Statistieken zijn een geweldige manier om na te gaan wat er werkt en wat er misschien niet zo goed werkt. Er zijn tal van verschillende tools en services die bijhouden hoeveel bezoekers je site of blog over de virtuele vloer heeft gekregen. Er zijn verschillende plugins voor WordPress die de nodige statistieken weergeven en Squarespace heeft z’n eigen ingebouwde statistieken. Maar Google Analytics blijft zo’n beetje de norm als het aankomt op statistieken voor websites en blogs.

En je kan veel met Google Analytics. Volgens mij gebruik ik zelf maar twintig procent van de mogelijkheden van deze tool. Je kan er zoveel meer mee dan alleen maar aflezen hoeveel bezoekers je site of blog hebben bezocht de afgelopen maanden. En ik wilde je graag even wat van die andere mogelijkheden laten zien waardoor je nog meer inzichten krijgt in je eigen site of je blog. Zo kan je te weten komen wat er werkt en wat er niet zo goed werkt. Daarmee kan je dan rekening houden wanneer je nieuwe content begint uit te werken voor je site of blog.

TIP: Google Analytics laat je standaard de statistieken van de afgelopen dertig dagen zien, maar soms is het interessanter om de statistieken van een bepaalde periode te bekijken. Wat waren je populairste pagina’s in 2015? Wat waren je populairste blogberichten sinds je bent beginnen bloggen? Zijn je bezoekersaantallen gestegen sinds het begin van het jaar of net gedaald?

Om de periode van je statistieken aan te passen, klik je rechtsboven op de data die je daar ziet (standaard de afgelopen dertig dagen). Daar kan je de periode eenvoudig aanpassen door via de kalenders een datum te selecteren of door uit het uitklapmenu een andere periode te kiezen. Standaard gaat Google Analytics de statistieken zelf per dag laten zien. Als je meerdere maanden hebt geselecteerd wordt dit snel onoverzichtelijk. Dan kan je rechtsboven week of maand selecteren en krijg je een duidelijkere statistiekweergave.

1

Wie linkt er naar je site of blog?

Ik geloof heel hard in af en toe “dank je wel” zeggen aan de mensen die ervoor zorgen dat er nieuwe bezoekers op je site of blog komen. Bij Verwijzingen kan je zien welke andere sites er naar jouw site of blog verwijzen. Je gaat er de typische social media sites tussen zien staan zoals Facebook en ook Bloglovin als je een blogger bent. Maar je gaat er ook ongetwijfeld tal van andere bloggers of zelfs andere webshops en sites van concullega’s. Via deze andere blogs of sites komen de meeste bezoekers op jouw site terecht. Je mag je twee pollekes dus kussen voor die blogs en sites.

Dus waarom hen niet een keer een mailtje sturen om hen te bedanken om naar jouw site te linken? Wie weet vloeit er een leuke samenwerking uit voort! Of je kan ze ook altijd zelf even vermelden op je blog of site. Als jij het linkje naar jouw site op prijs stelt, dan zal de andere een linkje naar zijn of haar site zeker ook op prijs stellen.

Waar vind je het? Onder Acquisitie > Alle Verkeer > Verwijzingen.

Welke zoekwoorden gebruiken mensen om op je site of blog uit te komen?

Mensen zoeken de gekste dingen en soms is het grappig om een keer door de lijst met zoekwoorden te gaan die ze ingaven in zoekmachines zoals Google of Bing om uiteindelijk bij je site uit te komen. Langs de andere kant kan je er ook ontzettend veel uit leren. Ik leerde uit mijn statistieken van de afgelopen dertig dagen dat een aantal mensen op mijn persoonlijke blog uitkwamen door te zoeken op “Oxen”. Vorig jaar schreef ik een recensie rond dit boek en afgelopen maand verscheen het tweede deel in deze reeks. Het is dus niet vreemd dat er een handvol mensen op mijn blog uitkwamen met de zoekterm Oxen. Het wordt dus de hoogste tijd dat ik dat tweede boek ga lezen en er een nieuwe recensie rond schrijf.

Heel veel mensen formuleren hun zoekopdracht als vraag en dat kan meteen weer wat ideeën opleveren voor een nieuw blogbericht of wat extra informatie op je pagina rond een bepaald onderwerp. In de zoekwoorden van Tuttefrut ontdekte ik onder andere de vraag “Hoe maak je onbekende mensen warm voor een zaak”. Dat is zeker geen slechte vraag. Wie weet beantwoord ik die binnekort wel een keertje.

Waar vind je het? Onder Acquisitie > Campagnes > Organisch zoekverkeer

2

3

Wat zijn je populairste pagina’s of blogberichten?

