisch gezien zou het gaan, maar dan moet je al wat van html en aanverwanten kennen. Daar waar je in MailChimp in een handomdraai de mooiste nieuwsbrieven maakt dankzij hun builder, zijn de nieuwsbrieven die je maakt in ConvertKit voornamelijk tekstueel en heel sober. Daarom is ConvertKit misschien minder geschikt als je een webshop hebt en heel wat producten in de kijker wil plaatsen door mooie foto’s te gebruiken. Ik geef toe dat ik als grafisch vormgeefster het daarmee even moeilijk had in het begin. Heel even. 😉
Ik denk dat deze blogpost wel voor zich spreekt. Ik ben fan van ConvertKit, maar het is uiteraard een betalende dienst. Tot duizend abonnees betaal je $29 per maand, wat niet niets is. I know. Als je net start of nog niet helemaal zeker weet of je zwaar gaat inzetten op e-mail marketing, dan kan je misschien best eerst beginnen met MailChimp. Later kan je nog altijd overschakelen.

Tijdelijke actie 28.11 en 29.11

Onze Amerikaanse vrienden vieren deze week Thanksgiving en dat wil zeggen dat het deze vrijdag Black Friday is. De koopjesdag bij uitstek. Na Black Friday volgt er Cyber Monday om geweldige koopjes online te doen. En ConvertKit heeft een actie voor die Cyber Monday.

Normaal gezien krijg je geen proefperiode bij ConvertKit. Ze wéten dat je het een geweldige tool gaat vinden. Maar op deze Cyber Monday krijg je één maand gratis als je je inschrijft via deze link (enkel die link!) op maandag 28.11 of dinsdag 29.11 plus je krijgt er nog wat extra goodies bovenop. De moeite, toch?