Eind april kreeg ik een mailtje van iemand die me vroeg of ik voor zijn bedrijf ook een video tutorial wilde maken nadat hij de MailChimp tutorial had gezien die ik maakte. Mijn eerste reactie was: “Oh, keicool aanbod!”, maar toen begon ik er verder over na te denken.

Ik doe al zoveel verschillende dingen met mijn bijberoep. Ik schrijf voor Tuttefrut, ik illustreer geboortekaartjes en trouwuitnodigingen, ik zet websites op poten, ik maak huisstijlen,… En eerlijk is eerlijk, ik weet nu soms zelfs al niet waar ik me op moet focussen.

Ja, ik kon die opdracht aannemen. Ja, ik zou me er waarschijnlijk super mee geamuseerd hebben, want ik pruts maar al te graag met screenscasts en alles wat met video te maken heeft. Maar ik zou me er ook slecht bij voelen, want deed ik alles wel juist? Wat als er iets mis liep? En was ik niet weer te veel tijd en energie aan het steken in iets dat niet mijn “core business” was?

Er werd gewikt. Er werd gewogen. Uiteindelijk besloot ik dat ik de grens ergens moest trekken en die grens heb ik dus getrokken bij audiovisuele opdrachten. Dat is leuk om zelf mee aan de slag te gaan, maar niet om in opdracht te doen. Dus mailde ik de man in kwestie de gegevens door van een vriendin die een audiovisueel talent is en die ongetwijfeld die opdracht tot een beter einde kan brengen dan ik dat ooit zal kunnen.

Ik hoor rondom mij steeds vaker mensen zeggen: “Ik ben in zoveel zaken geïnteresseerd. Hoe kan ik mij in godsnaam focussen op één ding voor mijn blog of bijberoep?”. Creatieve ondernemers zijn nu eenmaal vaak creatieve generalisten. We zien overal potentieel in. Ieder gesprek, ieder artikel, alles rondom ons, kan een idee oproepen voor een nieuwe blog, een nieuw product of zelfs een volledig nieuwe onderneming. Je wil niet weten hoeveel domeinnamen ik heb geregistreerd om ooit eens iets mee te doen. Ahum. De lijst is behoorlijk lang. Ik geef het toe.

Maar mijn punt is: niemand heeft ooit gezegd dat je je moet focussen op één ding. Ik heb twee algemene zaken waarop ik me momenteel probeer te focussen: schrijven en grafisch vormgeving. Onder die grafisch vormgeving valt alles van illustratie tot gelegenheidsdrukwerk (trouwuitnodigingen, geboortekaartjes,…) tot huisstijlen tot websites ontwerpen. Dat is niet standaard in de grafische wereld. De norm is nog steeds: of je focust je op print design of je focust je op design voor het web. Liefst van al specialiseer je je ook in één bepaald aspect bijvoorbeeld het maken van huisstijlen. Je gaat met andere woorden op zoek naar je niche en wordt daar expert. En dat is lang niet alleen maar zo in de grafische wereld.

Soit. Het sleutelwoord uit de zin “ik heb twee algemene zaken waarop ik me probeer te focussen” is dan ook echt wel “probeer”, want ik geraak de helft van de tijd al afgeleid binnen die twee velden.

Je kan dus perfect aan de slag gaan met één of twee ideeën. Misschien zelfs drie of vier of nog meer. Er bestaat zelfs al een term voor: serial entrepreneur. Google het maar eens. Je bent dus zeker niet de eerste met dit probleem, laat staan de enige. Of je kan beginnen in een veld dat je interesseert en eindigen in een compleet ander veld. Zo kan je bijvoorbeeld beginnen als fotograaf en eindigen als marketing coach. Als mens blijf je nu eenmaal groeien en je interesses zullen met je meegroeien en veranderen. Je mag gerust bloggen over je favoriete glutenvrije maaltijden, maar ook over je fietshobby of je favoriete festivals. Niemand houdt je tegen. Niemand verplicht je om binnen één hokje te blijven.

Maar ergens moet je de grens trekken. Ergens. Anders wordt het te veel en te veel is nooit goed. Zeg dat ik het gezegd heb. 😉

Dan is de vraag dus: waar trek jij de grens?