De content van je site of blog is één van de belangrijkste zaken om in het oog te houden. Het kan een heel duidelijk beeld geven van wat je bezoekers interessant vinden om te lezen en wat niet zo interessant is voor hen. In mijn Achter de Schermen berichten hier op Tuttefrut verwijs ik altijd naar mijn populairste blogbericht van de maand en dat bepaal ik dus door naar dit onderdeel van Google Analytics te kijken.

Op mijn persoonlijke blog Verbeelding zie ik dat mijn meest bezochte pagina’s voornamelijk recepten en DIY tutorials zijn. Dat zijn dus de blogberichten waaraan mijn creatieve bezoekers iets hebben. Ze kunnen er wat mee. Ze leren er iets door bij of raken geïnspireerd om ook even aan de slag te gaan met bruisballen, naaiplannenplanners, creatief handletteren en blogkalenders. Door te weten welke content het beste scoort bij mijn bezoekers, weet ik nu ook dat ze meer van dat willen en dan kan ik hen dat natuurlijk ook geven.

Waar vind je het? Onder Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s

Via welke social media komen het meeste bezoekers op je site?

We doen allemaal keihard ons best om onze site en onze blogberichten uitgebreid te delen op social media. En dan maar hopen dat mensen ook daadwerkelijk doorklikken naar je site. Zelf vind ik het vermoeiend om met ALLE social media bezig te zijn. Er zijn er te veel en er zijn te weinig uren op een dag. Dus kijk ik regelmatig eens naar mijn statistieken om te kijken via welke social media de meeste bezoekers komen. Door naar dit onderdeeltje te kijken kan je uitmaken in welke social media je tijd en energie kan steken omdat je weet wat er nu al werkt.

In mijn geval zijn dat Blogger, Facebook en Pinterest. Blogger is ergens wel logisch, want veel andere bloggers gebruiken Blogger (blogspot) om andere blogs te lezen. En ik moet hiervoor absoluut niets doen. Hoera! Facebook is populair omdat ik regelmatig mijn blogberichten deel op mijn eigen persoonlijke profiel, de pagina van mijn blog en in verschillende bloggroepen. Dat zorgt uiteraard voor wat bezoekers. Pinterest blijkt ook relatief populair te zijn en daardoor weet ik dat ik meer aandacht moet schenken aan de foto’s op mijn site, want bij Pinterest zijn de foto’s echt het allerbelangrijkste.

Het aantal verwijzingen van andere social media kanalen zoals Twitter, Instagram en Google+ liggen opmerkelijk lager waardoor ik mezelf de toelating kan geven om daar iets minder tijd en energie in te steken.

Waar vind je het? Onder Acquisitie > Social > Netwerkverwijzingen

4

Staar je niet blind op je statistieken!

Statistieken zijn heel interessant om bepaalde kennis uit op te halen en dan vooral om een idee te krijgen over wat er goed gaat en wat er minder goed gaat. Het is natuurlijk ook heel aanlokkelijk om regelmatig die statistieken te bekijken en er dan je conclusies uit te trekken. Misschien zie je je bezoekersaantallen dalen en denk je dat het einde van je website nabij is. Misschien ontdek je dat de doelgroep die je wil bereiken, je site niet eens vindt. Misschien leest niemand net die blogpost waar je zoveel tijd en energie in hebt gestoken. Adem in. Adem uit.

Er zijn altijd verklaringen voor bepaalde ontwikkelingen in je statistieken. De Tuttefrut bezoekersaantallen zijn bijvoorbeeld al twee maanden op rij aan het dalen. Waarom? Misschien doe ik minder mijn best om de wereld te vertellen over deze site. Misschien vinden bezoekers mijn artikels te saai, te lang en te technisch en komen ze daarom niet terug. Misschien weten ze niet goed wanneer ze nieuwe artikels mogen verwachten op deze blog en zijn ze daardoor afgeknapt. Of misschien komt het door sporadisch zeer mooie dagen de afgelopen weken, de examens waardoor vele bloggers zich even moeten focussen op hun studies of door het Europees Kampioenschap voetbal. Wie weet. Het kan een samenloop van omstandigheden zijn.

Dus staar je niet blind op je statistieken. Ze geven een indicatie van wat er allemaal gebeurt op je site, maar ze zijn niet het allerbelangrijkste. Interactie met mijn bezoekers (reacties, mailtjes, de besloten Team Tuttefrut Facebookgroep,…) is bijvoorbeeld voor mij een belangrijkere indicator dan bezoekersaantallen, want daardoor weet ik dat ik mensen écht aan het helpen en inspireren ben en dat is wat ik wil bereiken met deze site. Dus probeer eerst even na te denken wat écht belangrijk is voor jou en wat je echt wil bereiken met je site of blog. Bekijk je statistieken in functie daarvan. Laat ze voor jou werken en NIET omgekeerd.

Bekijk jij regelmatig jouw Google Analytics? Let jij op andere elementen naast je bezoekerstatistieken en pageviews of kende je de andere mogelijkheden van Google Analytics nog niet?