Vorige week leerde ik jullie nog hoe je digitale producten kan weggeven, maar er toch ook iets bij kan winnen. Ideaal voor mensen die wel graag in bijberoep willen gaan, maar nog even de kat uit de boom willen of moeten kijken. Het kan altijd zijn dat je door bepaalde omstandigheden nog even niet honderd procent voor je bijberoep kan gaan.
Die digitale producten ruilen is zeker al een goede voorbereiding voor je bijberoeper wordt, maar er zijn nog tal van andere zaken die je kan doen in de aanloop van je eigen zaak.
  • Maak een planning. Binnen hoeveel maanden wil je je zaak lanceren? Wat moet er allemaal gebeuren voor die datum? Wanneer kan je tijd maken om al deze zaken te regelen? Een planning kan ervoor zorgen dat je niet helemaal doordraait en de ene zenuwinzinking na de andere krijgt.
  • Je idee aftoetsen bij vrienden en familie, maar ook bij compleet onbekenden. Een idee is één ding, maar slaat het ook aan? Je kan altijd eens polsen bij vrienden en familie en die gaan gegarandeerd zeggen dat het een geweldig idee is. Maar wat als je je idee eens aftoetst bij een groep mensen die je niet kent? Je kan hiervoor altijd terecht bij de tientallen Facebookgroepen die je waarschijnlijk kan vinden rond het onderwerp waarrond jij iets wil doen.
  • Mensen warm maken voor je zaak. Iedereen wil natuurlijk weten waar je mee bezig bent achter de schermen en je kan al hier en daar een tipje van de sluier lichten. Je kan er een blogbericht rond schrijven op je persoonlijke blog, je kan er op social media het een en het ander over vertellen, je kan foto’s delen van producten die je zou willen verkopen,… Laat af en toe iets vallen, maar geef zeker nog niet meteen al je geheimen prijs. Het moet nog een beetje een verrassing blijven natuurlijk!
  • Een nieuwsbriefwachtlijst aanmaken voor je nieuwe project. Dit sluit een beetje aan bij het vorige puntje. Eens je mensen warm hebt gemaakt voor je zaak, willen ze natuurlijk dolgraag op de hoogte gehouden worden. Je kan met een service zoals MailChimp makkelijk hun e-mailadressen verzamelen en eens je je project lanceert, kan je hen allemaal tegelijk een nieuwsbrief sturen zodat zij als eerste te weten komen dat je project gelanceerd is.
  • Bedenk een naam voor je zaak. Je kan altijd onder je eigen naam beginnen, maar een toffe naam voor je zaak is natuurlijk ook altijd fijn. Fanny&Laura zijn de namen van mijn twee oma’s en Tuttefrut kwam er na een nachtelijke brainstorm met mezelf.

Hoe een accountability partner jouw zaak of blog kan helpen groeien

Een accountability maatje

Zoek een accountability maatje die je af en toe een schop onder je kont kan geven tijdens de aanloop naar je eigen zaak. Zo een accountability maatje kan ervoor zorgen dat je je aan je planning houdt en niet opeens met allerhande excuses op de proppen komt. Je kan er hier meer informatie over vinden ».

Stel vragen

Stel vragen. Massa’s vragen. Hoe geïnformeerder je kan beginnen, des te beter. Zelf ben ik bij een paar andere grafisch vormgevers in bijberoep gaan aankloppen toen ik begon en een paar van hen hebben me heel veel nuttige informatie kunnen geven. Doordat ik hen die vragen heb gesteld, heb ik met enkele van hen een toffe relatie opgebouwd, waardoor ik nu ook professioneel met ze samenwerk.

Je mag mij altijd de oren van het lijf vragen in een Orde in de Chaos sessie »

  • Maak een huisstijl voor je zaak. Dat gaat van een logo tot hoe je facturen eruit zullen zien tot alles wat met de stijl van je zaak te maken heeft. Kleuren maken zeker deel uit van je huisstijl, maar ook je taalgebruik speelt een belangrijke rol. Denk maar eens aan hoe je je klanten zal aanspreken: met een formele U of met een informele je?
  • Begin met een blog. Als je nog geen blog hebt, is het misschien nu je uitgelezen kans om er met een te beginnen. Je kan hier je weg naar je eigen zaak bijhouden en delen met andere mensen. Via die blog kan je misschien al wat geïnteresseerden vinden die, eens je je zaak hebt gestart, ook echte klanten worden.
  • Begin nu al aan je officiële website. Welke domeinnaam wil je gebruiken? Welk platform wil je gebruiken (WordPress, Squarespace,…)? Kan je zelf een website maken of moet je hiervoor iemand inschakelen? Wat moet de website allemaal kunnen? Komt er een webshop bij aan te pas?
  • Wie schrijft, die blijft. Een website heeft massa’s teksten nodig. Je moet teksten schrijven waarin je je diensten of producten aanprijst. Je moet mensen vertellen wie jij bent en waarom jij met je zaak bent begonnen. Je wil misschien ook bloggen op de website van je nieuwe zaak en misschien is het dan niet slecht om alvast een klein archief aan te leggen met blogberichten die je kan publiceren eens je van start gaat met je zaak.
  • Een e-mailadres aanmaken voor je zaak. Dat mag zeker je persoonlijke e-mailadres zijn, maar soms is het makkelijker om een algemeen e-mailadres te hebben zoals info@jouwzaak.be. Als je voor je begint in bijberoep al mensen wil contacteren om vragen te stellen of om samenwerkingen vast te leggen, dan kan dat vanaf dit adres.
  • Netwerken. Het is een vies woord, ik weet het. Zelf ben ik niet het sociaalste vlindertje dat er rondfladdert op deze wereld, maar het is altijd handig om mensen te kennen die zich in dezelfde situatie bevinden als jijzelf. Al is het maar om eens goed te kunnen zagen of om massa’s vragen te kunnen stellen. Ook altijd handig. Je kan bijvoorbeeld beginnen bij de besloten Tuttefrut Facebookgroep. Daar zitten intussen een handvol bloggers en bijberoepers bij elkaar die regelmatig hun eigen ervaringen delen.
  • Alvast enkele producten uitwerken. Dit is handig als je aan de slag gaat met digitale producten zoals e-boeken en online cursussen. Als je deze producten op voorhand kan uitwerken, dan staan deze klaar eens je momentum krijgt met je zaak en kan je ze snel lanceren als de tijd er rijp voor is. Hetzelfde geldt voor fysieke producten en mensen die handgemaakte spulletjes willen verkopen hebben hier zeker baat bij. Je hebt zo een hele voorraad klaar en eens je je webshop lanceert, gaat deze niet meteen zonder voorraad komen te zitten.
  • Workflows en structuren bedenken. Ik ben één van de grootste chaoten die je ooit zal tegenkomen, maar zelfs ik heb geleerd dat workflows en structuren je het leven een pak makkelijker kan maken. Dus denk eens na over wat er gebeurt als een klant een mail stuurt? Krijgt hij of zij meteen een formulier toegestuurd zodat jij met de antwoorden aan de slag kan? Of krijgen ze eerst een voorschotfactuur toegestuurd? Hoe vaak ga je je boekhouding doen? Eén keer per week? Eén keer per maand? Eén keer per kwartaal? Allemaal zaken om over na te denken.
  • Volg een cursus. Nu het nog even rustig is, kan je die tijd goed besteden door een interessante cursus te volgen. Een cursus rond bedrijfsbeheer kan altijd interessant zijn, maar er zullen tal van andere cursussen zijn die helemaal aansluiten bij jouw niche die je ongetwijfeld nog van pas zullen komen. Ben je voedingscoach? Dan kan je altijd nog even je coachingskills opfrissen door een cursus te volgen. Ben je grafisch vormgever? Dan kan je altijd even wat bijleren rond typografie.
  • Geniet van de aanloop. Er is niets zo spannend als beginnen aan een nieuw project. Eens je van start bent gegaan ga je waarschijnlijk volop bezig zijn met klanten, naar de post lopen om producten te versturen, het aanmaken van facturen en wat nog niet allemaal. Dus geniet er nu met volle teugen van. Het is een spannende tijd voor jou en het is ook belangrijk om even stil te staan bij het feit dat je met iets fantastisch bezig bent!

Alle tools en services die ik gebruik als bijberoeper en blogger

Eindeloos veel tools en services uittesten

Er zijn zoveel interessante apps, tools en services op de markt die je allemaal beloven om je leven makkelijker te maken. Als bijberoeper ga je er inderdaad een aantal kunnen gebruiken. Nu je het nog even rustig hebt, is het de ideale moment om eens te prutsen met een aantal tools en services om te zien welke bij jou passen en welke je absoluut niet nodig hebt. Ik deelde onlangs zelf mijn favoriete tools en services in mijn gereedschapskoffertje dat kan je hier vinden »

Deze zeventien puntjes zijn de iets minder praktische kant van het bijberoeper worden. Hoe je zelf kan starten in bijberoep en wat je daarvoor allemaal exact nodig hebt, kan je in dit blogbericht lezen.

Heb je zelf nog ideeën voor voorbereidend werk dat je zou kunnen doen in de aanloop naar je start als zelfstandige in bijberoep? Deel ze zeker in de reacties!